شهروندان همدانی از شناکردن در مناطق آزاد و ناشناخته پرهیز کنند

همدان- ایرنا- مسئول کمیته غواصی استان همدان گفت: شهروندان باید از شناکردن در مناطق آزاد و ناشناخته، سدها و رودخانه ها پرهیز کنند چرا که به علت وجود اختلاف دما بین جریان آب موجود در سطح و عمق آب، احتمال غرق شدگی افراد در سدها زیاد است.

داود شهدوستی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به شروع فصل گرما و افزایش علاقه مندی شهروندان به خصوص جوانان به شنا در آب های آزاد، استخرها و آبگیرهایی که پس از بارندگی زمستان و بهار پر از آب شدند، توجه به هشدارها و توصیه ها برای پیشگیری از غرق شدگی ضروری است.

وی نسبت به افزایش غرق شدگی در آب های آزاد، سدها و آبگیرهای کشاورزی و استخرها هشدار داد و از دوستداران رشته شنا خواست برای آبتنی از استخرهای دارای نجات غریق استفاده کنند.

زمان طلایی برای نجات یک غریق سه تا هشت دقیقه است و بعد از طی این مدت شانس نجات و بازگشت فرد به زندگی کاهش می یابدسرپرست اداره عملیات جمعیت هلال احمر استان همدان تاکید کرد: زمان طلایی برای نجات یک غریق سه تا هشت دقیقه است و بعد از طی این مدت شانس نجات و بازگشت فرد به زندگی کاهش می یابد که اغلب نجاتگران بعد از این زمان به محل حادثه می رسند.

شهروندان همدانی از شناکردن در مناطق آزاد و ناشناخته پرهیز کنند

شهدوستی بیان کرد: مشکلاتی زیادی نیز برای غریق نجات، امدادگران و غواصان حین انجام عملیات وجود دارد برای نمونه عمق زیاد آب، دید پایین، کاهش دما، سرمای بالای و عوارض طبیعی موجود در بستر آب، تلاش برای کشف جسد را سخت می کند و برخی مواقع هم جان نجاتگران را به مخاطره می اندازد.

وی مناطق بحرانی استان برای شنا را شامل سد اکباتان و کلان ملایر دانست و گفت: قسمت پایینی سد اکباتان بدون حفاظ و خارج از کنترل و نظارت نگهبانان این سد است بنابراین اغلب خانواده ها با اتراق در حاشیه این محل خطرآفرین اقدام به شنا و آبتنی می کنند.

سد اکباتان همدان، سد کلان ملایر و آبگیرهای کشاورزی بحرانی ترین مناطق شنا و بیشترین میزان غرق شدگی را دارند

مسئول کمیته غواصی استان همدان افزود: نبود حفاظ برای پیشگیری از ورود افراد به سد کلان ملایر موجب اشتیاق و اقبال شمار زیادی از شهروندان برای شنا در این محل شده است حتی مسافرانی که از سایر استان ها در این محل حضور می یابند اقدام به آبتنی در سد می کنند که گاهی مواقع دچار غرق شدگی نیز می شوند.

شهدوستی یادآوری کرد: نجات غریق و کشف جسد در سد کلان ملایر بسیار سخت و دشوار است برای نمونه سال گذشته پس از ۲۰ روز تلاش جسد یک شهروند از کلان ملایر بیرون کشیده شد.

شهروندان همدانی از شناکردن در مناطق آزاد و ناشناخته پرهیز کنند

وی آبگیرهای کشاورزی را از دیگر مناطق بحرانی برای آبتنی دانست و گفت: استخرهای کشاورزی که آب آن از طریق چاه ها تامین می شود به محلی برای شنای افراد تبدیل شده که اغلب مواقع قربانی می گیرد.

احتمال ابتلا به بیماری های گوارشی، پوست و چشم در صورت شنا در آب ها و آبگیرهای بخش کشاورزی و ماندآب ها زیاد است

سرپرست اداره عملیات جمعیت هلال احمر استان همدان اظهار داشت: احتمال ابتلا به بیماری های گوارشی، پوست و چشم در صورت شنا در آب ها و آبگیرهای بخش کشاورزی و ماندآب ها زیاد است.

شهدوستی تاکید کرد: بی توجهی به توصیه های ارائه شده و شنا در آب های آزاد، ریسک غرق شدگی شناگران را افزایش و شانس نجات را کاهش می دهد.

مسئول کمیته غواصی استان همدان گفت: ابتدای سال جاری تاکنون تیم نجات غریق این استان اقدام به پنج عملیات مقابله با سیل و نجات در سیلاب در شهرستان ملایر و همدان و یک مورد کشف جسد کرده است.

شهدوستی یادآوری کرد: همچنین سال گذشته ۱۴ مورد عملیات امداد و نجات در محیط های آبی و سیلاب توسط تیم نجات غریق صورت گرفت و ۲ عملیات مداخله در غریق و کشف جسد انجام شد.

۱۸ نفر شامل ۱۶ مرد و ۲ زن سال گذشته در آبگیرها و سدهای استان همدان غرق شدند که این آمار از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ نفر گزارش شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha