حدود ۴۲ هزار نفر به صورت هوشمند در آزمون هنر وزارت فرهنگ شرکت می‌کنند

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری دومین آزمون جامع و چهلمین آزمون ادواری و استانداردهای مهارتی بخش فرهنگ و هنر گفت: خردادماه امسال حدود ۴۲ هزار نفر به صورت هوشمند در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند.

محمدحسین اسماعیلی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، آموزش و مهارت‌آموزی را از برنامه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و اظهارداشت: یکی از مهمترین مسائل زیرساختی در هر حوزه‌ای موضوع آموزش است و به تبع آن آموزش‌های فرهنگی و هنری به عنوان زیربنای فعالیت‌های فرهنگی و هنری شناخته می‌شود و از جایگاه و اهمیت بسیار ویژه و خاصی برخوردار است.

وی گفت: بر این اساس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوع آموزش به عنوان یکی از ماموریت‌ها و مسئولیت‌های اصلی این نهاد محسوب می‌شود و در این راستا در دولت سیزدهم رویکرد جدی نسبت به آموزش وجود دارد و توجه به آموزش‌های فرهنگی و هنری نیز جزو برنامه‌های اصلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

اسماعیلی افزود: دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری به عنوان متولی اصلی حوزه آموزش‌های هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کل کشور محسوب می‌شود که در جهت کشف، شناسایی استعدادهای هنری و تربیت این استعدادها باید برنامه‌ریزی‌های جامعی را داشته باشد، اهداف کلان در این حوزه دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی و در حوزه عمومی سوادآموزی هنری است.

آموزش رشته‌های فنی و حرفه‌ای در ۶۰ هنرستان‌ هنرهای زیبا و آموزش کاردانش نیز در یکهزار و ۲۰۰ موسسه و مرکز مهارتی انجام می شودمدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: آموزش‌های فرهنگی و هنری در دو بخش پیگیری می‌شود که یکی از آنها در بخش نخبگان هنری است تا بتوانیم پرورش استعدادها، خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها، بصیرت‌آفرینی و دانش‌افزایی را در حوزه هنر داشته باشیم. در بحث حوزه‌ عمومی هنر، سوادآموزی هنری و مصرف کالاها و آثار فرهنگی و هنری مدنظر است.

وی اظهارداشت: براین اساس آموزش‌های فرهنگی و هنری نیز در دو بخش آموزش‌های رسمی و غیررسمی برنامه‌ریزی شده است؛ آموزش‌های رسمی با همکاری نهادهایی مانند سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش انجام می‌شود؛ آموزش رشته‌های فنی و حرفه‌ای در ۶۰ هنرستان‌ هنرهای زیبا و آموزش کاردانش نیز در یکهزار و ۲۰۰ موسسه و مرکز مهارتی به عنوان زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.

اسماعیلی گفت: آموزش‌های غیررسمی حوزه فرهنگ و هنر نیز در قالب آموزشگاه‌های آزاد هنری، موسسات و مراکز آموزشی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، پیگیری می‌شود.

آزمون‌ جامع در سه مقطع سال؛ خرداد، شهریور و دی ماه برگزار می‌شود

خردادماه امسال دومین آزمون جامع و چهلمین آزمون ادواری و استانداردهای مهارتی بخش فرهنگ و هنر در ۳۳ رشته فرهنگی و هنری و ۶۰ استاندارد مهارتی در دو بخش عملی و نظری برگزار می‌شودمدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: افرادی که در دوره‌های آموزشی موسسات و مراکز مهارتی شرکت می‌کنند برای اینکه بتوانند مدارک معتبری را دریافت کنند، در آزمون‌ جامع که در سه مقطع سال؛ خرداد، شهریور و دی ماه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند و تمام کسانی که موفق به قبولی در این آزمون شوند، برایشان گواهی معتبر صادر می‌شود و اگر این گواهی را به آموزش و پرورش ارائه دهند، منجر به صدور دیپلم مهارتی در رشته‌های فرهنگی و هنری برای آنان خواهد شد.

وی بیان کرد: خردادماه امسال دومین آزمون جامع و چهلمین آزمون ادواری و استانداردهای مهارتی بخش فرهنگ و هنر در ۳۳ رشته فرهنگی و هنری و ۶۰ استاندارد مهارتی در دو بخش عملی و نظری برگزار می‌شود، بخش عملی آن از ۱۷ تا ۲۳ خرداد و بخش نظری از ۲۳ تا ۲۶ خرداد برنامه‌ریزی شده است.

اسماعیلی اظهارداشت: آزمون این دوره ویژگی‌هایی را نسبت به سایر دوره‌ها دارد؛ خرداد امسال ۴۲ هزار نفر در آزمون هنر؛ دومین آزمون جامع و چهلمین آزمون ادواری و استانداردهای مهارتی بخش فرهنگ و هنر شرکت می‌کنند که این تعداد نسبت به دی ماه گذشته، ۲۵ درصد رشد داشته است، این آزمون‌ها در ۹۳ حوزه و در ۳۲ استان کشور برگزار می‌شود.

برای نخستین بار تمامی مراحل آزمون هنر، هوشمند انجام می‌شود

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همچنین امسال برای نخستین بار تمامی مراحل آزمون از زمان ثبت‌نام تا مراحل برگزاری، صدور مدارک و گواهینامه به صورت سامانه‌ای و هوشمند انجام می‌شود که شیوه برگزاری آزمون نیز کاملا نوین، دانش‌محور و به صورت حضوری آنلاین است.

وی افزود: شرکت‌کنندگان در حوزه‌های امتحانی حضور پیدا می‌کنند، هیچ برگه و کاغذی برای آزمون وجود ندارد، آنان به صورت آنلاین از طریق تلفن همراه و سیستم‌های کامپیوتری که در حوزه درنظر گرفته شده، به صورت اختصاصی با رمزهای درنظر گرفته شده، وارد سامانه آزمون می‌شوند و سوالات برای شرکت‌کنندگان ارسال می‌شود و آنان در زمان مشخص به سوالات پاسخ می‌دهند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: سوالات آزمون مشترک نیست و برای هر شرکت‌کننده سوالات یکتا و واحدی در نظر گرفته شده است، تدابیر امنیتی نیز اندیشیده شده و امکان جست و جوی اینترنتی هم وجود ندارد، امکان تقلب در آن تقریبا به صفر رسیده است.

آزمون حضوری آنلاین دی ماه ۱۴۰۱ به صورت پایلوت برای ۱۰ هزار نفر در تهران و چند استان دیگر با موفقیت برگزار شد و این شیوه آزمون با توجه به نتایج خوبی که داشت، امسال در سراسر کشور اجرایی می‌شودمدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: آزمون حضوری آنلاین دی ماه ۱۴۰۱ به صورت پایلوت برای ۱۰ هزار نفر در تهران و چند استان دیگر با موفقیت برگزار شد و این شیوه آزمون با توجه به نتایج خوبی که داشت، امسال در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خرداد امسال ۳۶هزار نفر در آزمون جامع فرهنگ و هنر شرکت می‌کنند، اظهارداشت: روند آموزش در موسسات و مراکز مهارتی همچون سال تحصیلی از مهرماه آغاز و تا خردادماه ادامه دارد، امسال نیز آزمون پایان سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ خردادماه برگزار می‌شود، تمام دروس این دوره‌ها نیز با هماهنگی آموزش و پرورش برای یک سال تحصیلی در نظر گرفته شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه در محتوا و رشته‌های آموزشی موسسات و مراکز مهارتی موازی‌کاری با آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای وجود ندارد، افزود: در این مراکز، رشته‌های فرهنگی و هنری از جمله موسیقی، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، هنرهای سنتی، چاپ و نشر و هنرهای دیجیتالی مثل تصویرسازی، گرافیک رایانه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی آنهاست، آموزش داده می‌شود و هیچ نهاد دیگری این رشته‌های فرهنگی و هنری را تدریس نمی‌کند و توافقی با آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای صورت گرفته تا موازی‌کاری در این زمینه ایجاد نشود و در پایان هم منجر با صدور مدرک معتبر شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همچنین خرداد امسال ۶هزار نفر در آزمون ادواری شرکت می‌کنند، آزمون ادواری برای افرادی است که نیازی به آموزش‌ها و گذراندن دوره‌های مهارتی در موسسات و آموزشگاه‌ها را ندارند، استاد کار هستند و می‌توانند به صورت آزادانه در آزمون شرکت کنند، پس از قبولی در آزمون، برای آنان گواهی صادر می‌شود و می‌توانند مدارک معتبر خود را دریافت کنند، آزمون ادواری هم همزمان با آزمون جامع در سه مقطع سال؛ خرداد، شهریور و دی برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha