۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۴۸
کد خبر: 85122708
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

شاهچراغ (ع)، گنبد مینایی شیراز در حلقه گل و نور

۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۴۸
کد خبر: 85122708
شاهچراغ (ع)، گنبد مینایی شیراز در حلقه گل و نور

شیراز-ایرنا-همزمان با ششم ذی القعده سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام،این آستان مقدس و گنبد مینایی که مانند نگینی در دل شهر تاریخی شیراز می درخشد غبارروبی و گلباران شد.

به گزارش ایرنا، ششم ذی العقده در تقویم ملی، روز بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) نامگذاری شده که فرصتی برای بهره گیری از آموزه های معنوی زندگی آن حضرت و گسترش این آموزه ها در جامعه است.

شیراز را بسیاری با گنبد مینایی حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) می شناسند، آستان قدسی حضرت شاهچراغ (ع) هرسال میلیون‌ها نفر از اقصی نقاط کشور را به سوی خود فرا می خواند و دوستداران خاندان عصمت و طهارت به زیارت این امامزاده شریف می‌شتابند، امسال هم در ششم ماه ذی القعده روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) هزاران نفر به زیارت مرقد مطهر آن امامزاده واجب التعظیم شتافتند.

شاهچراغ (ع)، گنبد مینایی شیراز در حلقه گل و نور

همزمان با فرارسیدن ششم ذی القعده سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، روز جمعه خدام آستان مقدس و اقشار مختلف مردم شیراز، به حرم مطهر امین ولایت مشرف و ضمن تجدید میثاق، اهدای شاخه گل و زیارت مضجع شریف این امامزاده جلیل القدر، مراسم بزرگداشت سیدالسادات الاعاظم در شبستان امام خمینی(رحمت الله علیه) برگزار شد.

حضرت شاهچراغ (ع) پیوندی دیرینه با مردم شیراز و دوستداران خاندان عصمت و طهارت دارد و این بقعه متبرک هم کانون برگزاری اعیاد و جشن های اسلامی، هم مکان گرامیداشت مناسبت های اسلامی و سوگواری دوستداران اهل بیت و هم میعادگاه کسانی است که دل در گرو حضرت دوست دارند و برای رازونیاز به درگاه پروردگار متعال، محیط مصفای حضرت شاهچراغ(ع) را برمی گزینند.

شاهچراغ (ع) در بین شهروندان شیرازی جایگاهی رفیع دارد؛ پروانه وار به گرد مضجع شریف آن حضرت می گردند؛ به حضرت شاهچراغ (ع) دخیل می بندند؛ با گلاب ناب میمند ضریح حضرت را می شویند و آغاز زندگی مشترک را با طواف پیرامون شبستان و صحن متبرک شاهچراغ آغاز می کنند.

شاهچراغ (ع)، گنبد مینایی شیراز در حلقه گل و نور

زائران و دوستداران آن حضرت به شوق زیارت حضرت شاهچراغ (ع) به شیراز می آیند و بطورمعمول تا پاسی از شب را در جوار بارگاه ملکوتی و در فضای ربانی و معنوی حضرت شاهچراغ (ع) می گذرانند.

گنبد مینای حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز پس از عبور از ˈ تنگ الله واکبرˈ و قبل از رسیدن به ˈدروازه قرآنˈ از دور پیدا است و هنوز هم بسیاری از شهروندان با نزدیک شدن به شیراز و با مشاهده گنبد کاشیکاری و مینایی حضرت شاهچراغ (ع)، صلوات می فرستند و دل به صفای معنوی آن می سپارند.

زایران و مسافران که به شیراز می آیند، معمولا سفر خود را با زیارت حضرت شاهچراغ (ع) متبرک می کنند و این مکان نخستین جایی است که آن را زیارت می کنند از این رو زیارت حضرت شاهچراغ (ع) مقدمه ای برای زیارت حافظ، سعدی خواجوی کرمانی و دیدار از اماکن تاریخی و مذهبی دیگر شیراز است.

به مناسبت ششم ذی القعده، سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام، حرم مطهر امین ولایت، غرق نور و شادی است.

شاهچراغ (ع)، گنبد مینایی شیراز در حلقه گل و نور


به همین مناسبت، در شب بزرگداشت حضرت شاهچراغ علیه السلام، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی پیرامون فضایل و مناقب آن حضرت به ایراد سخن پرداخت و سید مجید بنی فاطمه در ثنای این امامزاده جلیل القدر، مدیحه سرایی و حاج مهدی سروری، دعای روحبخش کمیل را قرائت کرد.
نورافشانی حرم مطهر، دیگر برنامه اجرا شده در شب بزرگداشت امین ولایت بود.
جمعه ۵ خردادماه نیز بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، حجت الاسلام و المسلمین عالی،در این آستان مقدس سخنرانی و حاج مهدی رسولی نیز مداحی خواهد کرد.

شاهچراغ (ع)، گنبد مینایی شیراز در حلقه گل و نور
آیین تعویض پرچم حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام

به مناسبت ششم ذی القعده، سالروز بزرگداشت سیدالسادات الاعاظم حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در مراسمی معنوی با حضور خدام و زائران و مجاوران حرم مطهر، آیین غبارروبی و گلباران مضجع شریف و تعویض پرچم گنبد منور این امامزاده واجب التکریم برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha