زیرساخت‌ها با دولت اما بخش خصوصی باید نواحی نوآوری را اداره کند

تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور گفت: دولت تنها می تواند زیرساخت ها و فضای کار را آماده کند و نواحی نوآوری تهران را باید بخش های خصوصی توانمندی که اطراف دانشگاه هستند اداره کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا روح الله دهقانی فیروز آبادی روز چهارشنبه در آیین افتتاح ناحیه نوآوری دانشگاه تهران با بیان این که ناحیه نوآوری الگوی بسیار مناسبی برای فعالیت فناوران است گفت: دانشگاه شریف در ۱۰ سال گذشته ناحیه نوآوری را تشکیل داد و تجربه های خوبی هم داشت، دانشگاه علم و صنعت نیز چند ماه پیش شروع به کار کرد و ناحیه نوآوری دانشگاه تهران هم در مناطق شرقی و مرکزی و غربی تهران راه اندازی شد.

وی گفت: ما در معاونت علمی از تمام ظرفیت‌های مستقیم مالی و قانونی همچون قانون جهش تولید دانش بنیان و هرچه که در اختیار داریم برای آبادانی هرچه سریع تر نواحی نوآوری استفاده خواهیم کرد.

معاون علمی، فناوری، اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه، جنس ناحیه نوآوری دانشگاه شریف با دانشگاه های علم و صنعت و تهران تفاوت دارد افزود:تکثیر کردن لزوما به معنی کپی کردن نیست مراقب باشیم هر منطقه ای ویژگی های خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: هنگامی که دانشگاه تهران با ویژگی‌های خاص خود در مرکز و قلب این ناحیه نوآوری قرار می گیرد انتظار این است که اتفاقات بزرگ دیگری در حوزه نوآوری و فناوری رقم خورد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این که مفهوم نوآوری اجتماعی به عنوان یک مفهوم جدی مورد نیاز باید امروز در قلب تهران تزریق شود افزود: جای این مفهوم در ناحیه نوآوری تهران است. وجود اساتید توانمند حوزه های مختلف از جمله علوم انسانی، روانشناسی، ادبیات در دانشگاه تهران یک فرصت ویژه برای ناحیه نوآوری است. اگر دانشگاه تهران بخواهد کپی کننده دانشگاه شریف یا علم و صنعت یا برعکس آن باشد قطعا آسیب خواهیم دید، لذا باید مراقب باشیم کپی برداری صورت نگیرد.

وی ادامه داد: ما دولتی ها این گونه عمل می کنیم که هنگامی می خواهیم کاری راه اندازی کنیم ابتدا یک ساختمان زیبا برای آن در نظر می گیریم و تجهیز می‌کنیم، چارت سازمانی برای آن تعریف می کنیم، نیروی انسانی آن را هم انتخاب می کنیم و درنهایت می گوییم حالا می خواهیم چه کار کنیم اما بخش خصوصی اینگونه نیست و آنها همه برنامه ریزی ها را اول انجام داده و بعد شروع به کار می کنند و این مسئله بسیار مهمی است.

معاون علمی، فناوری،‌ اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری تاکید کرد: باید حواسمان باشد اگر درگیر ساختمان، فضا و منطقه و سازه شویم ۱۰ سال بعد با مجموعه‌ای از ساختمان‌های زیبا، اما بدون کارکرد مواجه نشویم، همچون دانشگاه هایی که یک دفعه رشد کردند و زیاد شدند اما از محتوا تهی هستند بنابراین باید مراقب محتوا هم باشیم که از ما دولتی ها بر نمی آید.

وی گفت: ناحیه نوآوری تهران را بخش خصوصی توانمندی که اطراف دانشگاه است باید اداره کند و محتوا را باید آنها جلو ببرند. قطعاً بچه های دانش بنیانی که از دل همین دانشگاه درآمدن و استادانی که از دل همین دانشگاه برآمده اند بهتر از ما انجام می دهند. ما تنها باید زیرساخت ها و فضاها را آماده کنیم و آنها کار را انجام خواهند داد اگر مراقبت نکنیم آسیب می‌بیند و اتفاقات خوبی نمی افتد.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: فعالان حوزه زیست بوم نوآوری و فناوری نیاز به قیومیت ندارند و کافی است زیرساخت آماده شود و خود آنها بسیاربهتر از ما می سازند. ناحیه نوآوری نیزبا همین هدف راه اندازی شده است که مردم خود مشارکت داشته باشند.

معاون علمی، فناوری،‌ اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان این که می خواستیم علم را تبدیل به ثروت کنیم که به هم نمی چسبند، افزود: بعضی چیزها اصلا به یکدیگر نمی چسند. از قدیم هم که می گفتند علم بهتراست یا ثروت به دلیل این است که به یکدیگر نمی چسبند و صنعت هم به دانشگاه مستقیم نمی چسبد.

وی ادامه داد: بارها گفته ام که جنس صنعت جنسی زومخت است و جنس بازار جدی و با حساب و کتاب است اما جنس دانشگاه نرم و محتوا و حساس است و لذا به یکدیگر نمی چسبند.

دهقانی فیروز آبادی افزود: در علم مکانیک نیز گفته می شود هنگامی می خواهید دو جسمی که بهم نمی چسند را به یکدیگر متصل کنید بین آن «لاینر» بگذارید یعنی چیزی که به دو طرف بچسبد و ناحیه نوآوری یک «لاینر» و یک منطقه میانی است که در آن شرکت های مختلف دانش بنیان مستقر هستند که به بازار و صنعت می چسبند و می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان این که در سال های گذشته در تهران فضاهای استقرار نیروی انسانی و اداری خیلی ساخته ایم که از بعضی از آنها آنطور که باید استفاده نشده و به بهره برداری نرسیده است گفت: برای فعالان حوزه دانش بنیان بسیار سخت است که برای تولید محصولات خود در سوله ها و در ۱۲۰ کیلومتری تهران مستقر شوند.

به گفته وی در تهران زمین هایی که اطراف دانشگاه ها با فواصل زمانی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قرار دارند می تواند با سوله های کوچک با امکانات عمومی برای تولیدات سبزدر اختیار فناوران قرار گیرد و در منطقه نوآور تهران به این موضوع فکر شود.

دهقانی فیروزآبادی تاکیدکرد: نیازمند یکسری بازار تخصصی همچون بازار کالای دندانپزشکی برای دانش بنیان ها هستیم که آنها بتوانند محصول خود را عرضه کنند و برند شوند و امیدوارم در توسعه ناحیه نوآوری تهران به این دو محور توجه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha