۱۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۱۹
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 85285779
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

یک و نیم میلیون مترمکعب سیلاب منطقه کالپوش میامی ذخیره‌سازی شد

شاهرود - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میامی به بارندگی‌های چندروز گذشته در بخش کالپوش این شهرستان اشاره کرد و گفت: یک و نیم میلیون متر مکعب رواناب و سیلاب منطقه کالپوش میامی ذخیره‌سازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابراهیم صادقی روز پنجشنبه از آبگیری بندهای خاکی و سنگ و ملاتی بخش کالپوش در بارندگی‌های اخیر خبر داد و افزود: مطابق با گزارش هواشناسی، بیشترین میزان بارش در استان سمنان با ۱۱۸ میلیمتر مربوط به شهر رضوان بخش کالپوش میامی به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه تاکنون در منطقه کالپوش ۱۲۰ هزار متر مکعب عملیات سنگ و ملات اجرا شده است، ادامه داد: ۱۶۳ هزار متر مکعب عملیات خاکی و ۲۰ هزار هکتار عملیات بیولوژیک در حوضه‌های آبخیز این منطقه انجام شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میامی ابراز کرد: در بارندگی اخیر با وجود سازه‌های ساخته شده یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب روان آب‌های سطحی و سیلاب‌ها مدیریت شد.

صادقی به مطالعات انجام شده در حوضه‌های آبخیز بخش کالپوش اشاره کرد و گفت: حوضه‌های آبخیزداری نردین، باغچه و سوداغلن، جلگه دانیال، حسین آباد و دشت شاد در قالب طرح‌های مکانیکی و بیولوژیکی تاثیر بسزایی در حفظ آب، خاک و زیرساخت‌ها داشته است.

وی با بیان اینکه تمامی بندهای این منطقه اثر بخشی لازم را داشت و آبگیری شد، اظهار کرد: در برخی بندها سیلاب از روی آنها سرریز و یا از لوله خروجی به آرامی در حال گذر است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میامی تصریح کرد: مهمترین اثر ایجاد بندها کاهش میزان سرعت اولیه سیل، کاهش فرسایش خاک، جلوگیری از هدررفت سیلاب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و همچنین کاهش میزان خسارت سیل به زیرساخت‌ها است.

صادقی اختصاص اعتبار به منظور تکمیل طرح‌های آبخیزداری را موجب کاهش قابل ملاحظه میزان خسارات دانست و افزود: شخم در راستای شیب زمین در اراضی شیب‌دار و تراس بندی و کاشت نهال، می‌تواند از خسارت‌های فراوان سیل جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: آزادبودن مسیل‌ها، جلوگیری از هر گونه تصرف در بستر، حریم مسیل و رودخانه‌ها نقش مهمی در کاهش میزان خسارت وارده خواهد داشت.

شهرستان میامی با جمعیت ۴۰ هزار نفری در شرق استان سمنان قرار دارد، این شهرستان دارای ۵۱ روستا و ۲ بخش مرکزی و کالپوش است و جزو شهرستان‌های کم‌برخوردار کشور محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha