همدلی و هم‌صدایی از عوامل شتاب گرفتن توسعه خراسان جنوبی است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی بر لزوم پر رنگ شدن تفاهم و همدلی بین شوراهای شهر و روستا تاکید کرد و گفت: هم‌صدایی و همدلی در شتاب گرفتن توسعه و پیشرفت استان حایز اهمیت است که باید به آن توجه جدی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت روز یکشنبه در دیدار اعضای شورای اسلامی استان اظهار کرد: وجود شکاف بین بخش‌های مختلف، پیشرفت را دچار مشکل می‌کند و حتی موارد اندک هم باید رفع شود تا شوراها با تفاهم و همدلی به دور از مناقشات سیاسی و جناحی مشکلات مردم را پیگیری کنند.

وی گفت: یکی از اقدامات مهم برای دستیابی به درخواست‌ها پیگیری از مرکز است که باید بر خواسته‌های استان اصرار کرد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: رهبر معظم انقلاب همواره بر خدمت به مردم با روحیه بسیجی و جهادی تاکید دارند لذا با این روش می‌توان توفیقات زیادی را کسب کرد که البته مطالعه، تحقیق و پشتوانه علمی هم لازم است.

وی بیان کرد: دشمن در جنگ روانی همواره با ترسیم نقطه ایده ال تلاش دارد که دستاوردهای ملت ایران را زیر سوال ببرد اما باید در مسیر پیشرفت رو به جلو حرکت کنیم.

قناعت گفت: برای تعیین برخی بخش‌ها باید رایزنی های زیادی در مرکز انجام شود لذا کار آسانی نیست که بخش جدید در یک شهرستان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه نگاه انقلابی و آموزه‌های اسلام ناب باید حاکم شود عنوان کرد: اگر اکنون در برخی نقاط تفاوت‌های توسعه یافتگی دیده می‌شود به خاطر وجود ضعف تفکر انقلابی در بین مدیران دولت های گذشته بوده اما اکنون نگاه در دولت و مجلس تغییر کرده و فرصت بسیار طلایی برای خدمت به مردم است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته تمرکز اصلی بر مسئله راه آهن، انتقال آب، گاز و معدن بوده و دعوت از سرمایه گذاران به طور جدی دنبال می‌شود که امید است به توفیقات خوبی در عرصه‌های مختلف دست یابیم.

وی گفت: تفاهم نامه های خوبی در حوزه‌های معدن و کشاورزی تاکنون منعقد شده اما باید زمینه برای افزایش آمارهای موجود فراهم شود.

قناعت افزود: در خصوص راه آهن، انتقال آب، معدن و خط جدید انتقال گاز به خراسان جنوبی از یک سال و نیم گذشته پیگیری های زیادی انجام شده که امید است نتیجه مطلوبی از از آن حاصل شود گرچه اقداماتی که گذشته در این زمینه ها انجام شده نیز دور از چشم نیست.

وی عنوان کرد: فردا نیز با پیمانکار راه آهن در تهران جلسه ای برگزار خواهد شد تا موضوع سرعت گرفتن این پروژه دنبال شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به در پیش بودن انتخابات هم گفت: برای افزایش درصد مشارکت باید تلاش کرد و در این بین شوراهای اسلامی نقش پر رنگی دارند.

وی افزود: هرچه مشارکت در انتخابات افزایش یابد، قدرت جمهوری اسلامی در عرصه‌های بین المللی بیشتر خواهد شد، از همین رو تعداد آرایی که به صندوق‌های رای می‌رود بسیار مهم بوده زیرا امنیت پایدار و عرض اندام در عرصه‌های بین المللی به این مسئله وابسته است.

قناعت اظهار کرد: مصوبات سفرهای استاندار به شهرستان‌ها هم به تفکیک دسته بندی شده، به طور مثال سفر به شهرستان خوسف ۲۱ مصوبه داشته که پیشرفت فیزیکی هر مصوبه مشخص بوده و چهار مصوبه ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی گفت: مابقی مصوبات هم به طور میانگین بین ۴۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ گرچه تعداد محدودی هم در حد ۱۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت دارد اما وضعیت همه مصوبات مشخص است.

وی با اشاره به بیان برخی مشکلات از سوی اعضای شوراهای اسلامی استان ادامه داد: فرصتی برای حضور روسای شوراهای اسلامی استان در شورا اداری فراهم می‌شود تا هماهنگی لازم بین مدیران دستگاه‌های اجرایی ایجاد شود.

قناعت با اشاره به اینکه جلسات با حضور اعضای شورای اسلامی استان باید به شکل موضوع محور برگزار شود، ‌افزود: لازم است برخی موضوعاتی به شکل تخصصی و با حضور مدیران متولی حل و فصل شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم تسلط بر وظایف و قوانین شورا از سوی اعضا ادامه داد: ارتباط با مدیران و فرمانداران هم انتظاری است که باید اعضای شوراها به آن توجه کنند.

وی بیان کرد: پیگیری و اصرار بر خواسته‌ها در حصول نتیجه می‌تواند اثرگذار باشد لذا با تسلط بر قوانین می‌توان درخواست‌ها را مطرح کرد.

رییس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: شوراها اختیار لازم را ندارند در صورتی که اگر برخی اختیارات به شوراها واگذار شود بسیاری از مشکلات شهرداری ها و دهیاری ها حل خواهد شد.

محمدرضا حاجی آبادی افزود: کمبود فضای ورزشی و آموزشی در برخی روستاهای حاشیه شهر بیرجند مهمترین مشکل است در حالی که اراضی بلا استفاده زیادی وجود دارد و باید تعیین تکلیف شود.

وی عنوان کرد: مطالبات شهرداری ها از دستگاه های اجرایی نیز دیگر مشکلی است که شوراها با آن درگیر هستند به طوری که ۱۶۷ میلیارد تومان فقط شهرداری بیرجند از ادارات طلب دارد.

در این نشست که بیش از سه ساعت به طول کشید روسای شوراهای اسلامی ۱۱ شهرستان‌ درخواست هایی را مطرح کردند.

توجه به توسعه متوازن در همه شهرستان‌ها، تامین زیرساخت‌ها، لزوم پاسخ به نامه‌های مردمی در سفر رییس جمهور، رفع مشکلات معیشتی مردم، پایین بودن فشار آب در برخی شهرها، بلاتکلیف ماندن برخی پروژه‌ها و بالا بودن هزینه‌های نظام مهندسی از جمله درخواست‌های مطرح شده بود.

همچنین در این نشست اشاره ای به معضل سوخت کشی و خودروهای شوتی در جاده ها، بالا بودن جریمه کمیسیون ماده ۹۹ در استان، بالا بودن هزینه جمع آوری زباله در روستاها، لزوم ایجاد نمایندگی ادارات در شهرهای مود و درح و تسریع در آبرسانی به مسکن ملی نهبندان شد.

مرمت قنوات، فرسودگی شبکه آب، ضعف مدیریتی در شهرستان‌ها، لزوم رسیدگی به مشکلات زرشکاران و انارکاران، توجه به واحدهای تولیدی تعطیل، کمک به شهرداری ها و اختصاص سهمیه برای تامین ماشین آلات از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

خراسان جنوبی با حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۱ شهرستان دارد و بیرجند مرکز آن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha