جمع آوری و خروج درختان شکسته افتاده از جنگل های شمال همچنان ممنوع است

ساری- ایرنا- رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: طرح جمع آوری و خروج درختان شکسته افتاده از جنگل های شمال همچنان ممنوع بوده و به مرحله اجرایی نرسیده است.

عباسعلی نوبخت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری افزود: به لحاظ قانونی به رغم این که نشانه گذاری ها انجام شده ، اما برداشت چوب های شکسته افتاده در جنگل شمال ممنوع است.

وی با توضیح این که این موضوع مورد اشکال کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، ادامه داد: مقرر شد تا دانشگاه های کشاورزی و منابع طبیعی کشور با انجام کار کارشناسی ، بار دیگر نظراتشان را به کمیسیون کشاورزی ارایه بدهند.

معاون وزیر و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیز داری کشور اظهار است : این طرح هم باید در قالب قانون اجرایی شود و سازمان به هیچ عنوان در اجرای طرح ها در عرصه طبیعی و ملی فراتر از قانون نمی تواند عمل کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از تبصره های قانون تنفس جنگل های شمال جمع‌آوری و بهره‌برداری با هدف بهداشت، حفاظت و پرورش جنگل از درختان پیر، خشک سرپا، افتاده، لاپی، آفت‌زده و غیرقابل احیاء تنها با مجوز سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز اعلام شده است، تبصره ای که پس از گذشت ۶ سال از آغاز این طرح اکنون در آستانه اجرایی قرار گرفت.

به اعتقاد کارشناسان، یکی از پیش نیازهای اجرای تبصره قانونی جمع آوری درختان افتاده، ارزیابی میدانی و علمی از میزان درختان افتاده و خشک در داخل جنگل به صورت شفاف و قابل نظارت است تا بار اضافه تر از ظرفیت اکولوژیک جنگل مشخص و تنها بخش اضافی جمع آوری شود. از طرفی وضع مقررات سختگیرانه و مکانیسم انتخاب پیمانکار برای این منظور و چگونگی اعمال نظارت بر آنها نیز نکته دیگری است که کارشناسان بر آن تاکید دارند.

زمزمه جمع آوری درختان افتاده و شکسته از جنگل های شمال سبب شد تا شماری از اعضای انجمن زیست محیطی شهرستان بهشهر نسبت به اجرایی شدن این تبصره قانونی ابراز گلایه و نگرانی خودشان را به دکتر عباسعلی نوبخت رییس سازمان جنگلها و مراتع کشور اعلام کنند.

اعضای این سمن زیست محیطی مازندران در گروه فضای مجازی خود خطاب به رییس سازمان جنگلهای کشور نوشتند که صدور مجوز بهره برداری از درختان شکسته و افتاده بدون نظات مضاعف ریشه کن کردن جنگل های شمال است، اگرچه درمجموعه این دستور نشانه اوج ندانستن جایگاه درختان شکسته و افتاده و ریشه کن در اکوسیستم های جنگلی است. جنگل های هیرکانی نیاز به صیانت از دریچه علمی با رویکرد دانش بومی جنگل دارند نه کندن و بردن تنه بی جانش!

آنان خطاب به عباسعلی نوبخت گفتند که می دانید جنگل خواران منتظر مجوز به صدا در آوردن اره موتوری بوده اند تا بهانه ای برای قطع غیر مجاز درختان سرپا و قاچاق بطرق نوین بن بری و حمل مقطوعات اش به همراه درختان ریشه کن و... فراهم شود! که بدین نحو مرگ جنگل های هیرکانی ثبت خواهد شد! این در حالی است که در این مقطع زمانی که دانش بومی جنگل و مواهب شناسی با علم به روز و با مستندات میدانی از قدرت درختان و گیاهان علفی در سخن گفتن و پیام دادن می گوید و مطرح می شود، صدور چنین مجوزی که زمینه ساز تکرار قطع درختان سرپا به عنوان پرورش دروغین جنگل شمال در آینده خواهد بود، نشانگر ناسپاسی محض نسبت به مواهب جنگل شمال است.

برکسی پوشیده نیست که جنگل‌های شمال با قطع بی‌رویه درختان، چرای بی رویه ۳.۵ میلیون راس دام سبک و سنگین، جاده سازی پی در پی، تغییر کاربری گسترده جنگلی، دفن غیراصولی زباله، قاچاق چوب، و ده ها موارد دیگر در سال‌های گذشته در آستانه نابودی قرار گرفته بود تا اینکه با ساز و کار قانونی و تصویب قانون تنفس جنگل قرار شد برای حفاظت از این عرصه های طبیعی اقدام موثری صورت گیرد.

طرح تنفس جنگل یکی از الزامات قانونی است که ممنوعیت برداشت و هرگونه بهره برداری از جنگل‌های شمال در آن تاکید شده تا با اجرای آن جنگل‌های شمال به خود پالایشی برسد و بار دیگر بر مدار سرسبزی حرکت کند.

اجرای قانون طرح تنفس ۱۰ ساله جنگل که در سال ۱۳۹۵ در کشور با هدف مقابله با تخریب یک میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال در دستور کار قرار گرفت به هفتیمن سالش رسید و فعالان و متخصصان محیط زیست هم اجرای دقیق این طرح را گامی موثر برای احیاء درختان پهن برگ و هیرکانی شمال قلمداد می‌کنند و خواستار اجرا و حتی تمدید این طرح بعد از زمان مقرر هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha