تحقق وعده‌های زنگ‌زده در خراسان‌شمالی از ساخت مسکن تا جاده

بجنورد- ایرنا- تکمیل محور بجنورد به جنگل گلستان، افزایش خرید گندم، اجرای پروژه استحصال آب‌های زیرزمینی و بازگشایی گذرگاه مرزی "پرسه سو" از جمله وعدهای باقیمانده از دولت های گذشته است که در این دولت احیا و در حال تکمیل است.

به گزارش ایرنا، محرومیت زدایی و ارتقای شاخص توسعه در استان ها گرچه در چند سال گذشته از سوی مسوولان وقت نیز مطرح و در این مسیر کم و بیش اقداماتی انجام شد اما مسوولان دولت سیزدهم در خراسان شمالی برای محرومیت‌زدایی به دور از هیاهو، مسیر درست و پایداری را انتخاب کرده اند و در این راستا نقاط ضعف و کمبودها شناسایی و برنامه هایی جهت جبران عقب ماندگی ها تدوین و اجرایی کردند.

استان یک میلیون نفری خراسان‌شمالی نیز یکی از استان های محروم کشور است که جدای از رفع محرومیت ها در برخی از حوزه های عمرانی، اقتصادی و اجتماعی در مدت عملکرد دولت، اقدامات امیدبخشی برای ریل‌گذاری صحیح و حرکت به سوی آینده ای بهتر در حوزه‌های مختلف انجام شده است.

مردم این دیار با وعده های بازگشایی بازارچه مرزی، استفاده از ظرفیت گردشگری ۲۰ میلیون زائر، توسعه کشاورزی و دامپروری بیگانه نیستند چرا که در خصوص این ظرفیت ها به عنوان مزیت نسبی برای توسعه این خطه بارها نام برده اند ولی آنطور که باید از این توانمندی ها به خوبی استفاده نشده است.

خوشبختانه مسوولان دولت سیزدهم در خراسان شمالی طرح هایی بنیادی را برای این استان در حال اجرا دارند که استحصال و انتقال آب های زیرزمینی، تکمیل محور بجنورد به جنگل گلستان، تلاش برای بازگشایی گذرگاه پرسه سو و افزایش خرید تضمینی گندم بخشی از این اقدامات است که در گفت و گوی اختصاصی ایرنا با استاندار خراسان شمالی این موضوعات بیشتر بررسی می شود.

تحقق وعده‌های زنگ‌زده در خراسان‌شمالی از ساخت مسکن تا جاده

تکمیل ۱۵ کیلومتر از محور بجنورد به جنگل گلستان

استاندار خراسان شمالی در این خصوص گفت: ۱۵ کیلومتر از محور بزرگراهی بجنورد-جنگل گلستان آماده آسفالت شد و تا ۲ ماه آینده به بهره‌برداری می رسد.

محمدرضا حسین نژاد افزود: تکمیل پروژه بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان از مصوبه های سفر دولت به استان است و در این سفر ۸۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه راهسازی مصوب شد که ۱۲۰ میلیارد تومان آن برای اجرای ۴۵ کیلومتر باقی مانده تخصیص یافت.

وی بیان کرد: این پروژه ملی به دلیل تردد سالیانه ۲۰ میلیون مسافر و زائر دارای اهمیت بسیاری است و از این رو در سفر رییس جمهور مورد توجه قرار گرفت.

محور چهار خطه بجنورد - جنگل گلستان بخشی از محور سراسری بهشهر – گرگان– مشهد است که سال ها در این خطه از شمالشرق کشور قربانی می گیرد و در روزهای پیک مسافرت قربانگاه گردشگران می شود.

این جاده که قطب گردشگری (استان های شمالی) کشورمان را به قطب زیارتی (مشهد) متصل می کند یکی از جاده های پر رفت و آمد محسوب می شود.

تاثیر این بزرگراه در سفر ایمن و همچنین ایمن سازی برای تردد مسافران بر کسی پوشیده نیست. این محور از نظر ترانزیت بار به شمال شرق کشور و کشورهای آسیای میانه و نیز به جهت تردد زوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) از اهمیت زیادی برای سلامت رانندگان و مسافر برخوردار است.

براساس گزارش پلیس راه خراسان شمالی، حدود ۸۰ درصد از سوانح رانندگی منجر به فوت در مسیرهای استان مربوط به مسیر دوطرفه بجنورد- جنگل گلستان است که سالانه حدود ۲۰ میلیون مسافر از آن تردد می کنند.

تحقق وعده‌های زنگ‌زده در خراسان‌شمالی از ساخت مسکن تا جاده

تلاش برای بازگشایی مرز "پرسه سو"

استاندار خراسان شمالی بازگشایی مرز پرسه سو را از دیگر مطالبات مردمی دانست و گفت: بازگشایی گذرگاه مرزی "پرسه سو" با پیگیری‌های انجام شده در کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان با حضور وزرای خارجه و راه و شهرسازی بررسی خواهد شد.

وی به سفر ۲۵ مهرماه سال گذشته به همراه فعالان اقتصادی خراسان شمالی به ترکمنستان اشاره کرد و افزود: بازگشایی گذرگاه مرزی پرسه سو محور مذاکرات با همتای خود در ترکمنستان بود.

حسین نژاد تصریح کرد: گرچه دیدارهایی با فعالان اقتصادی و بازدید هایی فشرده از صنایع نساجی و پالایشگاه گاز این کشور انجام شد ولی در این سفر پنج روزه مباحث زیادی برای تسهیل روابط تجاری بین خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان انجام شد.

خراسان شمالی با داشتن ۲۸۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور، مشترکات فرهنگی و ظرفیت هایی در حوزه های کشاورزی، بهداشت و سلامت، محصولات پتروشیمی، محصولات فولادی، مصالح ساختمانی و بنگاه های کوچک تولیدی در محور این همکاری ها قرار دارد تا این خطه با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه نقشی ویژه در تکمیل پازل مراودات تجاری با همسایگان داشته باشد.

مسوولان خراسان شمالی نیز با درک این موضوع در حال هموار کردن این مسیر مهم در دیدار چهره به چهره و رایزنی های اقتصادی هستند به گونه ای که استاندار خراسان شمالی ۲۵ مهرماه سالجاری به همراه فعالان اقتصادی استان راهی عشق آباد شد تا از نزدیک با مقامات محلی این کشور دیدار و گره کور برخی از زیرساخت های مراودات همچون گذرگاه مرزی "پرسه سو" که سال ها فعالان اقتصادی منتظر بازگشایی آن هستند را باز کند.

تحقق وعده‌های زنگ‌زده در خراسان‌شمالی از ساخت مسکن تا جاده

اجرای پروژه استحصال آب‌های زیرزمینی

استاندار خراسان شمالی در ادامه عنوان کرد: تنها چاره برون رفت از مشکل بی آبی شمالشرق کشور تامین منابع جایگزین و پایدار برای آب آشامیدنی و کشاورزی است و این مهم نیز با بهره برداری از منابع زیر زمینی محقق می شود که یکی از این منابع، آب های آهکی در منطقه سرانی خراسان شمالی است.

وی عنوان کرد: این طرح بزرگ در سفر رییس جمهور به خراسان شمالی، کلید خورد و وزیر نیرو که در این سفر رییس جمهور را همراهی می‌کرد از طرح های آب و برق شهرستان فاروج و شیروان بازدید و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را برای آن برآورد کرد.

حسین نژاد بیان کرد: اختصاص این حجم از اعتبارات سفر رییس جمهور به پروژه انتقال آب منطقه سرانی به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی شمالشرق کشور، نویدبخش تحولات قابل توجهی برای خروج خراسان شمالی از بن بست بی‌آبی است.

وی یادآور شد: این طرح بالاترین حجم تخصیص اعتبار آب در کشور است و برداشت ۴۰ میلیون مترمکعب آب از چاه های عمیق بی‌سابقه است و اجرای این پروژه عظیم شمالشرق کشور را از بی‌آبی نجات می دهد.

تحقق وعده‌های زنگ‌زده در خراسان‌شمالی از ساخت مسکن تا جاده

افزایش ۶ برابری خرید گندم

استاندار خراسان شمالی در ادامه افزود: خرید تضمینی گندم از کشاورزان این استان در سال گذشته به ۱۰۹ هزار تُن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۶ برابر افزایش را نشان می دهد.

حسین نژاد افزود: همچنین در راستای حمایت از کشاورزان جدای از اجرای مصوبات سفر رییس جمهور با هم افزایی مدیران دستگاه های اجرایی موضوع آزاد سازی آب سدها برای کشاورزی آبی و تکمیل زنجیره غذایی پیگیری می شود.

وی با تاکید بر رونق بخش کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان ظرفیت ویژه ای در حوزه کشاورزی دارد، استفاده از فناوری های نوین و آبیاری تحت فشار برای رونق تولید و کاهش مشکلات این بخش ضروری است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

کشاورزان این استان امسال در سطح ۴۷ هزار هکتار اراضی گندم آبی، ۹۴ هزار هکتار گندم دیم، ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار جو آبی و ۲۳ هزار و ۲۰۰ هکتار جو دیم کشت کرده اند.

تحقق وعده‌های زنگ‌زده در خراسان‌شمالی از ساخت مسکن تا جاده

جذب ۱۰ هزار تُن قیر رایگان

استاندار خراسان شمالی در ادامه گفت: در یکسال اخیر ۱۰ هزار تُن قیر رایگان از محل قانون بودجه سنواتی جذب شد و این قیر سهمیه‌ای برای اجرای اقدامات عمرانی و آسفالت معابر در ۱۱۶ روستای استان با مشارکت دهیاری‌ها مصرف شد.

حسین نژاد با اشاره به اختصاص چهار هزار تن قیر رایگان برای اجرای عملیات عمرانی در مرکز استان اختصاص، تصریح کرد: اختصاص این میزان قیر رایگان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی تامین می شود.

نماینده عالی دولت با بیان اینکه طرح هادی در ۲۰۰ روستای استان در حال اجرا است، ادامه داد: ۴۳۳ روستا معادل ۶۰ درصد از مجموع روستاهای خراسان شمالی از اجرای طرح هادی بهره مند شده اند و در این زمینه هفت درصد از میانگین کشوری جلوتر هستیم.

تحقق وعده‌های زنگ‌زده در خراسان‌شمالی از ساخت مسکن تا جاده

تحویل هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی به مددجویان

استاندار خراسان شمالی در خصوص ساخت مسکن مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی نیز گفت: ساخت ۲ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی برای مددجویان زیر پوشش این نهاد در دولت سیزدهم براساس تفاهم نامه‌های منعقد شده در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: این تعداد مسکن با همکاری بنیاد مستضعفان، سپاه جوادالائمه(ع)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی ساخته می‌شود و بر اساس این تفاهم نامه، سپاه جوادالائمه(ع) متعهد به ساخت یکهزار و ۶۰۰ واحد مسکونی محرومان، بنیاد مستضعفان ۶۰۰ واحد و ۵۰ واحد نیز توسط بنیاد مسکن انقلاب خراسان شمالی احداث می شود.

حسین نژاد یادآور شد: تاکنون یکهزار و ۷۰۰ واحد مسکونی تکمیل و به مددجویان تحویل داده شده است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد، شامل ۹ شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، بام و صفی آباد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، فاروج، جاجرم و گرمه است.

خراسان شمالی در سال ۸۳، پس از تقسیم استان خراسان به سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در جغرافیای سیاسی کشور پدیدار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha