مکرون: پوتین با "بدترین شوک الکتریکی" ناتو را بیدار کرد

تهران- ایرنا- رئیس جمهور فرانسه در حالیکه پیشتر در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دچار "مرگ مغزی" شده است، گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با حمله به اوکراین، ناتو را با "بدترین شوک الکتریکی" بیدار کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، امانوئل مکرون روز چهارشنبه در مجمع گلوب‌سِک (GLOBSEC) ۲۰۲۳ در شهر براتیسلاوا واقع در اسلوواکی اظهار داشت: امروز ما باید به هر طریقی به اوکراین کمک کنیم تا یک ضد حمله موثر انجام دهد.

رئیس جمهور فرانسه تحقق این امر را ضروری ارزیابی و اضافه کرد: این کاری است که ما انجام می‌دهیم و باید آن را تشدید کنیم؛ چراکه در ماه‌های آتی آنچه در خطر است، امکان [دستیابی به] یک صلح انتخابی و در نتیجه پایدار است.

این سخنان درحالی مطرح شده است که رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز دقایقی پیش در سخنرانی خود در این مجمع، اعلام داشت: کشورهایی که می‌توانند باید در راستای فراهم کردن توپخانه و سامانه‌های تسلیحاتی دور بُرد برای کمک به بهبود قابلیت‌های اوکراین در جنگ با روسیه اقدام کنند.

اورسولا فون درلاین گفت: برای اولین بار در تاریخ اتحادیه اروپا یک کشور به علت ابراز تمایل به عضویت در خانواده اروپا، مورد حمله قرار گرفت.

وی در این سخنرانی بر ضرورت تداوم حمایت‌های نظامی اروپا از کی‌یف برای رسیدن به صلح پایدار و عادلانه در اوکراین تاکید کرد.

رییس کمیسیون اروپا با اشاره به آنچه منشا و دلیل جنگ در اوکراین عنوان کرد، گفت: ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در تلاش است تا صلحی را که پس از پایان جنگ جهانی دوم ساخته‌ایم، نابود کند و این منشا این جنگ است.

فون در لاین با تاکید بر ضرورت تداوم حمایت تسلیحاتی و نظامی از نیروهای اوکراینی اضافه کرد: درصدد هستیم صنایع دفاعی خود را گسترش و نیاز مبرم به گلوله‌های ۱۵۲ و ۱۵۵ میلیمتری را برطرف کنیم.

به گفته وی، آموزش نظامی نیروهای اوکراینی از دیگر اقدامات حمایتی اتحادیه اروپا از کی‌یف است،‌ به طوریکه تا پایان ۲۰۲۳، آموزش حدود ۳۰ هزار نیرو تکمیل خواهد شد.

رییس کمیسیون اروپا بر لزوم رسیدن به یک صلح با ثبات و عادلانه برای اوکراین تاکید کرد و گفت: ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین به وضوح شرایط یک چنین صلحی را تعیین کرده است.

او ادامه داد: آتش بسی که منجر به یک مناقشه منجمد می‌شود صلح پایدار به همراه نخواهد داشت. وضعیت آتش بس ناپایدار است و منطقه را در خط تماس بی ثبات می‌کند. خیر یک صلح عادلانه باید منجر به عقب نشینی نیروهای روسیه و تجهیزات آنها از خاک اوکراین شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha