۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۰۲
کد خبر: 85125492
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۱ درصد مراتع خراسان رضوی ضعیف هستند

۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۰۲
کد خبر: 85125492
 ۸۱ درصد مراتع خراسان رضوی ضعیف هستند

تربت‌حیدریه - ایرنا- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: افزون بر ۸۱ درصد از مراتع این استان در مساحت چهار میلیون هکتار، جزء مراتع ضعیف به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن فنودی روز دوشنبه در رزمایش اطفای حریق جنگل و مرتع که در منطقه پارک جنگلی شهید حجتی تربت‌حیدریه برگزار شد، افزود: از مجموع ۱۱.۴ میلیون هکتار اراضی استان خراسان رضوی، ۷۰ درصد یعنی حدود هشت میلیون هکتار به اراضی ملی و منابع طبیعی اختصاص دارد و از این میزان ۶.۵ میلیون هکتار معادل ۶۱.۵ درصد مرتع است.

وی بیان کرد: عمده‌ترین دلایل توسعه مراتع ضعیف، چرای بی‌رویه دام، استفاده نامناسب از مراتع و نیز تغییرات اقلیمی (خشکسالی) می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: طی سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱، رشد مناطق بیابانی در خراسان رضوی از ۲۰ شهرستان به مساحت ۷۶۸ هزار هکتار به ۳۰ کانون در ۲۳ شهرستان به مساحت ۱.۲ میلیون هکتار افزایش یافته است.

 ۸۱ درصد مراتع خراسان رضوی ضعیف هستند


رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت حیدریه گفت: اهمیت حفظ منابع طبیعی برای مردم و به خصوص طبیعت‌دوستان زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانند در حالیکه تا سه سال قبل تنها ۱۸ کانون بیابانی در سطح استان خراسان رضوی داشتیم، شوربختانه این رقم اکنون به ۲۳ کانون افزایش یافته‌ است.
وی پیرامون اهمیت برپایی مانور اطفای حریق جنگل و مرتع بیان داشت: در سال ۹۹ که مسوولیت این اداره خدماتی را عهده‌دار شدم، شاهد ۲ هزار هکتار آتش‌سوزی در سطح اراضی منابع طبیعی استان بودیم که با انجام رزمایش و افزایش سطح آگاهی شهروندان این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۴۴ هکتار و پارسال نیز به هشت هکتار و به عبارت بهتر یک روند کاهشی آتش سوزی منابع طبیعی را در سطح استان شاهد هستیم.
فنودی گفت: بر این اساس تاکنون در ۲ مرکز یکی قوچان و دیگری در نیشابور رزمایش اطفای حریق منطقه‌ای برگزار و امروز نیز به میزبانی تربت‌حیدریه انجام شد.

 ۸۱ درصد مراتع خراسان رضوی ضعیف هستند

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه نیز گفت: امروز رزمایش اطفای حریق جنگل و مرتع منطقه سه استان با حضور فرماندهان یگان حفاظت ۱۲ شهرستان واقع در جنوب خراسان رضوی به میزبانی تربت‌حیدریه برگزار شد.
علیرضا قادری افزود: شهرستان‌های شرکت‌کننده شامل تایباد، فریمان، تربت‌جام، صالح‌آباد، خواف، باخرز، زاوه، رشتخوار، گناباد، مه‌ولات، بردسکن و بجستان هستند.
وی گفت: همچنین در برپایی این رزمایش کلیه دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران این خطه همکاری دارند.
قادری تصریح کرد: تا عصر امروز کارگاه آموزشی در این منطقه و نیز جلسه جمع‌بندی در محل فرمانداری نیز برگزار خواهد شد.

 ۸۱ درصد مراتع خراسان رضوی ضعیف هستند

به گزارش ایرنا، عرصه منابع طبیعی شهرستان تربت‌حیدریه ۳۷۹ هزار هکتار است که ۳۰ درصد آن اراضی کشاورزی و مستحدثات شهری و حدود ۷۰ درصد آن را اراضی ملی و منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.
این خطه از جمله شهرستان‌های مهم و بزرگ خراسان رضوی با ۲۲۵ هزار نفر جمعیت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد و قطب کشاورزی و دامپروری است.
شهرستان تربت‌حیدریه به دلیل داشتن تعداد ۲۷۰ هزار راس دام سبک و ۱۲ هزار راس دام سنگین، علاوه بر آنکه عنوان بارانداز شرق کشور در این زمینه را دارد، در تولید برخی محصولات نظیر زعفران و سیب‌زمینی رتبه‌های بالای جهانی و کشوری دارد، ضمن این که در بخش صنعت، معدن و تجارت نیز دارای مزیت نسبی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha