امسال مشکلات مرز خسروی برای تردد آسان زوار اربعین مرتفع می شود

قصرشیرین- ایرنا- استاندار کرمانشاه از تلاش و هماهنگی های لازم برای رفع اشکالات و نواقصی که از اربعین سال گذشته در مرز خسروی وجود داشت تا اربعین امسال خبر داد.

«محمدطیب صحرایی» روز پنجشنبه در حاشیه بازدید وزیر کشور از زیرساخت های تردد زائران اربعین از مرز رسمی خسروی و برگزاری جلسه ای در ساختمان علمدار مرزبانی در نقطه صفر مرزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: جلسه امروز به منظور بررسی کارهایی که برای اربعین امسال باید انجام شود، برگزار شد.

وی اظهار کرد: یک سری اشکالاتی بود که قرار شده مرتفع شود، و امروز چگونگی روند ساخت و ساز طرح های عمرانی اربعین و هماهنگی ها با طرف عراقی مورد بحث قرار گرفت که باید تا آستانه اربعین ادامه داشته باشد.

نواقص و اشکالات مرز خسروی امسال برای تردد آسان زوار اربعین مرتفع می شود

«محمد حیدری» سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز در این جلسه در سخنانی مهم ترین نیازهای زیرساختی برای اربعین امسال را سامان دهی ۸۰ هکتار توقف گاه موجود به خدمات ایمنی و رفاهی و بهداشتی، ایجاد پایانه مسافری برای استقرار خودروها و اتوبوس های جابجایی زائران، ایجاد سرویس های بهداشتی و افزایش گیت های ورود و خروج در منذریه و فعالیت مواکب زودتر از سال گذشته با توجه به حضور زوار بیان کرد.

حجت الاسلام «صادق صالحی» امام جمعه قصرشیرین نیز با اشاره به اینکه اربعین یک همایش بزرگ معنوی است خواستار اعتبار برای ایجاد کارهای فرهنگی و تبلیغاتی شد.

وی گفت: قصرشیرین نماد ورود آزادگان به کشور است که باید این نماد در ورودی قصرشیرین ایجاد شود ضمن اینکه ورودی قصرشیرین از سمت کمربندی (ریخک) و گیلانغرب نیازمند سامان دهی است.

او همچنین خواستار ایجاد گیت های مجزا برای تردد مادرانی که فرزند شیرخوار و کودک همراه دارند و سالمندان ناتوان با توجه به گرما در مرز خسروی شد.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم یک دولت مردمی است و نیازمند این هستیم که خدمات بیشتری به مردم ارائه شود ضمن اینکه جانمایی مواکب و استقرار خودرو به منظور انتقال زائران نیز یکی از نیازمندی با توجه به تجربه اربعین سال گذشته است.

سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار نفر زائر اربعین از مرز رسمی خسروی عازم کربلای معلی شدند که طبق پیش بینی مسوولان این تعداد امسال قرار است به ۲ برابر برسد.

احمد وحیدی، وزیر کشور صبح پنج شنبه با استقبال استاندار و جمعی از مسئولان استان کرمانشاه وارد فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه شد.

وحیدی در بدو ورود در جریان آخرین وضعیت طرح بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه قرار گرفت که از حدود یک ماه پیش آغاز شده و به صورت شبانه روزی در حال فعالیت است.

بازدید از مرز خسروی و پیگیری تکمیل زیرساخت های اربعین حسینی در این مسیر، پیگیری طرح های مهار آسیب های اجتماعی در استان و چند طرح ملی دیگر از برنامه های سفر یک روزه وزیر کشور به کرمانشاه است.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha