۹ خرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۵۲
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85127181
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل: فعالیتهای دیپلماتیک درباره سوریه باید به اقدام واقعی تبدیل شود

نیویورک – ایرنا- نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با استقبال از افزایش فعالیتهای دیپلماتیک درباره سوریه تاکید کرد: فعالیت های دیپلماتیک اخیر باید به اقدام واقعی تبدیل شوند و این امر اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "گیر پدرسون "نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت گفت: در ماه گذشته فعالیت دیپلماتیک پیرامون سوریه افزایش یافته است.

پدرسون افزود:أ از جمله این تلاش های دیپلماتیک نشست وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو، نشست وزرای خارجه مصر، عراق، اردن، عربستان سعودی و سوریه در امان، بیانیه های تصویب شده در قاهره و جده توسط اتحادیه عرب، ایجاد یک کمیته ارتباط با وزیران عربی برای پیگیری اجرای بیانیه تصویب شده در امان و ادامه گفتگوی مستقیم با دولت سوریه و نشست سران کشورهای عربی در جده با حضور رئیس جمهور سوریه بوده اند. در بروکسل نیز دیدارهایی با مقامات اروپایی و آمریکایی درباره سوریه برگزار شده است.

وی تصریح کرد: باید اشاره کنم که در نشست های امان، جده و مسکو، در گفتگو با دولت سوریه، موضوعاتی در قطعنامه ۲۲۵۴ از جمله کمک های بشردوستانه و دسترسی، بازگشت ایمن، آبرومندانه و داوطلبانه آوارگان، احیای حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و مقابله با گروه های تروریستی و بازسازی پس از جنگ مورد بررسی قرار گرفته است.

پدرسون ادامه داد که در این نشست ها همچنین بر اهمیت راه حل سیاسی تاکید شد و درخواست هایی برای تشکیل مجدد کمیته قانون اساسی و تلاش برای آشتی ملی وجود داشت. توجه مشترک به این موضوعات می تواند فرصتی واقعی برای پیشرفت در سوریه ایجاد کند.

نماینده سازمان ملل اضافه کرد: پس از مشورت با طیف وسیعی از طرف ها در نیویورک، برای دیدار با وزیر امور خارجه ایران و سایر مقامات ارشد این کشور و ترکیه به ایران سفر کردم. من با وزرای خارجه اردن و مصر در ژنو ملاقات کردم، با وزیر خارجه عربستان تلفنی صحبت کردم و با طیفی از بازیگران دیگر در تماس بودم. با وزیر خارجه سوریه تلفنی گفتگو و با رئیس کمیسیون مذاکرات سوریه در استانبول دیدار داشتم.

پدرسون تصریح کرد: از خطرات وضعیت موجود، هم برای مردم سوریه و هم برای بازیگران منطقه‌ای آگاهی دارم من از تلاش کشورهای منطقه برای مبارزه با بی‌ثباتی در مرزهای سوریه، از جمله صادرات مواد مخدر و همچنان میزبانی از میلیون‌ها پناهنده سوری قدردانی می‌کنم. مدت‌هاست که به دنبال ایجاد اعتمادسازی متقابل، ملموس و قابل راستی‌آزمایی برای دستیابی به پیشرفت در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت بوده‌ام.

وی افزود: اقدامات دیپلماتیک اخیر باید به اقدام واقعی تبدیل شوند و این امر اهمیت دارد.همچنین تأکید می کنم که رسیدگی به سرنوشت بازداشت شدگان، ناپدید شدگان و مفقودان موضوع اصلی پیشرفت در سوریه است.

نماینده سازمان ملل ادامه داد: من همچنین بر اهمیت از سرگیری یک روند سیاسی معتبر در داخل سوریه، با تشکیل مجدد کمیته قانون اساسی تاکید می کنم.

وی تصریح کرد: ر همین حال، تعداد زیادی از مردم سوریه هنوز تحت تأثیر خشونت قرار دارند. تنها در این ماه شلیک موشک و خمپاره در خطوط مقدم، حملات هوایی اسرائیل، حملات پهپادی ترکیه، حملات هوایی منتسب به اردن علیه قاچاقچیان مواد مخدر و اولین حمله هوایی مشکوک دولت سوریه در ادلب در بیش از پنج ماه گذشته اتفاق افتاد. مشارکت همه بازیگران برای حفظ آرامش در سوریه و کار بر روی یک آتش بس سراسری از اهمیت حیاتی برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha