کاشت بذر و تولید نهال ۲۷ گونه درخت بومی جنگل های هیرکانی در نهالستان های مازندران

ساری- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - منطقه ساری گفت: کاشت بذر و تولید نهال ۲۷ گونه درختی بومی جنگل های هیرکانی به ویژه گونه " افرا " برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در نهالستان های استان در حال تولید است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران، سید علی علوی با اشاره به اینکه منطقه ساری دارای هفت نهالستان با مساحت ۱۶۴ هکتار است افزود : برنامه تولید نهال برای این اداره کل در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ۴۰ میلیون درخت در نظر گرفته شده که پیش بینی می شود بیشتر از این مقدار تولید شود.

وی ادامه داد:‌ به همت مجموعه نهالستان لاجیم شهرستان سوادکوه گونه کمیاب " افرا مازندرانی" که به ندرت در بخشی از جنگل های مازندران و گلستان یافت می شود، با کاوش و جنگل پیمایی بسیار طولانی بذر این گونه تهیه شده و برای تکثیر و جلوگیری از انقراض نسل این گونه کمیاب در نهالستان لاجیم کشت شده است.

علوی با اظهار این که در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت سهم نهالستان لاجیم از تولید نهال درخت در سال جاری ۷۵۰ هزار اصله برنامه بوده است، توضیح داد:‌ نهالستان لاجیم در سال جاری یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال تولید خواهد کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری بیان داشت: درخت افرا که به فراوانی در جنگلهای شمال کشور یافت می شود گونه "افرا پلت" است که از نظر بافت چوب و برگ با گونه کمیاب "افرا مازندرانی" تفاوت های دارد.

طبق اعلام رسمی کارشناسان جنگل در ناحیه هیرکانی ۸۰ گونه چوبی گزارش شده که از بین آنها ۶۵ گونه درختی ارزش‌ حفاظتی بالایی دارند و برخی از آنها مثل انجیلی، شمشاد خزری، سفیدپلت و لیلکی از گونه‌های اندمیک و انحصاری این مناطق محسوب می‌شوند.

علاوه بر این، وجود رویشگاه‌های ارزشمند از درختان سوزنی برگ جنس ارس، سرو خمره‌ای، سرخدار و زربین در جنگل‌های هیرکانی که در ترکیبی از گونه‌های درختی و درختچه‌ای قرار گرفتند، ارزش‌های حفاظتی این جنگل‌ها را دوچندان کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برنامه کاشت یک میلیارد اصله نهال در دولت سیزدهم برای حفاظت از خاک کشور از سال جاری آغاز شده است و همسو با این رویکرد استان های مختلف به خصوص مازندران و دیگر استان های شمالی باید تعهدات خود را در اجرای این طرح عملیاتی کنند.

دولت مردمی آیت الله رئیسی بر اساس تعهدات بین‌المللی که هر کشوری به همان اندازه ای که کربن تولید می‌کند باید ترسیب یا جذب کربن داشته باشد در یک اقدام عملی طرح کاشت یک میلیارد درخت را به مدت چهار سال با شعار " درخت برای زندگی - باهم بکاریم برای ایران سرسبز و قوی" برنامه ریزی و شروع کرد.

نهالستان کلوده آمل، لاجیم سوادکوه، زاغمرز بهشهر، چمستان نور، ونمک و پچت و چلمردی نکا هفت نهالستان حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha