۱۵ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۵۶
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85131289
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار خراسان‌شمالی: قیام ۱۵ خرداد مسیر پیروزی انقلاب را هموار ساخت

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، پایه های رژیم فاسد پهلوی را سٌست و مسیر پیروزی انقلاب اسلامی را هموار کرد.

محمدرضا حسین نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: قیام ۱۵ خرداد حرکتی ماندگار از سوی مردم در تاریخ سیاسی کشور است که با نام حضرت امام خمینی (ره) پیوندی ناگسستنی دارد.

وی افزود: در این روز مردم با رهبری حکیمانه امام خمینی (ره) در برابر ظلم و فساد رژیم منحوس پهلوی قیام کردند و با نثار خون خود مقدمات پایه گذاری حکومتی مردمی را انجام می دادند.

حسین نژاد حضور و وحدت اقشار مختلف مردم از ویژگی های بارز قیام خونین ۱۵ خرداد عنوان کرد و گفت: این قیام تاریخی موجب بیداری و بالا رفتن شعور سیاسی مردم شد و پس از آن مبارزات با رژیم فاسد شاهنشاهی نیز بیشتر شد.

استاندار خراسان شمالی با تاکید بر تببین صحیح وقایع انقلاب اسلامی به نسل جوان، گفت: یادآوری حقایق انقلاب اسلامی و نحوه حکمرانی رژیم پهلوی به جوانان از رسالت های دستگاه های فرهنگی و اطلاع رسانی است به گونه ای که جوانان باید بدانند، چگونه مردم با رهبری امام راحل(ره) کشور را از شر حکومت فاسد و بیگانگان نجات دادند.

وی تصریح کرد: در واقع با تببین این وقایع آنها خواهند فهمید که آرامش امروز ایران اسلامی حاصل چه وقایعی است و چه جوانانی جان خود را در مسیر پیروزی انقلاب فدا کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، سحرگاه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، عوامل رژیم شاه به خانه ساده و بی آلایش حضرت امام در قم یورش بردند و امام خمینی (ره) که روز پیش از آن در روز عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه قم، طی سخنان کوبنده‌ای پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او برداشته بودند، ‌دستگیر و به زندانی در تهران منتقل کردند.

هنوز چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که خیابان‌های شهر قم زیر پای مردان و زنان مسلمان و انقلابی که به قصد اعتراض از خانه‌هایشان بیرون آمده و به حمایت از رهبرشان فریاد برآورده بودند به لرزه درآمد.
همین صحنه در تهران و چند شهر دیگر به وجود آمد و تظاهرات مردم رژیم را سخت به وحشت افکند که برای سرکوب این قیام تاریخی به اسلحه روی آورد.
در این روز حدود ۱۵ هزار نفر مسلمان انقلابی به خاک و خون کشیده شدند و بدین ترتیب تاریخ ایران اسلامی در روز ۱۵ خرداد ورق خورد و فصل جدیدی در رویارویی مستضعفان با مستکبران گشوده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha