۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۵۵
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85137066
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیشترین سند اراضی کشاورزی خراسان جنوبی در ۲ سال اخیر صادر شد

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۴۰ درصد اراضی کشاورزی استان سنددار شده که از این مقدار ۳۷ درصد در دولت سیزدهم بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی جعفری روز یکشنبه در دیدار مدیران و پیشکسوتان سازمان جهاد کشاورزی استان با استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ۱۵۷ طرح با اعتبار ۲۹۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در استان آماده افتتاح است.

وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها، ۴۰ هزار نفر از مزایای آن برخوردار و برای ۱۴۶ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد و در سامانه اشتغال استان ثبت شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح‌های افتتاحی هفته جهاد کشاورزی از نظر تعداد ۴۵ درصد و از نظر حجم اعتبارات ۱۸۳ درصد رشد دارد.

جعفری گفت: در سال گذشته افزایش ۴۶۰ درصدی تسهیلات پرداختی بخش کشاورزی استان به مبلغ هزار میلیارد تومان داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: در این مدت ۶۶ هزار و ۹۱۲ هکتار رفع تداخل اراضی کشاورزی را داشته‌ایم که این مقدار عملکرد با کل عملکرد سال‌های قبل برابری می‌کند.

جعفری افزود: پارسال ۶۱۵ مورد کاربری غیرمجاز در سطح استان شناسایی شد که نسبت به سال قبل‌تر ۳۹ درصد رشد داشت.

وی از افزایش ۲۳۰ درصدی سطح زیرکشت باغات استان در سال گذشته خبرداد و گفت: سال گذشته همچنین سه هزار و ۵۲۲ هکتار سطح زیرکشت اراضی باغی استان براساس الگوی کشت افزایش یافت و در حال حاضر سطح زیرکشت باغات استان ۹۹ هزار و ۶۷۱ هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: خراسان جنوبی از محدود استان‌هایی است که با اقدامات انجام شده در یک سال گذشته سطح زیرکشت باغات از سطح زیر کشت زراعت پیشی گرفته است.

جعفری با اشاره به مرمت و احیای ۳۶۰ رشته قنات در سال گذشته به طول ۸۹ کیلومتر هم گفت: مرمت قنوات در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل‌تر رشد ۴۲۳ درصدی دارد.

وی بیان کرد: در مجموع سال گذشته خراسان جنوبی در زمینه اجرای طرح‌های آب و خاک یعنی اجرای قنوات و سامانه‌های نوین آبیاری رتبه اول را در سطح کشور کسب کرده است.

جعفری گفت: سال گذشته برای اولین بار اعتبار برای مقابله با زنگ جارویی زرشک گذاشتیم و عملیات مبارزه و هرس در سطح هزار و ۵۰۰ انجام شد، همچنین در سال جاری مبارزه با سن گندم در سطح ۹۲۹ هکتار انجام شد.

وی از افزایش ۲۰۵ درصدی توزیع بچه ماهی در سال گذشته خبرداد و افزود: در این مدت ۵۲۰ هزار قطعه توزیع بچه ماهی را داشته‌ایم و همچنین برای اولین بار توزیع رایگان خوراک آبزیان را در سال گذشته به مقدار بیش از پنج تن داشتیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته ۳۵ پروانه بهره‌برداری و ۴۲ جواز تاسیس به ارزش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سطح استان صادر شده‌ است.

جعفری اظهار داشت: سال گذشته هزار و ۶۱۴ تن گوشت منجمد مرغ، ۱۳۴ تن گوشت منجمد گوسفندی، ۴۵۶ تن گوشت گوساله منجمد، چهار هزار و ۲۴۲ تن برنج و بیش از چهار هزار تن شکر در استان توزیع شده است.

وی از افزایش سه هزار درصدی سطح زیرکشت دانه‌های روغنی در خراسان جنوبی به دلیل نیاز کشور خبرداد و گفت: همچنین سال گذشته ۲ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت ذرت علوفه‌ای رفت که همین موضوع باعث شده که هیچ علوفه‌ای از خارج از استان وارد نکنیم و در زمینه تامین علوفه به خودکفایی برسیم.

جعفری افزود: در سال جاری هم ۱۵ هزار از اراضی استان زیرکشت انواع علوفه رفته که ۲ هزار هکتار آن ذرت علوفه‌ای است.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه حداقل نیرو را در این سازمان داریم، گفت: البته با مدیریت جهادی، کمبود نیرو به خوبی مدیریت شده اما باید پیگیری‌ها برای دریافت مجوز جذب نیرو از مرکز انجام شود.

حجت الاسلام علی سجادی با اشاره به خشکسالی ادامه‌دار در خراسان جنوبی اظهار داشت: بیشترین بهره‌برداری آبی را در استان از قنوات داریم که خشکسالی حجم آبی قنوات به شدت کاهش داده است.

وی افزود: در چنین شرایط مردم انتظار مرمت و احیای قنوات در راستای افزایش آبدهی را دارند هر چند در دولت سیزدهم در این خصوص اقدامات شاخصی در خراسان جنوبی انجام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha