۱۴۸ پروژه کشاورزی در کردستان به بهره‌برداری می‌رسد

سنندج- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۱۴۸ پروژه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در شهرستان‌های مختلف استان به بهره‌برداری می‌رسد.

پیمان اسکندری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تبریک فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی به همه کشاورزان و فعالان و دلسوزان این عرصه اظهار کرد: برای به بهره برداری رساندن این تعداد پروژه افزون بر ۴۰۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

وی اضافه کرد: هشت پروژه در بخش بهبود تولیدات دامی، ۲۶ پروژه در بخش بهبود تولیدات گیاهی، هشت پروژه در امور شیلات و ابزیان، ۲ پروژه در بخش توسعه مدیریت و منابع، ۲ پروژه در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری و یک پروژه هم در بخش تعاون روستایی در این هفته به بهره‌برداری می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: بیشترین پروژه قابل افتتاح در این هفته مربوط به بخش آب و خاک استان با ۷۲ پروژه با سرمایه‌گذاری افزون بر ۲۰ میلیارد تومان و تثبیت اشتغال ۲۴۳ نفر است.

اسکندری یادآور شد: در بخش صنایع تبدیلی و غذایی هم ۲۹ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۸۶ میلیارد تومان در این هفته افتتاح می شود.

وی یکی از مهمترین بخش های اقتصادی استان را کشاورزی خواند و بیان کرد: هر سال در مناسبت های مختلف از جمله دهه فجر، هفته دولت و جهاد کشاورزی چندین پروژه کشاورزی به بهره‌برداری می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: تعداد زیادی پروژه کشاورزی دارای جواز تاسیس و در حال اجرا در استان داریم که از آنها هم از لحاظ تامین تسهیلات و هم مشاوره از سوی کارشناسان به وطور ویژه حمایت می کنیم تا به سرعت عملیات اجرایی آنها هم به اتمام برسد.

اسکندری از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان دعوت کرد و گفت: کردستان در زمینه های مختلف کشاورزی دارای ظرفیت است و می توان در زیربخش های گوناگون آن پروژه هایی با توجیه اقتصادی تعریف و اجرایی کرد.

در پی فرمان تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی در سال ۱۳۵۸، ۲۱ الی ۲۷ خرداد به نام هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده و شعار این هفته در سال جاری هم جهاد کشاورزی امنیت غذایی است.

یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است.

۹۶ درصد سطح اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال ۱۴۰۰ است در ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار زیر کشت، یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم ۴۴۳ هزار تن بوده است.

از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است. سالانه حدود ۲۱۱ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

۷۹ درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha