۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۲۵
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85112596
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بانوی رکورددار اهدای خون در زنجان: تا ۶۵ سالگی به این کار اقدام می‌کنم

زنجان - ایرنا - بانوی رکورددار اهدای خون در زنجان که تاکنون ۴۵ بار اهدای خون داشته است، می‌گوید: احساس خوشایندی از این کار دارد و تا ۶۵ سالگی-حداکثر سن مجاز خون دهی- به این کار خداپسندانه اقدام می‌کند.

به گزارش ایرنا، خون و فرآورده‌های خونی، نجات‌ بخش زندگی بسیاری از بیمارانی است که بنا به دلایل مختلفی از قبیل حوادث و سوانح گوناگون مانند تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی مانند جراحی قلب به آن احتیاج مبرم دارند و البته در این میان نباید از بیماران تالاسمی ماژور یا هموفیلی نیز غافل شد که برای ادامه حیات خود به دریافت مستمر خون نیاز دارند.

طبق آمار ارائه شده سازمان انتقال خون کشور در سال گذشته ۲ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۴۹۲ واحد خون اهدا شد که در این میان شاخص اهدای خون مستمر در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۴ درصد اهداکنندگان در کشور است.

این میزان، نشان دهنده افرادی است که با خود مراقبتی، اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار داده و بیش از یکبار در سال گذشته خون اهدا کرده اند.

همین آمارها نشان می دهد به رغم اینکه زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند اما میزان اهدای خون بانوان در ایران در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۲ درصد رشد داشته است و شاخص اهدای خون این قشر در سال گذشته ۴.۵۳ درصد بوده است که در مقایسه با کشورهای توسعه یافته عدد بسیار پایینی را تشکیل می دهد.

اهدای خون جنسیت نمی‌شناسد، هرچند بر اساس آمارها خون دهی بانوان در کشور و در استان زنجان رقم پایینی را شامل می‌شود اما بانوان رکوردداری هم وجود دارند که بدون هیچ چشمداشتی به این کار اقدام می‌کنند.

با توجه به اهمیت اهدای خون به ویژه نگرش هایی که در بین بانوان نسبت به آن وجود دارد، خبرنگار ایرنا زنجان با " طاهره حاتمی" بانوی رکورددار اهدای خون در استان ساکن روستای ایج از توابع شهرستان ایجرود گفت و گو کرده است.

این بانوی روستایی تاکنون ۴۲ بار خون خود را اهدا کرده و از اهداکنندگان مستمر خون در استان است.

بانوی رکوردار اهدای خون در زنجان: تا ۶۵ سالگی به این کار اقدام می‌کنم

ایرنا: چرا اهدای خون را در سرلوحه امور خود قرار دادید؟

در زمان حاضر ۵۳ سال دارم، کار اهدای خون را از سال ۸۵ آغاز کردم، زمانی که دکتر تشخیص داد باید آزمایش خون بدهم و در واقع غلظت خون بالا موجب شد به تدریج به سمت اهدای خون بروم.

ایرنا: زمانی که برای اولین بار خون اهدا کردید، چه حسی داشتید؟

در آن زمان تصور دقیقی از بحث اهدای خون و مزایای آن نداشتم، وقتی برای نخستین بار خون اهدا کردم، حس خوبی داشتم و وقتی این کار را تکرار کردم برایم بسیار خوشایند بود، چرا که شنیده بودم انجام چنین کاری موجب می شود فرآورده های آن برای نیازمندان و بیماران استفاده شود.

ایرنا:نگرش خانواده و بستگان شما در روستا نسبت به اهدای خون چیست؟

در زمان حاضر تنها خانم روستای ایج هستم که به طور مستمر هر چهار ماه یکبار و در سال در مجموع سه بار خون می دهم، در اوایل اطرافیانم و حتی فرزندانم چندان به انجام چنین کاری راغب نبودند اما با گذشت ۱۷ سال نوع نگرش آنان تغییر کرده است، به طوری که پسر بزرگترم که ۳۳ سال دارد به طور مستمر خون اهدا می کند و از کاری که انجام می دهد، رضایت دارد.

ایرنا: اغلب بانوان نگرش غلطی در خصوص اهدای خون دارند، نظر شما چیست؟

تاکنون به عنوان رکورددار اهدای خون بانوان در استان، مشکل حادی بابت اهدای خون نداشتم، هرچند پس از اهدای خون بی‌حالی وجود دارد که البته با توصیه های پزشکان و مصرف مواد مغذی این موضوع قابل برطرف شدن است، بانوان فکر می کنند اگر خون بدهند، مشکلاتی از قبیل کم خونی پیدا می کنند در صورتی که با فراگیری نکات بدون دغدغه می توانند به این کار اقدام کنند.

ایرنا: تمایل دارید تا چه زمانی همچنان خون اهدا کنید؟

دوست دارم تا " ۶۵ سالگی" که حداکثر مجاز خون دهی است، به این کار خداپسندانه اقدام کنم، هر بار که از روستا برای اهدای خون به انتقال خون زنجان مراجعه می کنم، پزشکان و کارشناسان امر سوالات و موارد لازم را می پرسند تا مشکلی نداشته باشم، به عنوان یک اهداکننده خون همواره دیگران را به این کار تشویق و حتی فرزندانم را نیز به این کار دعوت کرده ام.

از بانوان نیز درخواست می کنم، با انجام مشاوره های لازم در این کار نوعدوستانه مشارکت فعالی داشته باشند و امیدوارم خودم هم این روند را همچنان ادامه دهم.

بانوی رکوردار اهدای خون در زنجان: تا ۶۵ سالگی به این کار اقدام می‌کنم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha