۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۳۴
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85136097
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمادگی ۸۲ مرکز خرید گندم در کردستان/ برداشت از تیر ماه آغاز می شود

سنندج-ایرنا- برداشت گندم در کردستان از ۱۰ تیرماه آغاز می شود و ۸۲ مرکز خرید این محصول استراتژیک در استان آمادگی خود را برای خریداری گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، کردستان یکی از استان های تولیدکننده گندم در کشور است به گونه ای که همواره رتبه دوم تا چهارم تولید این محصول را به خود اختصاص داده است و امسال هم برآورد شده هم چون سال گذشته رتبه دوم را در این زمینه داشته باشد.

کردستان به دلیل شرایط آب و هوایی آن جزو آخرین استان های کشور است که محصول گندم آن برداشت می شود و به همین دلیل همواره یکی از دغدغه های کشاورزان و مسئولان استان پرداخت دیرهنگام بهای خرید تضمینی گندم به حساب گندمکاران به دلیل واریز وجه خرید در سایر استان ها است.

حال که حدود ۲۰ روز به زمان برداشت گندم در کردستان باقی مانده است مسئولان دستگاه های ذیربط خرید تضمینی گندم به تکاپو برای آمادگی و رفع مشکلات سال های گذشته در این خصوص و بهبود وضعیت خرید این محصول افتادند و در این راستا نخستین جلسه هماهنگی خرید تضمینی گندم امروز شنبه به ریاست استاندار تشکیل شد.

استاندار کردستان در این جلسه بر نظارت بیشتر بر امر خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان تاکید کرد و گفت: نظارت بیشتری بر نرخ کمباین و حمل و نقل آن شود تا کشاورزان متحمل هزینه بیشتری نشوند.

اسماعیل زارعی کوشا بیان کرد: گردش مالی ناشی از خرید تضمینی گندم در استان ۱۳ هزار میلیارد تومان است و با واریز این مبلغ به حساب کشاورزان، اقتصاد استان متحول می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر آسیب و ضعفی در گذشته بوده باید برطرف شود، ادامه داد: به عنوان نماینده دولت و نظام در استان اعلام می کنم اولویت خرید تضمینی گندم در استان با بخش خصوصی است.

آمادگی ۸۲ مرکز خرید گندم در کردستان/ برداشت از تیر ماه آغاز می شود

برداشت گندم از ۵۸۹ هزار هکتار از مزارع کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه میزان سطح زیرکشت گندم در استان را ۵۸۹ هزار و ۵۰۰ هکتار خواند و گفت: از این میزان ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن کشت آبی است که همه این میزان توسط شرکت بازرگانی دولتی کشت قراردادی آن منعقد شده است.

پیمان اسکندری اعلام کرد: برآورد می شود افزون بر یک میلیون تن گندم در استان تولید و حدود ۹۰۰ هزار تن آن به صورت تضمینی خریداری شود.

وی بر آماده سازی مراکز خرید تضمینی گندم در استان تاکید کرد و یادآور شد: ۸۲ مرکز خرید گندم در استان داریم که از این تعداد ۵۲ مرکز تعاونی روستایی مابقی سیلوهای بخش خصوصی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: سه مرکز خرید استان سال گذشته مشکل اینترنت داشتند و می طلبد امسال این مسئله برطرف شود.

هیچ شعبه بانک کشاورزی بهای خرید گندم را به عنوان بدهی از حساب کشاورزان برداشت نمی کند

مدیر امور شعب بانک کشاورزی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه از چهار محل وجه خرید گندم تامین می شود، اظهار کرد:

امسال قرار بوده ۱۵ همت برای خرید تضمینی گندم به حساب بانک کشاورزی واریز شود.

اسماعیل حیدری ادامه داد: با توجه به اینکه کردستان جزو آخرین استان های کشور است که گندم در آن برداشت و تحویل مراکز خرید می شود پیگیری هایی انجام دادیم که امسال تاخیری در پرداخت بهای خرید این محصول به حساب کشاورزان ایجاد نشود.

وی با اعلام اینکه هیچ شعبه ای در استان حق برداشت بدهی از محل واریز وجه خرید تضمینی گندم را ندارد، افزود:مراکز خرید هرچقدر فایل های گندم خریداری شده را سریع تر تحویل بانک کشاورزی دهد سرعت پرداخت ها هم افزایش می یابد.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی ایران در کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: برای تامین عاملان تشخیص و ذی حساب مراکز خرید اسنان طی فراخوانی اقدام به دعوت از همکاران کردیم.

جمال صالحی اضافه کرد: آسیب شناسی کردیم که در سال های گذشته با افزایش هزینه غیرمتعارف به ویژه از مزارع تا مراکز خرید گندم مواجه می شویم.

وی بر شناسایی افراد سودجو در زمان خرید گندم تاکید کرد و گفت: افرادی که انبار آنها در سامانه جامع انبارها ثبت نشده باشد شرایط نگهداری گندم را ندارند و به لحاظ غیر قانونی بودن این کار در صورت شناسایی با آنها برخورد خواهد شد.

آمادگی ۸۲ مرکز خرید گندم در کردستان/ برداشت از تیر ماه آغاز می شود

شبکه تعاون روستایی کردستان ظرفیت نگهداری ۴۷۰ هزار تن گندم را دارد

مدیر تعاون روستایی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد گندم مازاد برنیاز کشاورزان استان توسط شبکه تعاون روستایی استان خریداری شده است، اظهار کرد: ۵۵ مرکز و چهار باب سیلو در شبکه تعاون روستایی استان وجود دارد و چهار باب دیگر هم در حال ساخت است.

کوشکی با اشاره به اینکه زیرساخت های لازم برای خرید گندم در شبکه تعاون روستایی در استان وجود دارد، افزود: ظرفیت انباری شبکه تعاون روستایی استان ۱۰۰ هزار تن، ظرفیت سیلویی آن ۷۰ هزار تن و فضای باز هم ۳۰۰ هزار تن است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: شرکت بوتان راه امسال مسئولیت حمل گندم استان را برعهده دارد و تاکنون در ارتباط با موارد مهم و حساس با این شرکت به توافق رسیدیم.

فرزاد حسنی با اشاره به اینکه کامیونداران خواستار پرداخت زودهنگام حق حمل هستند، افزود: حمل بین مزرعه و مرکز خرید، بدون بارنامه انجام می شود و اگر به این مسئله هم ورود شود و برای این مورد هم بارنامه صادر شود مزایای زیادی از جمله تامین سوخت کامیونداران را به دنبال دارد.

رستمی نماینده گندمکاران استان کردستان در این جلسه اظهار کرد: قیمت تضمینی که تعیین شده غیرکارشناسی بوده و در راستای تحقق شعار سال هم نیست.

وی اضافه کرد: بیشتر درآمد کشاورزان استان از کشت دیم تامین می سود و سطح اراضی ۷۰ درصد آنها کمتر از پنج هکتار است.

وی قیمت کارشناسی گندم دیم را هر کیلوگرم ۱۶ هزار تومان خواند و افزود: انتظار می رود افزایش قیمت گندم به ازای هر کیلوگرم بیشتر از ۱۵ هزار تومان اجرایی شود متاسفانه کشاورزان استان های دیگر اعلام کردند تاکنون به نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از آنها خریداری کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha