چرایی تاخیر در انتخابات شورای مرکزی از زبان رئیس سازمان نظام روان‌شناسی

تهران - ایرنا - رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه آیین‌نامه مصوب هیات وزیران در رابطه با انتخابات شورای مرکزی نیازمند برخی اصلاحات است، گفت: در صورت اصلاح آیین‌نامه و ملاحظه استقلال لازم در هیات نظارت اجرایی که موجودیت این سازمان را زیر سوال نبرد از برگزاری انتخابات آزاد استقبال و همراهی و همکاری لازم را نیز خواهیم داشت.

محمد حاتمی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره علل تأخیر در برگزاری انتخابات شورای مرکزی اظهار داشت: انتخابات شورای مرکزی و هیئت بازرسان در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نزدیک به ۲ سال است که جریان دارد و امسال هم به‌منظور برگزاری انتخابات، پنج مرتبه اعلام عمومی شده است.

وی افزود: سال گذشته نیز اعلام عمومی شد اما برخی گروه‌ها خارج از مجموعه سازمان (که در برخی نهادها و ارگان‌ها نفوذ دارند) با کارشکنی‌های متعدد و ارائه نامه به دادستانی و مجلس شورای اسلامی و هیأت دولت و… مانع از برگزاری انتخابات مربوطه شدند.

به گفته رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، برخی اشخاص نیز علیرغم دعوت سازمان برای برگزاری این انتخابات حضور نیافته و مانع از انجام برنامه‌ها شدند.

حاتمی تاکید کرد: در حقیقت انتخابات نام‌برده به دلیل نبود همکاری این گروه‌ها برگزار نشد و شورای مرکزی و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مانع از برگزاری یا خواهان تأخیر در انتخابات نبوده‌اند.

این مسئول یادآور شد: در این راستا هیأت وزیران هم یک آئین‌نامه تصویب کرده است که بنده به‌عنوان رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در فرآیند تصویب آن حضور داشتم؛ این آئین‌نامه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان رئیس کمیسیون کمیسیون فرهنگی اجتماعی و نیز رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران (امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی) و تعدای دیگر از مسئولان مربوطه تدوین نهایی شد.

وی توضیح داد: در یکی از بندهای این آئین‌نامه مصوب شد که اعضای شورای مرکزی نمی‌توانند عضو هیأت نظارت باشند زیرا به اعتقاد وزرا، تعارض منافع محسوب می‌شد.

حاتمی ادامه داد: اما با وجود ابلاغ این آئین‌نامه و برخلاف آنچه که در کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲ نفر از نمایندگان خود را که در شورای مرکزی هم فعالیت می‌کردند، در هیأت نظارت منصوب کردند.

وی اضافه کرد: همچنین تاکنون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و به‌طور کل اشخاص حقیقی و حقوقی با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در مورد برگزاری این انتخابات مکاتبه نکرده و درخواستی هم نداشته‌اند؛ صرفاً برخی افراد و گروه‌ها که به طور دقیق هم مشخص نیست چه مسئولیتی در این زمینه دارند با مطبوعات و رسانه‌ها درباره زمان برگزاری انتخابات مصاحبه می‌کنند.

چرایی تاخیر در انتخابات شورای مرکزی از زبان رئیس سازمان نظام روان‌شناسی

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره تصریح کرد: اصل نخست در برگزاری انتخابات، عدم سوءگیری اعضای هیأت نظارت در مورد نامزدها است. برخی اشخاص علیه شورای مرکزی مطالبی را مطرح کرده و موجب حساسیت شورای مرکزی می‌شوند. این اعضا هم در روزهای گذشته یک نامه برای رئیس‌جمهوری نوشته و فرایند انتخابات و علل تأخیر در برگزاری را توضیح داده‌اند. در این نامه گفته شد که آئین‌نامه تصویب‌شده با قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مغایر است.

حاتمی گفت: هیئت وزیران در چهارچوب قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی می‌تواند نامه‌نگاری کند؛ فراتر از مقررات مربوطه، توسعه قانون و قابل ابطال است. تعدادی از اصناف، روانشناسان و مشاوران هم نسبت به این آئین‌نامه اعتراض دارند و اعتراضات خود را به مراجع قانونی نیز ارسال کرده‌اند.

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مجری برگزاری مصوبات مرکزی است و از هر فرایندی به‌منظور برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات که در چهارچوب قانون باشد، استقبال می‌کند. انتخاباتی که اراده اعضا را در حاکمیت و مدیریت سازمان اعمال کند.

وی یادآور شد: برخی از نکاتی که توسط شماری از نمایندگان مبنی بر گردش نخبگان مطرح می‌شود، با روح انتخابات منافات دارد؛ این مطلب در واقع به منزله ورود تعدادی خاصی از افراد و گروه‌ها به شورای مرکزی تعبیر می‌شود.

حاتمی تاکید کرد: باید این اختیار به اعضا داده شود که جمعیت مورد تائید (که صلاحیت آنها به تائید رسیده باشد) با رأی اکثریت وارد این مجموعه شوند. در جریان انتخابات شورای مرکزی نوبت مطرح نیست.

آئین‌نامه هیات وزیران درباره انتخابات شورای مرکزی نیازمند اصلاح است

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اضافه کرد: با انجام برخی اصلاحات در آئین‌نامه مصوب هیأت وزیران و ملاحظه استقلال لازم در هیأت نظارت اجرایی که موجودیت سازمان را زیر سوال نبرد، با برگزاری انتخابات موافق و همراهی و همکاری لازم را نیز خواهیم داشت. در واقع انتخابات نباید مهندسی‌شده باشد و آئین‌نامه نیز نیازمند انجام برخی اصلاحات است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha