نمایشگاه مجازی، ناشران را فدای مشتری می‌کند

تهران- ایرنا- مدیر انتشارات «دالاهو» با تاکید بر اینکه پرداخت هزینه پست توسط ناشر اجحاف در حقوق او است، توضیح داد: ناشران ملزم به پرداخت هزینه پست خرید از نمایشگاه مجازی کتاب هستند، این در حالی است که ناشران با بدعی و کمر شکسته شده از قیمت کاغذ در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنند.

امیرحسین کاکایی با بیان اینکه سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرایط بهتری از آنچه پیش‌بینی می‌کرد، دارد، به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: نبود خیلی از نشرهای بزرگ در این دوره از نمایشگاه کتاب، مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده است. زیرا نشری مانند دالاهو که در حوزه ادبیات فعالیت می‌کند، در نبود ناشرانی مانند ثالث و چشمه گروهی از مخاطبانش را از دست می‌دهد.

پرداخت هزینه پست توسط ناشر اجحاف در حقوق او است

مدیر انتشارات دالاهو با تاکید بر اینکه توان توان اقتصادی و خرید مردم پایین آمده است، افزود: افرادی که مخاطب شعر و ادبیات هستند و به ما مراجعه می‌کنند، تا چند سال پیش می‌توانستند چند جلد کتاب خریداری کنند، اما در این دوره یک مجموعه شعر را با نگاه کردن به قیمت آن و با ملاحظه می‌خرند. اینجا نه ناشر مقصر است و نه مخاطب، زیرا توان اقتصادی هر دو طرف پایین آمده است.

او توضیح داد: قیمت کاغذ افزایش یافته است و ناشر نمی‌تواند کتاب را در شمارگان بالا منتشر کند. همچنین مخاطب نمی‌تواند کتاب را تهیه کند. زیرا سال گذشته یک مجموعه شعر را می‌توانست با قیمت هشت تا ۲۰ هزار تومان تهیه کنند، اما امسال قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و تمام این مسائل در استقبال مخاطب از نمایشگاه کتاب تاثیرگذار است؛ در هر صورت کتاب مخاطب خود را حفظ کرده است.

نمایشگاه مجازی، ناشران را فدای مشتری می‌کند

ناشران معمولان با بدهی در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنند

کاکایی با بیان اینکه فروش در بخش مجازی برای هر نشر متفاوت است، توضیح داد: فروش در بخش مجازی نمایشگاه کتاب متناسب با موضوع فعالیت هر نشر متفاوت است، برخی از نشرها با موضوع‌های عمومی، مخاطبان بیشتری در بخش مجازی نمایشگاه کتاب دارند. طبیعی است که میزان مراجعه و خرید در بخش مجازی از شهرستان بیشتر خواهد بود؛ زیرا از مهم‌ترین اهداف فعالیت نمایشگاه مجازی بخش شهرستان است.

مدیر انتشارات دالاهو با اشاره به اینکه بیشتر ناشران در بخش حضوری فروش بیشتری داشتند، افزود: در نمایشگاه حضوری مخاطب می‌تواند کتاب را ببیند و تورق کند. همچنین می‌تواند با فروشنده و مسئول غرفه مشاوره کند. شرکت در نمایشگاه مجازی برای ناشرانی که در بخش حضوری نمایشگاه فعال بودند، الزامی است.

حتی اگر یک نفر شکایت کند که کتاب آسیب دیده یا دیر به دستش رسیده است، حساب ناشر در فضای مجازی مسدود می‌شود

او در نقد دیدگاه برگزارکنندگان بخش مجازی نمایشگاه کتاب، گفت: باید از ناشران در بخش مجازی حمایت شود. زیرا در بخش مجازی ناشران ملزم هستند کتاب‌ها را با ۱۰ درصد تخفیف بفروشند؛ همچنین هزینه ارسال کتاب هم با ناشر است (هزینه ارسال از مخاطب دریافت نمی‌شود) پرداخت هزینه پست توسط ناشر اجحاف در حقوق او است.

وی افزود: پست قبلا سرویس جمع‌آوری بسته پستی از دفاتر نشر داشت، اما این روزها باید هزینه‌ای برای اشتراک پرداخته شود تا پست بسته‌ها را از دفتر دریافت کند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با جذب یارانه، حامی مالی یا روش‌های دیگر حداقل موضوع پست و ارسال را حل کند.

کاکایی ادامه داد: ناشران معمولان با بدهی در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنند، در حالی که قیمت کاغذ کمرشان را شکسته و مجبورند ۱۰ درصد تخفیف به مخاطبان بدهند. در کنار همه این مسائل هزینه بسته‌بندی، ارسال و سایر مسائل مرتبط با پست باید توسط ناشر پرداخت شود. شرایط در نمایشگاه مجازی به شکلی است، گویی بعد از اینکه مشتری کتاب را خرید، ناشر باید خود را فدا کند تا کتاب به دست مشتری برسد.

مدیر انتشارات دالاهو با بیان اینکه حساب ناشر با یک شکایت در فضای مجازی مسدود می‌شود، توضیح داد: حتی اگر یک نفر شکایت کند که کتاب آسیب دیده یا دیر به دستش رسیده است، حساب ناشر در فضای مجازی مسدود می‌شود. ممکن است این مساله در اثر فعالیت پست باشد کل درآمد ناشر را تا زمانی که این موضوع را حل کند، پلمب می‌کنند گاهی حتی یک ماه تا یک ماه و نیم بعد از اتمام نمایشگاه مجازی، امکان تسویه حساب ممکن می‌شود.

او افزود: دردسر نمایشگاه مجازی برای ناشران خیلی بیشتر شده است، فعالیت این نمایشگاه امکاناتی را برای مخاطبان در شهرستان‌ها فراهم کرده است و این قابل ستایش است، اما تاکیدی نداریم که حتما در نمایشگاه مجازی حضور داشته باشیم، این الزامی است که به آن رعایت می‌کنیم.

تفاوت ناشران دولتی با ناشران خصوصی در نمایشگاه خیلی مشهود است

کاکایی با اشاره به غرفه‌های بزرگ و زیبای ناشران دولتی، اظهار کرد: نمایشگاه امسال از نظر آماده‌سازی، تحویل غرفه و امکاناتی که به ناشران ارائه می‌دهند، نظم بهتری نسبت به دوره قبل داشت. همکاری مسئولان برگزارکننده نمایشگاه کتاب با ناشران خیلی بیشتر شده بود؛ اما تفاوت ناشران دولتی با ناشران خصوصی در نمایشگاه خیلی مشهود است. غرفه‌های ناشران دولتی و ناشرانی که با نهادها و سازمان‌های دولتی همکاری می‌کنند، بزرگ و زیبا است. برای طراحی و ساخت این غرفه‌ها هزینه می‌کنند.

سیاستی که در اقتصاد نشر پیش گرفته می‌شود در راستای نابودی صنعت نشر و نابودی ناشران خصوصی است

به گفته مدیر انتشارات دالاهو تفاوت غرفه‌های ناشران دولتی و خصوصی به اندازه‌ای است که ناشر خصوصی باید از این رقابت خارج شود. تنها مساله این است که ناشران خصوصی عناوینی چاپ می‌کنند که ناشران دولتی نمی‌خواهند در آن حوزه ورود کنند وگرنه باید نشر خصوصی تعطیل شود.

او با طرح مشکلات پارکینگ برای ناشران و تیمی که برای آن‌ها فعالیت می‌کنند، بیان کرد: با اینکه در این دوره تعداد غرفه‌های کمتری در نمایشگاه حضور دارند، هنوز با مشکل پارکینگ مواجه هستیم، اینها مسائل کوچکی است که اگر حل شود می‌توانیم با یک نمایشگاه کتاب ماندگار مواجه باشیم. سیاستی که در اقتصاد نشر پیش گرفته می‌شود در راستای نابودی صنعت نشر و نابودی ناشران خصوصی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha