۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۴
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85135589
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حزب «عدالت و توسعه» مغرب: سفر مقام صهیونیستی به رباط توهین آشکار به مواضع مغربیها است

تهران - ایرنا - حزب اپوزیسیون «عدالت و توسعه» مغرب در واکنش به سفر رئیس کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به رباط، این اقدام را توهین آشکار به مواضع قاطع مغربی ها در رد عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس دانست.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «العربی الجدید»، دبیرخانه حزب «عدالت و توسعه» مغرب با صدور بیانیه ای اقدام روز پنجشنبه گذشته «امیر اوحانا» در بازدید از مجلس نمایندگان مغرب را با توجه به جایگاه مجلس که بیانگر حاکمیت ملی و بیانگر اراده ملت است، «سابقه ای خطرناک» توصیف کرد.

این دبیرخانه، دیدار رئیس کنست رژیم صهیونیستی از مجلس مغرب را تحریک احساسات مردم این کشور و توهین آشکار به مواضع قاطع مغربی ها در رد عادی‌سازی روابط با این رژیم و تلاش های مختلف آنها در دفاع از فلسطین،‌ قدس و همبستگی با ملت برادر فلسطین و حمایت از مقاومت ملی آنها دانست.

رئیس کنست رژیم اسرائیل در اولین سفر رسمی خود به مغرب، چهارشنبه گذشته در میان خشم مخالفان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی وارد رباط شد و همزمان با ورود وی، فعالان مغربی با ترتیب دادن تظاهراتی در رباط در اعتراض به ورود او، شعارهایی علیه این سفر و عادی سازی روابط بین رباط و تل آویو سر دادند و پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

تظاهرات کنندگان که از فعالان نهادهای جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر بودند، چهارشنبه شب گذشته با تجمع مقابل پارلمان مغرب در رباط، شعارهایی از جمله « نه به عادی سازی روابط با اشغالگر، مقاومت راه حل است»، « از رباط تا فلسطین یک ملت هستند نه دو ملت» و « مغرب سرزمینی آزاد است، اوحانا از آن خارج شو» سر دادند.

اوحانا پنجشنبه شب با همتای مغربی خود یادداشت تفاهم در زمینه توسعه روابط پارلمانی امضا کرد.

پارلمان رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که اوحانا در پاسخ به دعوتی از سوی «رشید الطالبی العلمی» رئیس پارلمان مغرب قرار است در یک سفر رسمی به این کشور سفر کند.

مجلس نمایندگان مغرب، ۲۱ نوامبر گذشته اولین توافقنامه امضا شده با رژیم صهیونیستی را در ارتباط با خدمات بین المللی تصویب کرد.

۱۶ اکتبر ۲۰۲۱ نیز دولت مغرب دو قرارداد در زمینه خدمات هوایی، فرهنگی و ورزشی با رژیم صهیونیستی به امضا رساند.

روابط مغرب با رژیم صهیونیستی در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ و پس از یک توقف ۲۰ ساله از سر گرفته شد. علت قطع روابط در سال ۲۰۰۰، وقوع انتفاضه دوم فلسطین عنوان شده بود.

پیشتر مغرب با آمریکا و رژیم اسرائیل قرارداد سه جانبه امضا کرده بود که بر اساس آن، آمریکا صحرای غربی را به عنوان سرزمین مغرب به رسمیت می‌شناسد و مغرب نیز موافقت خود را با از سرگیری روابط با رژیم اسرائیل اعلام کرد.

شماری از نمایندگان مجلس مغرب چندین بار تاکید کرده‌اند که از سرگیری روابط با رژیم اسرائیل به منزله چشم پوشی از مبارزات مردم فلسطین و حق آن‌ها برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس نخواهد بود.

مردم مغرب نیز تاکنون بارها با آمدن به خیابان و برگزاری تجمع و به آتش کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی، مخالفت خود را با عادی سازی روابط مغرب و رژیم صهیونیستی ابراز و خواهان پایان آن شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha