بیشترین پیوند کلیه در دولت سیزدهم انجام شد/ ایران در اهدای کلیه در غرب آسیا اول است

تهران - ایرنا - مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیشترین پیوند کلیه در دولت سیزدهم انجام شده است، گفت: از مجموع ۲ هزار و ۴۰۰ پیوند کلیه در سال گذشته ۵۰ درصد اهدا از مرگ مغزی و ۵۰ درصد از فرد زنده بوده است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، ناصر سیم فروش در نشست خبری روز ملی اهدای عضو (۳۱ اردیبهشت) در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: اهدای عضو مسئله جهانی است و باید نسبت به ترویج فرهنگ آن و پیوند اعضا توجه اساسی شود، زیرا بسیاری از بیماران نیازمند دست یاری از خانواده هایی هستند که عزیزانشان دچار مرگ مغزی شده‌است.

وی با بیان اینکه بهترین راه درمان نارسایی کلیه، پیوند کلیه است، اظهارداشت: دیابت و فشار خون بالا، بیماری خاموشی هستند که به کلیه آسیب فراوان می رسانند و لازم است افراد ماهی یکبار فشار خون خود را اندازه گیری کنند و در صورت مشکل ، به موقع درمان شده تا نارسایی در کلیه ایجاد نشود.

ایران در حوزه اهدای کلیه در غرب آسیا اول است

این جراح کلیه تاکید کرد: ایران در حوزه اهدای کلیه در غرب آسیا اول است و در دنیا پیشرو و تنها کشوری است که هدیه ایثار برای کسانی که بطور زنده اقدام به اهدای عضو می کنند، اعطا می شود.

سیم فروش، با بیان اینکه مرگ و میر دیالیز ۵ برابر پیوند است ،گفت: متوسط طول عمر فردی که کلیه اهدا می کند، زیاد بوده زیرا وی از لحاظ بدنی سالم و هیچ گونه بیماری ندارد که از وی پیوند گرفته شده است.

وی تاکید کرد: پیوند کلیه عمل سنگینی است‌ و باید معاونت درمان وزارت بهداشت مساعدت های لازم را از لحاظ هزینه پیوند انجام دهد .

انجام بیش از ۱۵۰ هزار تماس تلفنی در ارتباط با اهدای عضو 

علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست با اشاره به توجه  ایرانیان به اهمیت اهدای عضو و  تلاش رسانه ها  در ترویج فرهنگ اهدا، گفت: در این  دانشگاه ۶۸ واحد فراهم‌آوری اعضا فعالیت دارد و  سالانه بیش از ۱۵۰ هزار تماس تلفنی در مورد اهدای عضو  انجام می‌شود که با توجه به شرایط پیچیده خانواده داغدار، برقراری ارتباط با آن‌ها کار سختی است، اما تلاش مهروزانه و مستمر عزیزان در واحدهای فراهم‌آوری اعضا، آمار رضایت ۷۰ درصدی را به همراه داشته است.

وی اظهار داشت: قبل از دوران همه گیری کرونا  شاخص اهدای عضو  به ازای یک میلیون جمعیت ، ۱۴.۵ بود که در زمان این بیماری به هفت مورد کاهش پیدا کرد. با تلاش وزارت بهداشت، همکاران و همه فعالان حوزه پیوند در سال ۱۴۰۰، شاخص اهدا به ۱۱ و در سال ۱۴۰۱ به ۱۲.۲ در کشور رسید. پیش‌بینی می‌شود امسال نیز با رشد قابل توجهی این عدد روبه‌روباشیم.

زالی با تاکید بر این که مرگ مغزی اثبات شده را نمی‌توان پدیده قابل بازگشتی تلقی کرد، اظهار داشت: از سال ۱۹۶۹ که معیارهای مرگ مغزی توسط دانشگاه هاروارد اعلام شد، هیچ مورد بازگشت مرگ مغزی قطعی گزارش نشده است. در کشور نیز علاوه بر وجود شاخص‌های سخت پاراکلینیکی، بالینی و آزمایشگاهی، مرگ مغزی باید توسط چهار متخصص و سپس یک متخصص پزشکی قانونی تایید شود. اگر فرصت برای نیازمندان به اعضای پیوندی فراهم نشود، ارگان‌های فرد مرگ مغزی که می‌تواند نجات بخش جان فرد دیگری شود، به زیر خاک می‌رود.

وی  افزود: اگر مرگ مغزی در فردی تایید شود، غیرقابل بازگشت خواهد بود. سال گذشته در سطح جمعیت تحت پوشش دانشگاه ۷۵۰ مورد مرگ مغزی اعلام شد که تنها ۳۵۰ مورد آن تایید و از این تعداد حدود ۱۵۰ مورد وارد فرآیند اهدای عضو شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تصادف روی داد که بالغ بر ۱۹ هزار مورد منجر به فوت شد،گفت: در سال، پنج تا هشت هزار مرگ مغزی روی می‌دهد که تنها یک سوم این موارد در فرآیند اهدای عضو وارد می‌شوند. از طرفی مصدومان مغزی تنها مرتبط با تصادف‌ها نبوده بلکه حوادث کاری نیز باعث بروز مرگ مغزی می شوند.

 زالی با بیان اهمیت توجه به زمان طلایی پیوند عضو در بیمار مرگ مغزی، ادامه داد: اگر به زمان طلایی در این فرآیند توجه نشود، به دلیل افت فشارخون، بافت‌ها به مرور تخریب می‌شود. به طوری‌که اگر روز اول امکان اهدای هشت عضو وجود داشته باشد، روز سوم و چهارم فقط ۲ عضو را می‌توان اهدا کرد.

وی از وجود بیش از ۴۶ هزار بیمار دیالیزی در کشور که تا مرحله پنجم از نارسایی کلیه را تجربه کرده‌اند، خبر داد و گفت: پنج برابر این آمار در شرف ابتلا به نارسایی کلیه هستند و پیش بینی می‌شود تا پنج سال آینده آمار مبتلایان به نارسایی کلیه ۲ برابر شود. این بیماران در هفته سه بار باید دیالیز شوند و این موضوع بر افت کیفیت زندگی و کار افراد تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 زالی ادامه داد: چاقی سهم نارسایی کلیه را تا ۳۰درصد افزایش می دهد، اگر در سال هفت هزار مورد جدید برای انجام دیالیز به مراکز ارجاع داده شوند، باید سالانه ۳۰۰ دستگاه جدید تامین و ۲۰۰ دستگاه موجود نیز بازسازی شود.

رییس دانشگاه با بیان اینکه آمار دقیقی از نارسایی‌های قلبی در کشور در دست نیست، افزود: با توجه به تاثیر دخانیات، چربی، سبک زندگی و افزایش وزن، پیش بینی می‌شود هشت درصد مردم ایران دچار نارسایی قلبی باشند. هزینه درمان یک بیمار مبتلا به نارسایی قلبی، ۲ برابر بیمار سرطانی است و از همین‌رو توجه به این حوزه اهمیت دارد. در مراکز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال ۹۸ اعمال موفق پیوند دو یا سه عضو همزمان و پیوند در فرد باردار انجام شده است.

 زالی از فوت سالانه ۱۲ هزار ایرانی بر اثر نارسایی کبد خبر داد و گفت: در سال گذشته ۹۰ مورد پیوند کبد موفق و همچنین ۴۶۰ مورد پیوند کلیه موفق در دانشگاه انجام شده است.

۱۰ درصد جمعیت کشور کارت اهدای عضو دارند

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود هشت میلیون نفر معادل ۱۰ درصد جمعیت کشور کارت اهدای عضو دارند. باید این آمار را به ۴۰ درصد جمعیت برسانیم. در کشور انگلیس یک سوم شهروندان و در کشور آمریکا ۶۴ درصد شهروندان کارت اهدای عضو دارند و در کشورهای اروپایی رضایت خانواده فرد، شرط لازم نیست بلکه نظر دولت و حاکمیت، پس از تایید کمیته پزشکی، اولویت است.

انجام ۳۲۷ مورد پیوند قلب

 بابک شریف کاشانی رییس بخش پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری نیز در این نشست از آغاز فعالیت گروه پیوند قلب بیمارستان از سال ۱۳۸۵ خبر داد و افزود: اولین بیمار دریافت کننده قلب، هنوز زنده است و برای چکاپ به بیمارستان مراجعه می‌کند. مهمترین موضوعی که در پیوند قلب اهمیت دارد، نقش فعالیت تیمی در موفقیت آمیز بودن جراحی است، چراکه تنها راه پیوند قلب، پیوند از مورد مرگ مغزی است و این مهم نیاز به همکاری تمام فعالان در این حوزه دارد.

وی با اشاره به اینکه نارسایی قلبی مهمترین و سخت‌ترین عارضه بیماران قلبی و عروقی است، گفت: ۸۳.۵ درصد بار مرگ و میر و ۷۸ درصد بار بیماری‌ها بر دوش بیماری‌های غیرواگیر است که بیماری قلبی و عروقی شایع‌ترین بیماری غیرواگیر محسوب می‌شود. از طرفی سن درگیری قلبی کاهش داشته است.

شریف کاشانی تصریح کرد: پیشگیری جایگاه مهمی دارد، اما در صورت ابتلای فرد به نارسایی قلبی، بستری‌ها متعدد، درمان و ازکارافتادگی هزینه گزافی بر دوش فرد و سیستم سلامت می‌گذارد.

رییس بخش پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری از انجام ۳۲۷ مورد پیوند تاکنون در این مرکز خبر داد و افزود: مرکز پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری غیر از سال‌های ابتدایی، تاکنون مرکز با ظرفیت بالا شناخته شده است.

شریف کاشانی  ضمن تشکر از تمام متخصصان در حوزه‌های مختلف و فعالان واحد فراهم‌آوری اعضا، تصریح کرد: اگر لطف جامعه بزرگ ایرانی و گسترش فرهنگ اهدا نبود، این افتخارات کسب نمی‌شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha