۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۲۷
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85100568
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روش‌های علمی در مدیریت شهرها و روستاها به‌کارگیری شود

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: استفاده از روش‌های علمی برای اداره شهر و روستا از عوامل موفقیت شوراهای اسلامی است که با به‌کارگیری افراد متخصص و توجه به آموزش امکانپذیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز چهارشنبه در همایش نکوداشت شوراهای اسلامی استان که به مناسبت روز شوراها و با حضور مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور برگزار شد افزود: سال گذشته توجه خوبی به شوراها شد اما در مقایسه با استان‌های دیگر عقب‌ماندگی‌های تاریخی داریم و امیدواریم به استان ما توجه بیشتری شود.

وی شوراها را نهادی مبتنی بر آموزه‌های اسلام معرفی کرد و گفت: شورا در راستای تحقق برخی از اصول قانون اساسی است و از آنجایی که نقش مردم در مدیریت جامعه بسیار مهم است تقویت رویکرد مردمی شوراها نیز اهمیت دارد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم در ساختارهای تصمیم‌گیری کشور سهیم هستند اظهار داشت: فلسفه ایجاد شوراها در قانون اساسی نشان دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه متنوع فکرها، مشورت‌ها و دیدگاه‌ها در اداره کشور است.

وی افزود: با این وجود برخی افراد در سطوح ملی به صورت ناجوانمردانه می‌گویند ایران استبداد دارد در حالی که اولین رفراندوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای تعیین نوع حکومت برگزار شد و در جهان تاکنون بی نظیر بوده لذا از روز اول خواسته مردم مورد توجه نظام بوده است.

قناعت گفت: شوراها طبق قانون اساسی مدیریت شهر و روستا را برعهده دارند یا به نوعی کمک کار قوه مجریه هستند و نمادی از اداره کشور به دست مردم محسوب می‌شوند که اگر بتوانیم با تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف‌ دولت و شوراها طوری عمل کنیم که شوراها در دستیابی به اهدافشان موفق شوند، یک سرمایه ارزشمند به نام اعتماد عمومی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: برای اینکه شوراها موفق شوند باید هشت نکته مهم را در دستور کار قرار دهند که اولین نکته پرهیز از سیاسی‌کاری در شوراست، اگر جناح‌بندی‌ها و شخصی کاری در انجام وظایف دخالت داده شود آسیب زننده است که در خراسان جنوبی تاکنون نمودی نداشته است.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی انتخاب شهرداران و دهیاران متخصص را دومین ملاک موفقیت شوراها برشمرد و افزود: شوراها باید امانتدار، دیندار، با کفایت و با مردم حسن سلوک داشته باشند تا چند دستگی در بین مردم ایجاد نشود.

وی گفت: تعامل با شهرداری و نظارت بر عملکرد شهردار سومین ملاک موفقیت شوراهاست و اعضای شوراها باید بر شهرداری نظارت داشته باشند البته نظارت به معنای تعامل است نه مچ‌گیری همچنین قانون باید رعایت شود لذا انتظار داریم شوراها نظارتی از نوعی تعاملی و کنترلی را در دستور کار داشته باشند.

قناعت افزود: مبارزه با فساد از دیگر عواملی است که باید مدنظر شوراها باشد زیرا اگر در شوراها فساد باشد اختیارات کمتری تفویض می‌شود البته در خراسان جنوبی چنین موردی نداشته‌ایم اما شفاف‌سازی هزینه‌ها و پرهیز از ریخت و پاش‌ها نقش مهمی در مبارزه با فساد دارد.

وی گفت: شهر یکی از مهم‌ترین و بزرگترین کانون‌های جمعیتی است که هر روز بزرگتر می‌شود و نیازمند توجه ویژه است لذا یکی از وظایف شوراها تشخیص نقاط قوت و ضعف بوده تا بتوان اشکالات را رفع کرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تامین منابع درآمدی پایدار و ثابت، مشکل اغلب شوراها و شهرداری‌هاست البته در استان راه‌های مختلفی برای کسب درآمدهای پایدار وجود دارد در عین حال که به لحاظ منابع انسانی و پست‌های سازمانی مشکل وجود دارد زیرا پست‌های زیادی بلاتصدی است که باید ساختار جدید را ایجاد کنیم.

وی افزود: سه هزار میلیارد تومان بودجه مصوب شوراها در استان بوده که سال گذشته ۶۰ درصد اعتبار مورد نیاز با کمک دولت تامین شده و نگاه دولت سیزدهم به شوراها ویژه است لذا در بخش تامین منابع استان باید اقدامات ویژه انجام شود.

قناعت گفت: توجه به مختصات شهر با هویت ایرانی اسلامی باید در سیاستگذاری‌ها مورد توجه قرار گیرد؛ پرچم، زبان و ملیت مهم است و باید الگوی ایرانی و شهر اسلامی مد نظر باشد.

وی تصریح کرد: شوراها وظایف دینی، شرعی و اخلاقی خود درخصوص عفاف و حجاب را مد نظر داشته باشند لذا اماکن عمومی، تفرجگاه‌ها و پاساژها باید مبلغ دین و ارزش‌های دینی باشد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به کمک شوراهای اسلامی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: نهضت ملی مسکن شعار اصلی دولت سیزدهم است و برخی شهرداری‌های استان مستقیم پای کار هستند که جای قدردانی دارد و برخی شهرداری‌ها نیز باید فعال‌تر شوند.

وی درباره موضوع بیمه کارگران ساختمانی که باعث ایجاد دغدغه شده است گفت: نامه‌نگاری‌های لازم با مرکز انجام شده است تا درخصوص طرح نهضت ملی مسکن این موضوع مستثنی شود.

قناعت با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی همواره پای کار انقلاب و نظام بوده‌اند افزود: برای این مردم هر قدر کار کنیم، کم است لذا استان باید ویژه و خاص دیده شود زیرا بیشتر مشکلات موجود از نوع زیرساختی است و موضوع احداث راه آهن باید با اولویت انجام شود.

وی با اشاره به آبرسانی به روستاهای خراسان جنوبی گفت: خط چهارم آبرسانی از خلیج فارس سرعت قابل قبولی دارد که باید نظارت مستمر انجام شود.

در این همایش از شوراهای اسلامی برتر استان نیز تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha