۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۴۶
کد خبر: 85127908
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استان یزد کاشت ۱۵ میلیون نهال را برای چهار سال آینده متعهد شد

یزد- ایرنا - معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد گفت: استان در طرح کشوری کاشت یک میلیارد درخت، تعهد دارد در طی چهار سال، عملیات کاشت و تولید ۱۵ میلیون اصله نهال را انجام دهد.

به گزارش ایرنا هدایت الله شمسی، روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به دستور رئیس جمهور و تاکید وزیر جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی در این زمینه افزود: قرار است انجام این طرح در طول چهار سال در کشور انجام شود.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح مردمی از ظرفیت های سازمان ها، مردم، صنایع و شرکت ها، استفاده می شود اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون ۲.۵ میلیون اصله نهال در استان تولید شده است.

میرشمسی اضافه کرد:بحث تولید نهال و کاشت درخت بخش کوچکی از این طرح است زیرا ۷۰ درصد تحقق این طرح به درخت‌داری و مراقبت و نگهداری از درختان است.

وی تصریح کرد: تشکیل کمیته علمی ، مکان‌یابی اجرای طرح، انتخاب نوع گونه‌های متناسب با اقلیم استان از جمله اقدامات انجام شده در راستای این طرح است امیدواریم مکانیابی طرح که کاری زمانبر است در خردادماه سالجاری به اتمام برسد که پس از آن در بازده زمانی شهریور و مهرماه کاشت نهال در مناطق مشخص شده با همکاری دستگاههای مختلف انجام می شود.

شمسی با بیان اینکه نهال‌ها بعد از کشت تنها چندین نوبت آبیاری نیاز دارند که از آب پساب تصفیه شده برای آبیاری استفاده می شود افزود:با توجه به اقلیم خشک استان از گونه‌های مقاوم به خشکی چون بنه ، بادام کوهی ، سنجند، سنجد تلخ و زبان گنجشک استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه استان دارای ۱۳۴ هزار هکتار جنگلهای طبیعی و دست کاشت است که ۶۰ هزار هکتار آن دست‌کاشت می‌باشد تصریح کرد: با اجرای این طرح ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار به سرانه فضای سبز استان افزوده می شود.

شناسایی ۷۰۰۰ هکتار مناطق مستعد برای اجرای طرح

رئیس اداره جنگلکاری و جنگل داری استان نیز در این نشست گفت: برای اجرای طرح ۱۵ میلیون اصله نهال ساماندهی تمام نهالستان استان در دستور کار قرار گرفت و در این زمینه اقدامات لازم انجام شد.

اکبر کارگر افزود: نهالستان یزد با توجه به مشکل آب آن هنوز به چرخه تولید نهال وارد نشده است که با انتقال آن عملیات تولید آن در اولویت قرار می گیرد.

وی با اشاره به تولید ۵۰۰ هزار اصله نهال بنه بادام توسط بخش خصوصی در شهرستان مهریز تصریح کرد: تاکنون هفت هزار هکتار عرصه‌های مستعد برای اجرای این طرح در استان شناسایی شده است.

اجرای طرح به صورت کاملاً کارشناسی و علمی

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و دبیر کمیته علمی طرح در استان نیز در این نشست گفت: همزمان با شروع بکار طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور و به تبع اجرای آن در استان یزد، کمیته علمی طرح در استان از اسفند ۱۴۰۱ با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان و نمایندگان دیگر بخشها تشکیل شد.

صدیقه زارع کیا با تاکید بر حفاظت و نگهداری از گونه های کاشت شده به عنوان شرط اصلی اجرای موفق این طرح افزود: نوع گونه، نوع و مقدار خاک، آبیاری، جمع اوری بذر و نکات متعدد دیگری در این طرح مورد اهتمام است تا علاوه بر مزایا، آسیبی را در آینده از ناحیه اجرای طرح نداشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha