مراتع و جنگل‌های ۱۵ شهرستان اصفهان در معرض آتش سوزی قرار دارند

اصفهان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: مراتع و جنگل‌های ۱۰ تا ۱۵ شهرستان استان بیشتر در نواحی غربی، جنوبی و شمال شرق این خطه در معرض وقوع آتش سوزی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوطالب امینی، روز یکشنبه در جلسه مدیریت بحران که با موضوع پیشگیری و اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع استان اصفهان برگزار شد، افزود: امسال بدلیل بارندگی‌های مناسب ماه‌های گذشته وضعیت پوشش گیاهی بهتر و بدنبال آن خطر وقوع آتش سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی مُتعددی از استان بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: نه‌تنها خطر حریق، جنگل‌ها و مراتع این نواحی را تهدید می‌کند بلکه تاغزارهای مناطق بیابانی بویژه در شمال شرق استان نیز امسال با تهدید آتش‌سوزی روبه‌روست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اظهار داشت: تشکل جلسات با محوریت فرمانداری‌ها برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در روزهای پیش‌رو از اهمیت بالایی برخوردار است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی اصفهان نیز در این جلسه گفت: ۸۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان بویژه در جنگل‌های زاگرسی و منطقه کرکس جزو مناطق بحرانی وقوع آتش سوزی قرار دارند.

سرهنگ علیرضا طاهری ادامه داد: ۹۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان نیز از این لحاظ نیمه بحرانی محسوب می‌شوند که برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از حریق در آنها باید با دقت دنبال شود.

وی تصریح کرد: در ۱۷ ساله اخیر یک هزار و ۳۷۸ آتش سوزی در مساحت هفت هزار و ۹۱۸ هکتار از منابع طبیعی استان به شکل طبیعی و غیرطبیعی، عمدی و غیرعمدی رُخ داده است و از لحاظ تقسیم بندی جغرافیایی شهرستان‌های فریدونشهر، فریدن، سمیرم، بویین میاندشت و چادگان بیشترین آسیب را دیده‌اند.

طاهری با بیان اینکه استان اصفهان تنها ۱۴۳ نیروی یگان حفاظت دارد و از طریق سامانه تلفنی ۱۵۰۴ در هر ساعت از شبانه روز می توان با آنها ارتباط گرفت، افزود: این تعداد اگرچه کفاف مناطق پهناور استان را نمی‌دهد اما آنان بطور دائمی وضعیت عرصه‌های طبیعی را رصد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم، ساکنان و گردشگران باید به خطر افروختن آتش در مناطق طبیعی آگاه باشند و از طرفی رها کردن شیشه و بطری آب در طبیعت نیز خطر آتش سوزی به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، جلسه مدیریت بحران با موضوع پیشگیری و اطفای حریق با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری، مسوولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط و نمایندگان فرمانداران در سالن اجتماعات منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان برگزار شد.

استان اصفهان ۱۰. ۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹. ۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل(معادل ۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع (معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان(معادل ۳۲ درصد) دربرگرفته است.

این استان از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha