۱۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۴۸
کد خبرنگار: 754
کد خبر: 85130954
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

قیام پانزده خرداد پلی به بهمن ۵۷ و کاشت نهال انقلاب بود

تهران - ایرنا - دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با گرامیداشت قیام پانزده خرداد این روز را پلی به بهمن ۱۳۵۷ و کاشت نهال انقلاب به دست حضرت امام خمینی (ره) دانست.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی، در بیانیه ای به مناسبت گرامیداشت قیام پانزده خرداد ماه آورده است: فرهنگ ریشه‌دار تشیع در ردای غرورآمیز عشق به خدای متعال و شور شهادت، در همه اعصار تاریخ این امر قدسی را به اثبات رساند که «محرم حسینی» سرآغاز پیروزی در پیروزی است؛ هرچند فلسفه غربت شهادت در مسیر این مجاهدت‌ها، چشیدن شهد شیرین رضای خدای متعال و پیروزی خون بر شمشیر است.

ملت مسلمان و متدین ایران اسلامی در غربتی سخت و مظلومانه، در چنین روزی گلبانگ آزادی را با شهد شیرین شهادت همراه نمودند، پانزدهم خرداد سال ۱۳۴۲، بی‌تردید محرمی برای حق‌طلبان ایران بود که بارزترین تجسم سه‌گانه «ملت»؛ «رهبری» و «شور شهادت» را در تاریخ انقلاب اسلامی ایران جاودانه کرد.

بیان تسلیت و تعزیت؛ در مقابل شکوهمندی عظمت روح شهیدان قیام پانزدهم خرداد واژگان ناچیزی است چرا که با نثار خون پاک‌شان، پلی به بهمن پنجاه و هفت و کاشت نهال انقلاب به دست امامشان حضرت امامشان حضرت روح الله(ره) زدند. پلی که قیام حسین ابن علی (ع) را به قیام خمینی کبیر (ره) متصل کرد.

دستاورد نهضت پانزده خرداد ۴۲ پیروزی بیست و دوم بهمن ۵۷ بود

دانشگاه علامه طباطبایی نیز به مناسبت سالروز ارتحال ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد در پیامی نوشت: پانزدهم خرداد، روز قیام خونین مردم جان برکفی است که به نام اسلام و برای اسلام به میدان آمدند تا سلطه طاغوتیان را از کشورشان برچینند. در حقیقت دستاورد نهضت پانزده خرداد ۴۲ پیروزی بیست و دوم بهمن ۵۷ بود.

این دانشگاه در پیامی آورده است: نیمه خرداد، یادآور به خون کشانیدن نهضت امام راحل و همچنین یادآور اندوه فراق امام مهربانی ها و مرزبان حماسه و ایثار است. مردی که ستایش تمام عصرها و نسل‌ها را در پیشگاه وجدان بیدار بشریت برانگیخت.

در ادامه این پیام آمده است: چهاردهم خرداد سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، روزی است که ملت بزرگ ایران و آزادگان دنیا در فراق محبوب خود و سوگ جانگداز رهبر حکیم و مقتدای خویش صاحب ماتم و عزا شدند. بی تردید فقدان آن عبد صالح خدا برای همه مردم آزاده و خصوصا ملت قدرشناس ایران همواره ضایعه ای جبران ناپذیر خواهد بود؛ زیرا امام خمینی(ره) با سلوک علمـی و عملی خویش به ما قدرت مبارزه و جسارت در برابر ستم بخشید؛ جفاها دید اما با ثبات قدم، روشنگری و تبیین راه، گام در راه سرور و سالار آزادگان ابا عبدالله الحسین (ع) گذاشت تا رهروانش با اختیار، مسیر فردوس برین در پی گیرند.

دانشگاه علامه در این پیام آورده است: آری او، مرد صحنه‌های آتش و خون، پاک مردی از قائمان به عدالت و ایمان، و آزاد مردی بی مانند در جهان معاصر بود که از شمیم نفس‌های گرمش در اوج اقتدار دنیای متصلب شده از گسترش ماده گرایی، آزاد مردان عالم را جان دوباره ای بخشید.

در ادامه این پیام تاکید شده است: هنوز طنین صدای پیر فرزانه انقلاب در گوش جان ما هست که فرمود من روز پانزده خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می کنم. پانزدهم خرداد یادآور پایمردی ها و دلاوری های آزاد مردانی است که با نثار خون خویش نقطه عطفی در مبارزات مردم ایران علیه نظام ستم شاهی به وجود آوردند. چه زیبا حضرت امام راحل در وصف پانزدهم خرداد سروده اند.

دانشگاه علامه در این پیام آورده است: همین کافی است تا ما بدانیم پانزدهم خرداد، آغاز نهضت بیداری مردم دنیا برای آماده سازی مقدمات ظهور منجی عالم است. این روز بزرگ نقطه عطفی است در تاریخ معاصر؛ یادگاری است از پیوند معنوی توده های عظیم مردم کشور ما؛ واکنشی است از احساس عمیق مذهبی ملت ایران؛ نمایشی است از به پاخاستن مردمی که می خواستند ظلم و ستم را از بن بر کنند؛ تجسمی است از تاریخ اسلام و درجه ای است برای سنجش فداکاری و از خود گذشتگی انسان هایی که به دنبال آرمان الهی حرکت می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha