بندهای سنگ و ملات آبخیزداری بخش بسطام ۲۰ هزار متر مکعب سیلاب ذخیره کرد

شاهرود - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود گفت: بندهای سنگ و ملات آبخیزداری سه منطقه بخش بسطام در بارش‌های چند روز اخیر بیش از ۲۰ هزار متر مکعب سیلاب ذخیره کرد.

محمدرضا کشاورزیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بندهای سنگ و ملات ساخته شده در روستاهای میقان هفت هزار مترمکعب، اَبرسج پنج هزار مترمکعب و گراب شهر مجن بیش از هشت هزار مترمکعب آب‌های روان و سیلاب‌ها را طی بارش‌های چند روز گذشته ذخیره کرد.

وی با اشاره به اهمیت تقویت سفره‌های آب زیر زمینی با اجرای طرح‌های سنگ و ملات در حوزه آبخیزداری افزود: این بندها با انحراف و ذخیره‌سازی سیلاب و روان آب‌ها از خسارت‌ها و تشدیدآن در مسیر سیلاب و مسیل‌ها جلوگیری می‌کند و حجم زیاد آب و سرعت سیل را کاهش می‌دهد.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان شاهرود به ساخت ۲ بند سنگ و ملات روستاهای میقان و ابرسج با حجم عملیاتی سه هزار و ۴۰۰ مترمکعب طی چند ماه گذشته اشاره و اضافه کرد: اجرای این ۲ بند سنگ و ملات در بخش بسطام حدود چهارده میلیون تومان هزینه در برداشت.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری موجب جلوگیری از ورود خسارات جبران ناپذیر به بخش‌های کشاورزی، صنعتی و مسکونی می‌شود و صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های کشور به همراه خواهد داشت.

کشاورزیان با بیان اینکه بندهای سنگ و ملات و خاکی پس از هر چند سال نیازمند لایروبی است، ابراز کرد: هم اکنون لایروبی بند خاکی روستاهای خارتوران بیارجمند در حال انجام است.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان شاهرود تاکید کرد: لایروبی بندهای خاکی با تامین اعتبار به ترتیب اولویت در بخش‌های مختلف این شهرستان انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برآورد اولیه خسارت ناشی از سیل به بخش بسطام طی چند روز اخیر بر اساس نظر کارشناسان سه میلیارد تومان تخمین زده شد.

براساس آمار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری هر سیل به طور میانگین بیش از ۴۰ میلیارد تومان خسارت اقتصادی برجای می‌گذارد که با اجرای عملیات آبخیزداری می‌توان ۷۰ درصد این خسارات را کاهش داد.

شهرستان شاهرود ۵۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. این شهرستان دارای ۵۰ روستا در سه بخش مرکزی، بیارجمند و بسطام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha