به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب ثروت مشترک: بدیلی فراسوی سرمایه با بحث از جهانی که در آن زندگی میکنیم آغاز میشود، با همه ویرانیها، ناکامیها، رنجها، بحرانها و فجایعی که به یمن کاپیتالیسم فاجعه هرروزه گوشهای از دنیا را تحت تأثیر خود قرار میدهد. اما درست در همین جهان و در همین جامعه است که امکانها و کنشهایی در راستای تولید یک هستی جدید و جامعهای سعادتمند رخ مینماید.
این کتاب ترجمهای از CommonWealth است. مایکل هارت و آنتونیو نگری، با نوشتن کتاب ثروت مشترک، سهگانهای را به پایان میرسانند که با کتاب امپراتوری آغاز شده و با کتاب انبوه خلق ادامه یافته بود. کانون اصلی مباحث این کتاب امر مشترک است که بناست جایگزین تقابل امر خصوصی و امر عمومی شود و مبنایی برای طرح جمهوری جدیدی متفاوت با جمهوری مالکیت فراهم سازد. هدف نویسندگان مفصلبندی پروژهای اخلاقی است، اخلاقی ناظر به کنش سیاسی دموکراتیک در درون و در برابر امپراتوری.
کتاب ثروت مشترک ضمن دفاع از ضدمدرنیته، در مقام پروژهای در خصوص آزادی درونِ مدرنیته، دارای همزیستی با مدرنیته، و مقدم بر مدرنیته، به طرح مفهوم سومی میپردازد که بساط دیالکتیک مدرنیته و ضدمدرنیته را برهم میزند: دگرمدرنیته.
این کتاب شامل ۶ بخش است: ١- جمهوری، ٢- مدرنیته، ٣- سرمایه، ٤- امپراتوری بازمیگردد، ٥- فراسوی سرمایه، و ٦- انقلاب.
کتاب ثروت مشترک: بدیلی فراسوی سرمایه در پرده پایانی به یک مفهوم کلیدی و حیاتی و در عین حال مطرود، نامانوس و نامتعارف برای رسالهای سیاسی میپردازد: شادمانی و سیاستی معطوف به پایهریزی و نهادینهسازی آن.
اخلاق جدیدی که با افشای درزهای آخرین جامههای امپراتور و نمایش این واقعیت آغاز میشود که قدرت برساخته مفروض آن، امپریالیسم جدید و طرحهای یکجانبه و چندجانبهگرایانهاش، چیزی جز واکنش به قدرت برسازنده و هر دم فزاینده انبوه خلق در قالب خود آیینی کار زیستی سیاسی و فرمهای گوناگون مبارزات قومیتی، جنسیتی، طبقاتی و ... نیست، لاجرم با بحثی در خصوص شادمانی پایان مییابد.
با بحث از اینکه چگونه، حتی در بطن تلخترین، ناخوشایندترین و دشوارترین نبردها برای کنارهگیری، گریز و خروج جمعی از امپراتوری و طی فرآیند شهریار شدن، باید همچون فرشتگان مسلح در نبرد با شرور لایتناهیِ کاپیتالیسم فاجعه خندید؛ و همزمان با اشکهای ناشی از رنج و درد زایمان جهان و هستی جدید، به شادی برخاست و نیروهای تاسیسگر بدن و ذهن خود را هرچه بیشتر بال و پر داد.
قسمتی از متن کتاب
کلان شهر مکان اصلی تولید زیستیسیاسی است، زیرا فضای امر مشترک، فضای زندگی جمعی افراد با همدیگر، به اشتراکگذاری منابع، برقراری ارتباط و مبادله اجناس، کالا و اندیشهها است. در واقع، این اصطلاح در زبان ایتالیایی معاصر کماکان همان کاربرد لاتین شدههای میانۀ خودش را حفظ کرده که طبق آن امر مشترک - به ایتالیایی communeil – اصطلاحی برای اشاره به شهر به شمار میرود.
همانگونه که در بخش ۳ فهمیدیم، امر مشترکی که در مقام شالودهای برای تولید زیستیسیاسی عمل میکند چندان «امر مشترک طبیعی» موجود در عناصر مادی زمین، مواد معدنی، آب و گاز نیست، بلکه آن «امر مشترک مصنوعی» است که در زبانها، تصاویر، تصورات، دانشها، تاثرات، آداب و رسوم، عادات و کردارها قرار دارد. این امر مشترک مصنوعی در سراسر قلمرو کلان شهر جاری است و بدان شکل میبخشد.
لذا، کلانشهر کاملا در چرخۀ تولید زیستیسیاسی حک شده و درون آن است: دسترسی به ذخیرۀ امر مشترکِ موجود در کلانشهر شالودۀ تولید است و محصولات تولیدی نیز به نوبۀ خود هرچه بیشتر در کلانشهر حک میشوند و بدین ترتیب آن را بازسازی و دگرگون میکنند. کلانشهر کارخانهای برای تولید امر مشترک است.
لیک، برخلاف دورۀ صنایع بزرگ، این چرخه تولید زیستیسیاسی، با توجه به اینکه طرحهای همیاریاش در خودِ فراشدِ تولید ترسیم میشود و هرگونه تحمیل استیلا مانعی بر سر راه مولدبودگی آن برپا میکند، به طرز فزایندهای در نسبت با سرمایه خودآیین میشود. لذا، در حالی که کارخانه صنعتی ایجاد کنندۀ سود است، چرا مولد بودگیاش به طرح همیاری و استیلای خاص کاپیتالیستی بستگی دارد، کلان شهر عمدتا عامل ایجاد اجاره است، یعنی تنها وسیلهای که سرمایه به مدد آن میتواند ثروتی را که به طرز خودآیین ایجاد شده تصرف کند.
در نتیجه، ارزش املاک و مستغلات شهری تا حد زیادی بیانگر امر مشترک یا چیزی است که اقتصاددانها «عوامل بیرونیِ» موجود در محیط کلان شهری میخوانند. ما این جنبههای تولید زیستیسیاسی را در بخش ۳ بررسی کردیم، اما اینک میتوانیم فهم بهتری از نحوۀ قرار پگیری آنها در کلانشهر به دست آوریم. (صفحه ۳۳۳ و ۳۳۴)
کتاب ثروت مشترک: بدیلی فراسوی سرمایه نوشته مایکل هارت و آنتونیو نگری و ترجمه فواد حبیبی در ۵۰۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۲۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.
نظر شما