۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۰۹
کد خبر: 85111779
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سایت شغاب در بوشهر به باغ‌موزه تبدیل می‌شود

بوشهر - ایرنا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: با توجه به کاوش‌های انجام شده در گورستان تاریخی شغاب و تفاهم با شهرداری، این منطقه در بوشهر به باغ موزه تبدیل شود.

اسماعیل سجادی‌منش روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: امروز پس از ۲۴ سال در یک کاوش علمی دقیق تراشه‌ای 400 متری در گورستان تاریخی شغاب باز شده و تاکنون اطلاعات علمی خوبی به دست آمده است.

وی افزود: پیش از این نیز در سال ۷۸ در یک نقطه کوچک کاوشی که بیشتر حالت گمانه زنی تا یک کاوش علمی دقیق باشد انجام شده بود.

به گفته سجادی‌منش کاوشگران در گورستان شغاب به گورهای خمره‌ای که مربوط به دوره ساسانی است دست یافته‌اند.

وی یادآور شد: تدفین در دوره ساسانی به صورت خمره‌ای بوده به این صورت که استخوان مردگان در کوزه‌های کف اژدری قرارداده و بعد کوزه را دفن می‌کردند.

سجادی‌منش عنوان کرد: با توجه به اینکه کاوشگران گورستان شغاب به خمره‌ها رسیده‌اند؛ شهرداری باید دور این منطقه را برای جلوگیری از هرگونه دست درازی به منطقه محصور کند.

وی گفت: میراث فرهنگی بنا دارد برای استفاده مردم از این ظرفیت بزرگ گردشگری استفاده و این تراشه را باز بگذارد به همین دلیل پیشنهاد شده پله‌ای شیشه‌ای برای بازدید مردم در بین این تراشه نصب شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تاکید کرد: گورستان شغاب بوشهر بخشی از شهر و هویت تاریخی مردم این استان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سجادی‌منش یادآور شد: گورستان تاریخی شغاب در جبهه جنوبی محله شغابِ شهر بوشهر واقع شده و از غرب به ساحل دریا، از شرق به محله دَواس و از جنوب به سایت نظامی محدود می‌شود.

وی ادامه داد: امروز گورستان شغاب با پهنه‌ای در حدود پنج هکتار بخشی از پارک شغاب را در برمی گیرد و با توجه به همجواری با محوطه ایلامی تَل پِی‌تُل و محوطه‌های ساسانی در بخش کرانه‌ای شهر بوشهر و ریشهر به گورستان ایلامی نیز مشهور است.

بیشتر بخوانید:

کاوش در گورستان تاریخی شُغاب بوشهر

معاون میراث فرهنگی بوشهر: تعرضی به حریم گورستان باستانی شغاب انجام نشده است

تُل‌پی‌تُل؛ نقطه عطفی بر اثبات حقانیت خلیج فارس

سجادی منش با اشاره به آغاز کاوش منطقه تاریخی تُل‌پی‌تُل در بوشهر گفت: کاوش‌های باستان شناسی این منطقه مربوط به دوره تاریخی ایلامی پس از ۱۱۰ سال در حال انجام است و این نوید یک فصل باستانی و تاریخی خوب را در این سایت می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه باستان شناسان در کشور منتظر کاوش‌های به دست آمده از منطقه تُل پی تُل هستند افزود: این محوطه تاریخی نقطه عطفی در حوزه تاریخ و باستان شناسی کرانه و پس کرانه خلیج فارس است.

به گفته سجادی منش فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلفی در کرانه و پس‌کرانه خلیج فارس شکل گرفته که به گستره هویتی و تمدنی ایران زمین حائز اهمیت به شمار می‌رود؛ مطالعات باستان شناسی در کرانه‌ها و پس کرانه‌های خلیج فارس بیانگر فرهنگ‌ها و تمدن‌های بسیار غنی است.

وی با تقدیر از نیروی دریایی ارتش گفت: در زمان حاضر مجوزهای لازم برای کاوش در محدوده تُل پی تُل واقع در محوطه پایگاه نیروی دریایی ارتش داده نشده است و با توجه به اهمیت تاریخی این محوطه انتظار می‌رود این پایگاه مانند همیشه همکاری لازم را در این خصوص با مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته باشد.

سجادی منش گفت: این مجموعه ادعای مالکیت و نگهداری از محوطه تاریخی تُل پی تُل را ندارد و تنها بنا است که این منطقه مورد کاوش قرار گیرد.

سایت شغاب در بوشهر به باغ‌موزه تبدیل می‌شود

تپه‌های باستانی تل پی تل متعلق به دوره عیلامی‌های باستان و واقع درجنوب شهر بوشهر میباشد که در ۲۱ آذر سال ۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طرح بافت قدیم بوشهر در آستانه تصویب

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر طرح بافت تاریخی بوشهر از سال ۹۱ با وجود انجام کلیات طرح اما به ثبت نرسیده که بعد از ۱۰ سال با تلاش این مجموعه قرار است طی ۲۰ روز آینده این طرح مصوب شود.

سجادی منش ادامه داد: برخی از مسائل بافت به دلیل اینکه مصوبه نهایی نداشت دچار سلیقه می‌شد که با تصویب طرح بافت قدیم بوشهر از اعمال سلیقه‌ها جلوگیری و براساس نگاه کارشناسی با حفظ مصالح مردم انجام می‌شود.

وی یادآور شد: مساحت بافت تاریخی بوشهر ۴۰ هکتار است که دارای ۹۰ بنای ثبت شده و ۲۵۰ بنای واجد ارزش است.

بافت تاریخی بوشهر جدای از این شهر نیست

به گفته سجادی‌منش بافت تاریخی بوشهر با سایر مناطق این شهر هیچ تفاوتی ندارد و شهرداری همانطور که برای سایر مناطق شهر هزینه می‌کند برای این بخش از شهر نیز هزینه کند و نباید رها شود.

وی اضافه کرد: مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر و شهرداری باید به اندازه هم در بافت تاریخی بوشهر هزینه کنند.

سجادی‌منش با بیان اینکه اعداد قطره چکانی در بافت به پروژه‌های چند میلیاردی تبدیل می‌شود گفت: از محل اعتبارات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان بوشهر ۱۴۰ میلیارد تومان برای ساماندهی این بافت مصوب شد که از این مبلغ ۳۰ میلیارد تومان مربوط به متمم دور نخست سفر رئیس جمهور به استان بوشهر و ۱۱۰ میلیارد تومان نیز مربوط به دور دوم سفر است.

وی در خصوص گذر فدک در بافت تاریخی بوشهر ادامه داد: از جمله پروژه‌های مهم میراث فرهنگی در بافت تاریخی بوشهر احیای گذر تاریخی مسجد شیخ سعدون به درمانگاه فدک بعنوان یکی از گذرهای شریانی و پرتردد گردشگری به طول ۸۰۰ متر است که بخشی از آن از محل اعتبارات دور نخست ساماندهی و امسال نیز با ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مابقی گذر و ۹ بنای ثبتی و واجد ارزش تاریخی مرمت می‌شود.

سجادی‌منش ساماندهی بافت تاریخی و حسینیه‌های تاریخی واقع در بافت تاریخی از جمله مهمترین برنامه‌های مجموعه میراث فرهنگی است که در همین ارتباط ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ساماندهی امامزادگان عبدالمهیمن، سلیمان گناوه، پیر بهرس خلیفه‌ای، زین العابدین دشتی و مساجد بافت تاریخی پیش بینی شده است.

۱۷ اثر در استان بوشهر ثبت ملی می‌شوند

سجادی‌منش با بیان اینکه برای ثبت آثار ملی هر استان سهمیه ویژه خود را دارد، عنوان کرد: سهم استان بوشهر در سال ۱۴۰۱، ۱۷ اثر بوده است که بر اساس شاخص‌هایی همچون جان مایه دینی و مذهبی داشتن، آئین‌ها و مراسمات مذهبی، موارد اجتماعی و مشاغل اولویت‌بندی شده‌اند.

وی ادامه داد: از شاخص‌ترین آثاری که برای ثبت ملی از استان بوشهر معرفی شده‌اند می‌توان به شهید نادر مهدوی، حماسه زنان لرده شهرستان دشتستان به عنوان نمادهای مقاومت و شیوه ماهی‌گیری در روستای گلستان اشاره کرد.

دستگیری هفت حفار غیر مجاز پس از سه سال

به گفته سجادی منش در حوزه برخورد با جرائم میراثی سال گذشته پس از سه سال هفت حفار غیر مجاز در محوطه‌های تاریخی استان بوشهر دستگیر شدند.

وی تاکید کرد: با همکاری یگان حفاظت بنا داریم که با متخلفان و سودجویانی که به تاریخ و هویت این سرزمین دست درازی می‌کنند برخورد جدی شود تا این گونه اقدام‌ها گسترش نیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha