خرید و فروش کالاها با پیش پرداخت و بیعانه ، مشکل شهروندان شیراز با نوسانات بازار

شیراز-ایرنا-پرداخت بیعانه در هنگام خرید لوازم خانگی نقش مهمی در انجام معاملات ایفا می‌کند اما به گفته افراد فعال در این صنف پیش پرداخت مبلغی به عنوان بیعانه این روزها فروشندگان و خریداران را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است؛از این رو آنها توصیه می‌کنند که برای برطرف شدن این مشکلات مردم کالایی را بخرند که موجود باشد و از ضمانت و خدمات پس از فروش بهره ببرد.

به گزارش ایرنا؛ بیعانه‌دادن یکی از روش‌های مرسومی است که از گذشته تاکنون برای خرید لوازم خانگی به کار می‌رود. زمانی که خریدار کالایی را می‌خواهد که در فروشگاه موجود نیست، فروشنده بیعانه‌ای را از خریدار می‌گیرد تا جنس را برای او بیاورد یا اگر خریدار پول کافی همراهش نباشد و جنسی را پسندیده باشد، بیعانه‌ای می‌دهد تا فروشنده آن جنس را برایش نگه دارد. اما پیش پرداخت مبلغی که قبل از تحویل کالا یا خدمات به صورت غیرقطعی در وجه ذینفع پرداخت می‌شود در شرایط کنونی که بازار با نوسانات نرخ ارز مواجه است، مشتریان و حتی فروشندگان را با مشکلات بسیاری روبه رو کرده است.

اصولا بی‌عدالتی در حق خریداران لوازم خانگی، از ناآگاهی از پروسه تولید کالا و ترکیبات آن‌ها آغاز شده و تا عوارض ناشی از مصرف کالاهای زیان‌بار و حتی قیمت غیر منطقی و ضعف خدمات پس از فروش را در برمی‌گیرد. کم نیستند اشخاصی که به دلیل یکی از این موارد از کالایی که استفاده ‌کرده‌اند، متضرر شده‌ یا آسیب دیده‌اند و به هر حال از پولی که پرداخت کرده‌اند رضایت کافی را ندارند.

مردم در چه صورتی بیعانه پرداخت نکنند؟

رئیس اتحادیه لوازم خانگی شیراز روز دوشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مردم به هیچ عنوان برای کالایی که موجود نیست نباید بیعانه پرداخت کنند. آنها باید جنسی را بخرند که موجود باشد و از ضمانت و خدمات پس از فروش بهره ببرد.

علی شیرازی افزود: افزایش قیمت به صورت روزانه مشکلات بسیاری را برای پرداخت بیعانه ایجاد کرده است؛ شهروندان بایستی در وهله اول از مغازه‌ای جنس بخرند که پروانه کسب معتبر داشته باشد. آنها نباید تحت هیچ گونه تبلیغاتی جنسی که موجود نیست را خریداری کنند.

وی توصیه کرد: از فروشندگان و مغازه‌داران تحت پوشش اتحادیه نیز خواهشمندیم جنسی که ندارند را پیش فروش نکنند تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشویم. متأسفانه این روزها با شکایات بسیاری برای پرداخت بیعانه روبه رو می‌شویم.

شیرازی تأکید کرد: مردم پیش از هرگونه خرید، از وجود کالای ارائه شده اطمینان حاصل کنند و مبلغ کالای خریداری شده را در محل بپردازند.

خرید و فروش کالاها با پیش پرداخت و بیعانه ، مشکل شهروندان شیراز با نوسانات بازار

ثابت نبودن قیمت‌ها و رکود بازار لوازم خانگی

وی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی در رکود شدیدی به سر می‌برد؛ گفت: در حال حاضر قیمت‌ها ثابت نیست و بازار به خواب سنگینی فرو رفته است؛ در واقع قدرت خرید مردم کاهش یافته است. این روزها مردم تنها برای خریدهای ضروری به عنوان مثال خرید جهیزیه به بازار لوازم خانگی مراجعه می‌کنند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی شیراز ادامه داد: با وجود اینکه دولت تأکید بسیاری بر گران نشدن اجناس و کالاها دارد اما افراد فعال در صنف لوازم خانگی همواره با افزایش ۱۵ تا ۲۰درصدی تولیدات کارخانه‌ها مواجه هستند. زمانی که لباس شویی LG در بازار با قیمت ۱۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد و لباس شویی تولید شده در داخل کشور با نرخ ۲۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود قطعا مردم جنس خارجی را می‌خرند. در واقع اجناس خارجی با کیفیت بهتر و قیمت ارزان‌تر عرضه می‌شوند.

مبارزه با قاچاق کالا بهترین راهکار برای بهتر شدن وضعیت بازار

شیرازی با اعتقاد به اینکه پایین بودن کیفیت اجناس داخلی به تولید ضربه می‌زند، گفت: این در حالیست که رهبر معظم انقلاب شعار سال را «مهار تورم، رشد تولید» اعلام کردند و دولت تأکید بسیاری به رشد تولید دارد.

وی مبارزه با قاچاق کالا را بهترین راهکار برای بهتر شدن وضعیت بازار دانست و گفت: بهترین راهکار برای بهتر شدن وضعیت بازار جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور است. در وهله اول باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق اندیشیده شود. افزایش تولید و بهتر شدن کیفیت محصولات تولیدی نیز کمک شایانی به بهتر شدن شرایط بازار می‌کند.

ضرورت رونق تولید در بازار لوازم خانگی

شیرازی عنوان کرد: زمانی می‌توانیم تولید را افزایش دهیم که با اجناس خارجی که از طریق قاچاق کالا وارد کشور می‌شود مقابله کنیم‌. نباید اجازه ورود جنس قاچاق از مرزهای کشور داده شود. در حال حاضر اتحادیه، اتاق اصناف و سازمان صمت در تلاش هستند تا با همکاری یکدیگر جلوی کالای قاچاق گرفته شود اما تحقق این امر نیاز به ورود جدی دولت به عرصه مبارزه با کالای قاچاق دارد. در واقع دولت باید تدابیر لازم را برای حل این مشکل اتخاذ کند.

خرید و فروش کالاها با پیش پرداخت و بیعانه ، مشکل شهروندان شیراز با نوسانات بازار

وی با تأکید بر اینکه رونق تولید باعث اشتغالزایی و کاهش بیکاری می‌شود، یادآور شد: دولت به منظور جلوگیری از کالای قاچاق باید شرایط مطلوبی را برای بالا رفتن کیفیت و افزایش تولید و کاهش قیمت تولیدات داخلی مهیا کند. در حال حاضر بیش از ۴۰درصد از اجناس مغازه‌ها و فروشگاه‌های لوازم خانگی خارجی است.

مشکلات افراد فعال در این صنف

او به بیان مشکلات افراد فعال در این صنف پرداخت و گفت: با افزایش تصاعدی مالیات و اعمال جریمه‌های سنگین برای عدم پرداخت به موقع از سوی اصناف مشکلات بسیاری برای افراد فعال در این قشر ایجاد کرده است. همچنین با افزایش قیمت برق نه تنها موجب افزایش هزینه برای اصناف می‌شود بلکه صدمات بسیاری را نیز به بخش تولید وارد می‌کند.

شیرازی با اشاره به اینکه پرداخت هزینه برق، آب، گاز، بیمه و حقوق کارگران، افراد فعال در این صنف را با معضلات بسیاری مواجه کرده است، افزود: افزایش قیمت مواد اولیه بر تولید اجناس مختلف از جمله یخچال، اجاق گاز و کولر تأثیرگذار است. لذا باید شرایط مطلوبی برای رونق تولید و مهار تورم مهیا شود. وزارتخانه‌ها باید با توافق و تفاهم به تولیدکنندگان کمک کنند.

افزایش ۱۰ تا ۲۰درصدی قیمت لوازم خانگی

رئیس اتحادیه لوازم خانگی شیراز با بیان اینکه برخی اقلام با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت مواجه شده‌اند، گفت: در حال حاضر ۹۰۰ واحد فعال در این صنف در حال فعالیت هستند. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون حدود پنج تا شش واحد ورشکسته شدند و رکود و آشفتگی بازار این واحدها را به تعطیلی کشانده است. امیدواریم با مهیا شدن شرایط مطلوب در بازار لوازم خانگی هم تولید افزایش یابد و هم تورم مهار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha