زلفی گل: ناحیه نوآوری تهران برای سایر استان‌ها الگو خواهد بود

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ناحیه نوآوری شهر تهران. منشأ خیر و برکت برای شهر تهران و الگوی برای سایر استان ها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا محمدعلی زلفی گل عصر چهارشنبه در مراسم افتتاح ناحیه نوآوری شهر تهران که در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: این کار دانشگاه تهران قابل ستایش و حتماً منشأ خیر و برکت خواهد بود. خداوند وعده داده که با جماعت است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در فرهنگ ما جاری و ساری است این است که ما کمتر آموخته‌ایم که کارهای تیمی و گروهی انجام بدهیم، افزود: این اقدام مبارک دانشگاه تهران حتماً مرزشکنی و الگویی برای سایر استان ها خواهد بود.

زلفی گل گفت: دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشور ما است، پرچمدار و علمدار علم و فناوری و نوآوری است و باید در عرصه های مختلف علمی، فناوری، نوآوری و فرهنگی سردمدار باشد. اینکه ناحیه نوآوری دانشگاه تهران شکل بگیرد اقدامی بسیار ارزشمند است و امیدوار هستم که این ناحیه نوآوری تبدیل به شبکه‌ای از فضائل برای شهر تهران شود، شبکه ای از فضایل که هم فرهنگ شایسته در این ناحیه شکل بگیرد و هم علم در این ناحیه مقدس شمرده شود و فناوران و نوآوران قدر بدانند و در این ناحیه متمرکز شوند.

وی تاکید کرد: شک نکنیم که اگر دانش و فناوری و نوآوری در منطقه‌ای متمرکز شود، آن منطقه به یک سرمایه نمادین تبدیل خواهد شد.

وزیر علوم با بیان این که سرمایه‌های نمادین می توانند انسان‌های شایسته یا موسسات شایسته یا فرهنگ شایسته باشند، گفت: هر جا دانشگاهیان و عالمان و فناوران و نوآوران در آنجا حضور پیدا کنند و متمرکز شوند آنجا ارزش پیدا می کند بنابراین این اقدام دانشگاه تهران در واقع بخشی از شهر تهران را تبدیل به سرمایه نمادین برای کشورو شهر تهران می کند.

زلفی گل افزود: قرار است که شهرداری تهران به زودی پارک علم و فناوری شهر تهران را تاسیس کند که تفاهمنامه های آن انجام شده که امیدوارم با حضور زاکانی شهردار تهران این اتفاقات بیفتد و بدون شک این منطقه ای که تبدیل به پارک علم و فناوری شود منشأ خیر و برکت خواهد بود.

وزیر علوم ادامه داد: زمانی که پارک علم و فناوری تبدیل به ناحیه نوآوری می شود دایره و وسعت مرکزی آن افزایش پیدا می کند بنابراین دانشگاه تهران به دلیل اینکه دانشگاه جامع است و همه رشته‌های علمی را دارد باید در زمینه فناوری‌های نرم و فناوری های سخت فعال و نقش آفرین باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشور است، گفت: اقداماتی را که این دانشگاه آغاز می کند می تواند برای کل کشور و سایر استان‌ها فرهنگ‌سازی کند بنابراین تشکیل ناحیه نوآوری تهران با محوریت دانشگاه تهران زیست بومی را رقم می زند که در آن شرکت های دانش بنیان و به ویژه شرکت های خدمات دانش بنیان که مربوط به رشته های علوم انسانی هستند یا محصولات فناوری های نرم دارند در این ناحیه متمرکز می‌شوند.

زلفی گل افزود: این شرکت ها از مزایایی که قانون جهش تولید دانش بنیان برای شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته های فناور در نظر گرفته با مدیریت و تایید پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می‌تواند  استفاده کنند و مهمتر از همه اینها این ناحیه که تحت ناحیه نوآوری تهران شکل می گیرد تبدیل به یک منطقه و سرمایه نمادین برای کشور می شود.

وی درباره بودجه راه اندازی این ناحیه نوآوری گفت: برای هر اقدامی اعتبارات لازم باید دیده شود اما خیلی از کارها معمولاً نیاز به اعتبار ندارد ضمن اینکه این ناحیه نوآوری و پارک های علم و فناوری بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می کنند و بخش خصوصی اعتبار آن را تامین می کند و ناحیه نوآوری و پارک علم و فناوری تسهیلات و شرایط را برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان مهیا می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha