۱۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۱۱
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85135186
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

«هه مروله» سنندج در مسیر قمصر

۱۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۱۱
کد خبر: 85135186
«هه مروله» سنندج در مسیر قمصر

سنندج- ایرنا- سنت گلاب گیری در روستای امروله یا «هه مروله» از توابع شهرستان سنندج در حال گسترش است و حال در مسیر «قمصر» پایتخت گلاب گیری کشور قرار گرفته است مردمان این دیار عزم خود را جزم کرده اند تا عطر گل محمدی و بوی گلاب آن را در همه جای کشور پخش کنند.

به گزارش ایرنا، مسافت سنندج تا روستای هە مروله (امروله) حدود ۷۰ کیلومتر است که ۲۱ کیلومتر آن از حسین آباد تا این روستا است.

از مسیر ۲۱ کیلومتری حسین آباد تا امروله چند روستای دیگر شامل کژیکران، سیاسران علیا و سیاسران سفلی هم قرار دارند و شغل اصلی مردمان این روستاها هم کشاورزی و دامداری است.

هرچند طی سالیان گذشته تعدادی از خانوارهای این روستاها برای ادامه تحصیل فرزندانشان و نبود امکانات راهی شهرها شدند ولی چند سالی است که با آسفالت جاده دسترسی به این روستاها و رونق باغداری در آن شاهد برگشت مردم به روستاها هستیم.

روستای امروله سنندج را بیشتر به واسطه حضور بزرگان طریقت نقشبندی هم چون سید نجم الدین نقشبندی به عنوان روستایی مذهبی می شناسند که از قدیم الایام مردم از اقصی نقاط استان و حتی کشور هم برای بهره مندی از عرفان و تصوف نزد بزرگان طریقت این روستا می آمدند.

امروزه هم آرامگاه سید نجم الدین مامنی برای زیارت و ذکر مریدان طریقت نقشبندی و دیگر دوستداران عرفان و تصوف است.

به واسطه جایگاه معنوی گل محمدی در بین مسلمان ها، مردم این روستا از یک قرن پیش کشت این گل را آغاز کردند و چندین دهه هم است که اقدام به گلاب گیری می کنند.

گل محمدی یکی از گیاهان بومی ایران است و برای نخستین بار هم ایرانیان به خواص دارویی و خوراکی این گل پی بردند و سپس اقدام به گلاب گیری کردند و بدین گونه آیین گلاب گیری قدمتی هزار ساله در کشورما دارد.

«هه مروله» سنندج در مسیر قمصر

گلاب گیری به شیوه سنتی در امروله

هنوز هم گلاب گیری در بین برخی از مردم این روستا به شیوه سنتی انجام می ‌شود بدین گونه که گل محمدی را داخل دیگی ریخته و کاسه ای را داخل آن قرار می دهند و سپس درب آن را با خمیرنان گرفته و دیگ دیگری را روی آن می گذارند و داخل آن آب می ریزند سپس شعله آتش را روشن می کنند و بعد از گذشت چند ساعت و تعویض چندین مرتبه آب آن، خمیر را برداشته و محتوای کاسه داخل دیگ که عرق گل محمدی است را بیرون می آورند.

برخی از خانواده ها هم از دستگاه های اسانس گیری خانگی استفاده می کنند ولی نحوه تقطیر گل محمدی به سبک سنتی همچنان خواهان بیشتری دارد و مردم معتقدند تهیه گلاب به این شیوه با کیفت تر است.

نکته جالب توجه در این روستا این بود که گلاب گیری توسط زنان این روستا انجام می شود و به کاری زنانه که نیازمند ظرافت و دقت بیشتری است تبدیل شده است.

از یکی از زنان این روستا که مشغول گلاب گیری بود، در ارتباط با قدمت این کار ارزشمند اظهار کرد: حدود ۵۵ سال سن دارم و از زمانی که به یاد دارم گلاب گیری در این روستا انجام می شود.

شرافت نقشبندی افزود: در این روستا فقط زنان اقدام به گلاب گیری می کنند و مردان آنرا به فروش می رسانند و خوشبختانه بازار فروش خوبی هم دارد.

«هه مروله» سنندج در مسیر قمصر

تولید ۶۳۵ تن گل محمدی در کردستان

۳۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی کردستان به کشت گل محمدی اختصاص دارد و سالانه ۶۳۵ تن گل از آن برداشت و روانه بازار می شود.

میانگین عملکرد گل محمدی در هکتار چهار تن است که شهرستان های سنندج، مریوان، دهگلان و بیجار پیشرو در تولید این محصول هستند.

گل محمدی در ۵۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان سنندج کشت شده و ۷۰ تن از این گل هم از این میزان سطح برداشت می شود.

سازمان جهادکشاورزی کردستان در راستای حمایت از کشاورزان و توسعه کشت گل محمدی ۷۰ درصد هزینه قلمه ریشه دار گلدانی را به صورت یارانه ای تامین و در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

ضرورت افزایش سطح زیرکشت گل محمدی در سنندج

فرماندار شهرستان سنندج در جشنواره گلاب گیری امروله با اشاره به اینکه مردم، شورا و معتمدان روستا از یک ماه گذشته در حال تدارک دیدن برای اجرای این برنامه هستند، اظهار کرد: افزون بر مردم مدیران اداراتی هم چون جهادکشاورزی و میراث فرهنگی هم تلاش زیادی برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره کردند.

حسن عسکری ادامه داد: امسال برنامه و جشنواره های خوبی در راستای تاکیدات استاندار مبنی بر اجرای مراسم هایی برای افزایش نشاط اجتماعی در کنار کارهای عمرانی، در شهرستان سنندج برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه اوایل خرداد سال جاری جشنواره توت فرنگی شیان در این شهرستان و با حضور پرشور مردم برگزار شد، گفت: اجرای این برنامه ها افزون بر ایجاد نشاط اجتماعی منجر به ارتقای معیشت مردم و شناساندن ظرفیت های روستاها می شود.

فرماندار شهرستان سنندج با بیان اینکه پرورش گل محمدی در روستای هەمرولە ریشه در اعتقادات مردم دارد، ادامه داد: از آنجا که مسلمان ها علاقه زیادی به عطر به ویژه گل محمدی دارند و مردم این روستاها هم یک قرن است به پرورش گل محمدی مشغول اند.

عسکری یادآور شد: میزان سطح زیرکشت گل محمدی در این روستا یک و نیم هکتار است و امید می رود با اجرای چنین جشنواره ای شاهد افزایش این سطح هم در این روستا و هم روستاهای اطراف باشیم.

وی بیان کرد: در جشنواره سال گذشته وعده آسفالت و لکه گیری جاده دسترسی به این روستا را دادیم که بخشی از آن انجام شده و امسال هم اعتباری برای تکمیل آن در نظر خواهیم گرفت.

رشد ۲۲ درصدی ورود گردشگران به کردستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان در این جشنواره گفت: امیدواریم روزی فرا برسد که گلاب سنندج هم به برندی شناخته شده در سطح کشور تبدیل شود.

منصور مهرزاد ادامه داد: در ۲ ماهی که زمان گلاب گیری در کاشان است ۵۰۰ هزار نفر گردشگر و مهمان وارد این شهرستان می شوند که این اتفاق منجر به اشتغالزایی و درآمدزایی برای مردم این منطقه شده است.

وی از رشد ورود گردشگران به کردستان خبرداد و اعلام کرد: از ابتدای تاکنون افزون بر سه میلیون گردشگر وارد این استان شده که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن ۲۲ درصد رشد داشته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان بیان کرد: آمار اقامت در مراکز اقامتی استان هم در این مدت ۵۰۰ هزار نفر بوده که نسبت به سال ماقبل آن ۲۵ درصد رشد داشته است.

مهرزاد با بیان اینکه گردشگری می تواند اشتغال پایدار ایجاد کند، اضافه کرد: هم اکنون چهار هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در استان وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۵۰ مورد آن ثبت ملی و یک اثر هم ثبت جهانی شده اشت.

وی ادامه داد: به دنبال ثبت جهانی غار کرفتو هم هستیم تا این مورد هم به ظرفیت های استان در سطح جهانی افزوده شود و افزون بر این برگزاری جشنواره های انار و توت را هم در برنامه داریم.

دومین دوره جشنواره گلاب گیری روستای امروله با حضور پرشور مردم و با تدارکات و مهیا کردن مکانی برای پارک خودروها و استقبال و پذیرایی خوب و تحسین برانگیزی از مهمانان برگزار شد ولی همچنان ضعف هایی هم مانند آنتن دهی ضعیف تلفن همراه و نبود اینترنت در مکان برگزاری و نبود سرویس بهداشتی وجود داشت و برای استفاده از سرویس بهداشتی مردم باید مسافتی هرچند کوتاه و در حد ۱۵ دقیقه را تا داخل روستا طی می کردند که این برای سالمندان و کودکان بسیار سخت بود.

«هه مروله» سنندج در مسیر قمصر

سال هایی که هوا دیرتر در کردستان گرم می شود و بهارش بسیار خُنک است برداشت گل محمدی هم از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد آغاز می شود و عطر گل محمدی تمام فضای روستاهایی که بیشترین سطح زیرکشت اراضی آنها به این گل اختصاص دارد، در برمی گیرد.

زنان میان

سال و جوان روستای امروله سنندج با پشتوانه مردانشان و همکاری مسئولان می خواهند فعالیت خود را وسعت دهند تا روزی برند گلاب امروله هم مانند قمصر برای همگان شناخته شده باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha