عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: تولید آثار فاخر فرهنگی با نگاه هنری و فقیهانه همراه شود

سمنان- ایرنا- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نگاه هنرمندانه و فقیهانه به موضوعات لازمه تولید آثار هنری فاخر است و انتظار می‌رود هنرمندان با تمرکز بر سوژه‌ها و تولید اثر فاخر، در ترویج فرهنگ رضوی و فرهنگ ایرانی اسلامی نقش‌آفرین باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسین صفار هرندی روز شنبه در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی داستان کوتاه رضوی در تالار فرهنگسرای کومش سمنان افزود: وجود خورشید امامت و ولایت امام رضا(ع) در ایران و امامزادگان، ارزش‌های مبنایی هستند که هنرمندان برای تقویت این بنیه باید بیش از پیش کار کنند.

وی افزود: داستان‌گویی شاید درازایی به عمر بشر داشته باشد و امروز این دیدگاه وجود دارد که داستان‌ نویسی و روایت داستان‌گونه بر تاثیرگذاری کلام می‌افزاید.

صفارهرندی با اشاره به اینکه شعر قرابت نزدیکی با قصه دارد، تصریح کرد: از جمله رموز ماندگاری آثار سعدی، حافظ و مولانا، داشتن دست‌مایه قصه‌گونه در آثارشان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: قصه‌گویی در قرآن کریم نیز مورد توجه است و هنر قرآن این است که مخاطب را وارد فضای قصه می‌کند و پند می‌دهد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب هنرشناس هستند، به فرموده رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: هیچ شاخه هنر بدون تکیه بر ادبیات داستانی به جایی نمی‌رسد.

صفارهرندی اظهار داشت: تئاتر و سینما مبتنی بر داستان است و دیگر شاخه‌های هنر نیز با داستان ارتباط دارد.

وی خاطرنشان کرد: با تقرب جستن به ائمه اطهار(ع) وجودمان را صیقل می‌دهیم و بزرگ می‌کنیم و تولید اثر در معرفی سیره ائمه اطهار(ع) و سیره رضوی و ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی مخاطبان زیادی را جذب می‌کند.

وی با اشاره به فیلم‌هایی که در زمینه دینی ساخته شد، بیان کرد: فیلم‌هایی که در زمینه سیره ائمه اطهار(ع) و پیامبران ساخته می‌شود مخاطبان زیادی در داخل و خارج از کشور دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: استان سمنان در شاخه‌های مختلف فرهنگ و هنر نام‌آور است و میزبانی جشنواره ملی داستان کوتاه رضوی در سمنان نشان از ذوق و علاقه به آستان قدس رضوی است.

دست پُر جشنواره پانزدهم داستان رضوی در سمنان

۳۸۳ نویسنده کشور با داستان کوتاه و طرح رمان در قالب پانزدهمین جشنواره ملی داستان رضوی (کبوتر حرم) در این استان با هم رقابت دارند. در این دوره از جشنواره که پس از وقفه ای ۲ تا سه ساله با میزبانی دوباره سمنان، ۵۷۸ اثر از استانهای سراسر کشور دریافت شد و مورد داوری قرار گرفت.

از کل آثار رسیده ۲۳۶ اثر توسط آقایان و بقیه توسط بانوان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد. جشنواره امسال در ۲ بخش داستان کوتاه و طرح رمان برگزار شد و از کل آثار رسیده، ۴۸۸ اثر داستان کوتاه، ۷۸ اثر طرح رمان و ۱۲ اثر نیز متفرقه بود.

امروزو در آیین اختتامیه به هشت اثر برگزیده در بخش داستان کوتاه و ۱۰ اثر در بخش طرح رمان جوایزی اهدا شد و ۱۰ نفر از شرکت‌کنندگان استان سمنان نیز در اختتامیه این جشنواره تقدیر شدند.

جشنواره ملی داستان کوتاه رضوی با اهداف ترویج اندیشه امامت و تحکیم نظام ولایت با محوریت شخصیت، سیره و معارف امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی در سطح جامعه از طریق گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، شناسایی، معرفی و گرامی‌داشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان برتر آثار فاخر فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مرتبط با آن حضرت، فرآوری محتوای تولیدی جشنواره‌ جهت انتشار در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی، ارائه مفاهیم دینی و رضوی در قالب عامه‌پسند و دارای ظرفیتِ داستان و جریان‌سازی فرهنگی و بسترسازی جهت شناسایی چهره‌های مستعد و علاقه‌مند در جهت تولید آثار فاخر ادبیات رضوی ترتیب یافته است.

شخصیت، سیره، تاریخ و معارف امام رضا (ع)، فرهنگ عامه و امام رضا (ع)، تبلور سخنان حضرت رضا (ع) در جامعه ایرانی، زیارت و خاطرات آن، امام رضا (ع) و تمدن آینده اسلامی ـ ایرانی و امام رضا (ع) و انقلاب اسلامی، شهدا و جبهه مقاومتاز موضوعات پانزدهمین جشنواره ملی داستان کوتاه رضوی بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha