۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۴۹
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85112766
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری کارگاه آموزش خوشنویسی و تذهیب در پاکستان با حضور هنرمندان ایرانی

اسلام‌آباد - ایرنا - سلسله کارگاه‌های آموزشی هنرهای خوشنویسی، تذهیب و نقاشی خط با حضور هنرمندان اعزامی از جمهوری اسلامی ایران و با هدف معرفی هنرهای قرآنی و ایرانی به مخاطبین پاکستانی، در ایالت پنجاب برگزار شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، نخستین کارگاه آموزشی در دانشگاه کشاورزی شهر فیصل آباد به مدت دو روز و پس از آن کارگاه‌های آموزشی یک روزه در موزه شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب، شورای هنری این استان و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار و هنرجویان از شهرهای مختلف این ایالت در کارگاه‌های یادشده شرکت کردند.

«جعفر روناس» رئیس خانه فرهنگ کشورمان در لاهور به عنوان قلب فرهنگی پاکستان، در سخنانی بر لزوم توسعه فرهنگ و هنر قرآنی و انس و تدبر در آیات قرآن کریم تأکید و اضافه کرد: ایران اسلامی در رشته‌های هنری در سطح جهان شناخته شده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

هنرمندان اعزامی از ایران محمود رحیمی احمد؛ شکسته نویس، بابرد یزدانی؛ استاد نقاشی خط و محمد جانبخش؛ تذهیب کار نیز در این دوره‌های آموزشی، به معرفی هنرهای خوشنویسی، تذهیب و نقاشی خط پرداختند.

کارگاه آموزش خوشنویسی، تذهیب و نقاشی خط توسط هنرمندان ایرانی در حضور اساتید هنر و بیش از یکصد هنرجو از شهرها و دانشگاه‌های مختلف ایالت پنجاب مورد استقبال گرم هنرجویان پاکستانی قرار گرفت.

حضور هنرمندان ایرانی در موزه تاریخی لاهور از دیگر برنامه‌های هفته آموزش خوشنویسی و نقاشی بود.

موزه لاهور به لحاظ تاریخی و هنری از اهمیت بالایی در سطح پاکستان برخوردار و از نظر تنوع قدمت اشیای موجود، از بزرگترین موزه‌های شبه قاره هند است که در سطح جهانی نیز جایگاه ممتازی دارد.

در این موزه از ابتدا تاکنون سعی شده تا مجموعه‌ای از اجسام و اشیای باستانی که ریشه در فرهنگ تاریخ و هنر مردم منطقه دارد، جمع آوری و نگهداری شود.

برگزاری هفته آموزشی خوشنویسی و تذهیب در پاکستان با حضور هنرمندان ایرانی

«محمد نعیم» مدیر موزه لاهور از همکاری نمایندگی فرهنگ ایران در برگزاری کارگاه آموزش هنرهای قرآنی و ایرانی در این مرکز بزرگ تاریخی قدردانی کرد و گفت که این کشور در حوزه هنرهای اسلامی به ویژه خوشنویسی جایگاه بالایی در جهان دارد و حضور هنرمندان آن در پاکستان فرصت خوبی برای هنرجویان این کشور است تا از تجربیات آن‌ها بهره مند شوند.

آخرین کارگاه آموزشی هنرهای قرآنی و ایرانی در خانه ایران در لاهور با حضور «اقبال صلاح الدین» نوه علامه اقبال لاهوری به عنوان میهمان ویژه برگزار شد. کارگاه آموزشی در خانه فرهنگ ایران با استقبال چشمگیری مواجه شد و بیش از ۱۵۰ هنرجو از شهرهای مختلف ایالت پنجاب برای یادگیری خوشنویسی، نقاشی خط و تذهیب حضور داشتند.

بسیاری از هنرجویان که در کارگاه‌های آموزشی گذشته شرکت کرده بودند نیز برای کسب تجربه بیشتر از هنرمندان ایرانی مراجعه کردند.

صلاح الدین، مدیر آکادمی دبستان اقبال و نوه علامه اقبال لاهوری ضمن ابراز خرسندی از علاقه مندی تعداد زیادی از نوجوانان پاکستانی برای یادگیری هنر خوشنویسی در خانه فرهنگ ایران اظهار داشت: کشورهای بسیاری در جهان از جمله ترکیه در هنر خوشنویسی رشد چشمگیری داشته‌اند ولی هیچ کشوری در کیفیت و زیبایی خوشنویسی به پای ایران نمی‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha