۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۳۷
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85136586
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بی توجهی گردشگران عامل اصلی آتش سوزی در مراتع البرز  است

کرج – ایرنا – فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: بی توجهی و حضور غیرمسوولانه برخی توریست ها و گردشگران در مراتع و اراضی ملی یکی از عوامل اصلی بروز آتش سوزی در این عرصه ها است.

سرهنگ «محمد حسینی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: با وجود بارش های مناسب در سال جاری و ایجاد پوشش مرتعی بسیار خوب احتمال بروز آتش سوزی ها در این عرصه ها افزایش می یابد که هرسال با توجه به این امر اقداماتی برای جلوگیری، اطفای و پیشگیری در سطح مراتع انجام می دهیم.

وی اظهار کرد: اطلاع رسانی و ارایه آموزش های لازم به بهره برداران و مرتعداران در خصوص پیشگیری از حریق و اطلاع رسانی به پرسنل و ستاد بحران های شهرستان ها از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه برای مراتع و اراضی ملی استان به لحاظ حساسیت نقشه حفاظتی مناطق بحرانی و نیمه بحرانی تهیه شده است، گفت: این نقشه برای پیشگیری از حوادث آتش سوزی در این استان تهیه و در اختیار دستگاه های امدادی همچون راهداری، محیط زیست، هلال احمر، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و اورژانس قرار گرفته است.

حسینی بیان کرد: بر اساس همین نقشه ها تیم های نیروی یگان حفاظت ساماندهی می شوند و ضمن هماهنگی لازم با دستگاه های اجرایی اثرگذار برای مقابله با حوادث آتش سوزی به عمل آمده است .

وی با اشاره به اینکه بیشترین امکان آتش سوزی در مناطق بحرانی و نیمه بحرانی می باشد، افزود: این مناطق بیشتر در شهرستان های کرج و طالقان هستند که به دلیل حضور گردشگران امکان بروز آتش سوزی در صورت رعایت نکردن اقدامات مراقبتی بیشتر است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و ‌آبخیزداری استان البرز ادامه داد: در همین راستا با توزیع بروشور و نصب بنرهایی در سطح مناطق بحرانی و نیمه بحرانی اقدام به اطلاع رسانی به مردم و گردشگران نسبت به احتیاط های لازم در صورت روشن کردن آتش می کنیم.

وی بخش هایی از شهرستان ساوجبلاغ، نظرآباد، چهارباغ و بخش کمی از فردیس را نیز جزو مناطق نیمه بحرانی اعلام و اضافه کرد: کرج بیشترین آسیب را در این خصوص دارد که دلیل اصلی آن اتصال به استان های غربی، شرقی و شمالی است ضمن اینکه شهرستان های نظرآباد و اشتهارد به دلیل وجود جنگل های تاغزار در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند.

حسینی با بیان اینکه از سوی بخش های مربوطه اقدامات لازم در صورت بروز حریق برای جلوگیری از توسعه آن همچون ایجاد آتش برها انجام می شود، گفت: یگان حفاظت منابع طبیعی تمام شهرستان های استان نیز به ادوات اطفای حریق همچون فلکس بک، آتش کوب، بیل، شن کش، واترجت و تیغه مجهز شده است.

وی افزود:‌ ضمن اینکه مکاتبات لازم با ستاد بحران در هر شهرستان انجام شده تا در هر کدام از این مناطق یک اکیپ اطفای حریق فعال شود.

حسینی به نقش شوراها، دهیارها و جوامع محلی نیز در اطفای حریق ها اشاره کرد و گفت: شوراها پیشانی حمله به حریق در عرصه ها هستند به همین منظور آن ها را نیز به ادوات اطفای حریق همچون آتش کوب، بیل و شن کش مجهز کرده ایم.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ چهار فقره آتش سوزی در مراتع شهرستان طالقان و کرج رخ داد که در اثر آن پنج هکتار از مراتع از بین رفت ضمن اینکه در سال جاری نیز تاکنون شاهد هیچگونه آتش سوزی در مراتع نبوده ایم.

استان البرز دارای ۴۳۰ هزار هکتار اراضی ملی است که ۳۷۰ هزار هکتار آن اراضی مرتعی می باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha