کاهش ذخایر آبی سدهای استان سمنان امسال بین چهار تا ۱۴ درصد است

سمنان- ایرنا- مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان گفت: ذخایر آبی در سه سد استان در سال آبی کنونی بین چهار تا ۱۴ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کمال طاهریان روز پنجشنبه در نشست خبری با هدف تشریح برنامه های هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در سالن جلسات مدیریت بحران استانداری سمنان، با اشاره به خشکسالی چندساله در این استان، افزود: ۹۱.۶۹ درصد از وسعت استان سمنان در سال گذشته تحت تاثیر خشکسالی بود که این میزان در سال جاری در سه ماهه نخست سال زراعی، ۹۹.۶۷ تحت تاثیر قرار گرفت.

وی ابراز داشت که متوسط بارندگی استان سمنان در سال زراعی جاری از ابتدای مهر تا ۲۸ آذر ۱۴۰۱ بالغ بر ۶.۲ میلیمتر است که نسبت به بلند مدت با رقم ۲۳.۶ بالغ بر ۷۳.۶ درصد کاهش یافت.

طاهریان ادامه داد: ۵.۶ درصد تامین آب برای سال آبی جاری در استان سمنان صورت گرفت که کمترین میزان تامین آب در کشور در سال آبی به استان سمنان اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه میانگین دمای استان سمنان از ابتدای سال جاری ۱۵.۶ درجه بود، افزود: این میزان که نسبت به بلندمدت در همین بازه، ۱.۸ گرمتر شد و شهرستان آرادان با ۳.۱ بیشترین و مهدیشهر با نیم درجه کمترین افزایش دما را داشتند.

وی تاکید کرد: ۵۴ مخاطره در کشور ثبت شده که از این‌ تعداد استان سمنان با ۴۰‌ مخاطره درگیر است و باید تدبیر و برنامه‌ ریزی صورت‌ گیرد.

کاهش ذخایر آبی سدهای استان سمنان امسال بین چهار تا ۱۴ درصد است

کاهش ذخایر سه سد استان سمنان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان با اشاره به وجود سه سد آبی در استان، خاطرنشان کرد: در سد شهید شاهچراغی تا تاریخ ۳۰ آبان امسال ۶۶ درصد مخزن آب پر شد که نسبت به سال قبل ۱۴ درصد کاهش یافته است و در سد کالپوش نیز پنج درصد و سد مجن چهار درصد نسبت به سال گذشته کاهش ذخیره آبی به ثبت رسید.

وی به کاهش آبدهی منابع آبی در استان سمنان اشاره و اضافه کرد: در شهرستان گرمسار دبی آب ورودی حبله رود ۴.۵ مترمکعب است که‌ نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد کاهش یافت.

طاهریان با بیان اینکه ۷۱.۸ منابع آب در استان آب زیرزمینی و ۲۸.۲۴ درصد منابع آب های سطحی است، گفت: ۱۰.۶ درصد از مصارف آبی استان در بخش آشامیدنی، ۸۵.۱ درصد در بخش کشاورزی و ۴.۳ درصد در بخش صنعت است و در شهرها بر اساس آمار شرکت آب و فاضلاب استان سمنان ۴۵۳ لیتر و در روستاها ۲۹۳.۷ لیتر کمبود آب وجود دارد.

سمنان تامین کننده تولیدات دام و طیور دیگر استانها

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۳۱ هزار و ۷۳۰ تن تولیدات دامی در استان ثبت شد که از این میزان تنها هفت هزار تن در استان مصرف می شود و بقیه به استان های دیگر ارسال می شود، ابراز داشت: ۵۹ هزار و ۷۳۷ تن طیور نیز در استان تولید شده است که ۱۹ هزار تن در استان مصرف و بالغ بر ۷۰ درصد به سایر استان ها ارسال شد.

تلاش برای جلوگیری از خسارات بلایای طبیعی

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان با اشاره به اینکه حدود ۲ میلیون هکتار از عرصه منابع طبیعی استان سیل خیز است که از این‌ مقدار برای ۸۰۰ هزار هکتار توسط منابع طبیعی مطالعات انجام شد و برنامه ریزی مدون صورت گرفت، گفت: ۲ پایگاه اطفاء حریق برای جنگل های استان با تجهیزات مستقر هستند و یک‌پایگاه در شهر دیباج در دست احداث است.

وی با بیان اینکه دربحث پیش بینی دقیق مکان زلزله دراستان عقب ماندگی هایی وجود دارد، گفت: سه ایستگاه فعال لرزه نگاری در استان وجود دارد که برای تعیین موقعیت دقیق کانون زلزله واعزام‌ نیروهای امدادی در زمان طلایی بسیار مفید است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات به منظور احداث ایستگاه های لرزه نگاری در شهرستان های میامی، شاهرود و دامغان در دستور کار است، ادامه داد: سه ایستگاه ثابت و فعال در سطح استان برای سنجش آلودگی وجود دارد، ۷۹ پایگاه از سینوپتیک خودکار و تکمیلی تا دستگاه های اقلیم‌شناسی و باران سنجی در سطح استان فعال است.

وی اضافه کرد: در ۲۶ سال گذشته در استان سمنان خسکشالی، سرمازدگی، سیل زلزله و آتش سوزی جنگل به لحاظ فراوانی و میزان خسارت وارده در رتبه بندی اول به لحاظ مخاطرات هستند.

کاهش ذخایر آبی سدهای استان سمنان امسال بین چهار تا ۱۴ درصد است

خسارت هشت هزار میلیارد تومانی به زیرساختها

طاهریان افزود: ۲۶ سال گذشته هشت هزار و ۶۰۰‌میلیارد تومان در سطح استان به زیرساخت های کشاورزی و سایر بخش ها خسارت وارد شده است.

وی ابراز داشت: خشکسالی با۵۲.۴ درصد، سرمازدگی با۲۶.۳ درصد، سیل با۲۰.۶ درصد، زلزله و آتش سوزی با کمتر از یک درصد، فراوانی خسارات را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان خاطرنشان کرد که تهیه ۲ سند اصلی در بحث کاهش خطر حوادث و آمادگی و پاسخ توسط اداره کل مدیریت بحران استانداری انجام شده است و بحث پیگیری اعتبارات بند خ ماده ۳۳ از دیگر اقداماتی است که توسط این اداره کل در دستور کار بوده و خواهد بود و بالغ بر ۱۷۴ میلیارد تومان اعتبار تاکنون جذب شده است که بالغ بر ۴۴ درصد از دی ماه سال گذشته تاکنون انجام‌گرفت.

وی ادامه داد: امهال تسهیلات بهره برداران تا پایان ۱۴۰۰ تاکنون صورت گرفته است و طی سال گذشته در خصوص بحث سیل مرداد ماه، ۱۲۴ میلیارد تومان اعتبار در بحث جبران خسارات اخذ شد.

طاهریان با اشاره به اینکه بانک جامع اطلاعات ماشین آلات و تجهیزات بخش دولتی و خصوصی استان جمع آوری و تدوین شد، افزود: تاکنون ۴۶ دوره آموزشی و مانور در سطح استان در حوزه مدیریت بحران برگزار شده است.

وی با بیان اینکه بروزرسانی ماشین آلات راهداری در سطح استان در دست اقدام است که ۸۵ درصد تاکنون بهسازی صورت گرفته‌است، گفت: بیمه‌ همگانی واحد های مسکونی با رویکرد دولت سیزدهم و ‌اختصاص اعتبارات، تشکیل صندوق بیمه واحدهای مسکونی در سطح‌ کشور اجرایی شد.

برنامه های روز ایمنی در برابر زلزله در استان سمنان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان تاکید کرد: روز ۵ دی، روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی با شعار «دولت و ملت همدل و همزبان، ایمنی ایران اسلامی» نامگذاری شده است.

وی بیان کرد: شخص رییس جمهور و وزیر کشور در سطح ملی و شخص استاندار به عنوان رییس ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان همواره در صحنه مدیریت بحران بوده و با جدیت مسائل در حال پیگیری است.

به گفته طاهریان، جلسات مدیریت بحران در سطح استان و شهرستان، برگزاری‌ مانور صفر، برگزاری مانور عملیاتی و اجرایی، رژه موتوری در سطح استان، برگزاری نشست‌های تخصصی و کارشناسی، دیدار با نماینده ولی فقیه و امام‌ جمعه سمنان، انتشار پیامک های آموزشی ویژه عموم مردم و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان به‌ منظور معرفی این شرکت‌ها، از جمله برنامه های در نظر گرفته شده ویژه هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی در استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha