اشتراکات فرهنگی نقش مهمی در توسعه روابط ایران و ترکمنستان دارد

بجنورد- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی خراسان شمالی گفت: ایران و ترکمنستان دارای اشتراکات فرهنگی، مذهبی و تاریخی بسیاری هستند که توسعه روابط می‌تواند زمینه ساز توسعه اقتصادی بین ۲ کشور باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مازیار زند عصر دوشنبه در همایش تجاری فعالان اقتصادی و بازرگانی کشور ترکمنستان از خراسان شمالی به عنوان گنجینه فرهنگ‌ها و رنگین کمان اقوام یاد کرد و افزود: سال های گذشته این استان و استان آخال ترکمنستان فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده اند و در این مدت وابستگی فرهنگی نقطه اشتراک و نزدیکی بین ۲ استان بوده است.

وی افزود: قوم ترکمن در خراسان شمالی در کنار دیگر اقوام همواره مورد احترام و عزت بوده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه تجارت از گذرگاه فرهنگی عبور می کند تصریح کرد: این همکاری ها بین ۲ کشور نیز بی شک پایدار خواهد ماند چرا که اشتراکات فرهنگی کمک بسیار برای ارتقای این موقعیت محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا از دولتمردان ۲ طرف انتظار می رود بر مبنای تفاهمات فرهنگی نسبت به توسعه مراودات در این نقطه کشور همت بیشتری داشته باشند.

زند ادامه داد: خراسان شمالی با وجود صنایع بی نظیر همچون آلومینا، پتروشیمی و فولاد و نیز ظرفیت های بی بدیل کشاورزی می تواند جاذبه های بسیار خوبی برای این کشور باشد.

وی گفت: همچنین این استان در بحث گردشگری نیز می تواند از جاذبه های گردشگری به ویژه در حوزه پزشکی بهره ببرد چرا که وجود مراکز و متخصصان پزشکی می تواند جاذبه مناسبی برای جذب توریست در حوزه پزشکی باشد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی خراسان شمالی خدمات فنی را دیگر جنبه های همکاری عنوان کرد و گفت: بر اساس توافق جدید ۲ کشور امکان خرید خدمات فنی به جای گاز بین ۲ کشور فراهم شده است.

وی تشکیل شورای مشترک بازرگانی و تجاری بین ۲ کشور، فعال سازی پرواز مستقیم بجنورد به عشق آباد، راه اندازی مرکز تجاری، انعقاد تفاهم نامه علمی فرهنگی بین دانشگاه های دو طرف، همکاری متقابل در زمینه مبارزه با آفات نباتی و انتقال دانش و فناوری را مهمترین پیشنهادات برای این همکاری اعلام کرد.

کشور ترکمنستان، با مساحت حدود ۴۸۸ هزار کیلومتر مربع، با جمعیت حدود ۶ میلیون نفر و ۹۹۰ کیلومتر مرز مشترک خاکی و ۲۲۸ کیلومتر مرز مشترک آبی دارای اهمیت ویژه ای به لحاظ ژئواکونومی و ژئواستراتژیکی برای جمهوری اسلامی ایران است.

ریشه های تاریخی و فرهنگی و مسلمان بودن بیشتر جمعیت این کشور، ظرفیت های اقتصادی این کشور به خصوص در بخش نفت و گاز، عضویت ترکمنستان در سازمان همکاری های اکو و اهمیت این سازمان برای ایران را نیز می توان از دلایل اهمیت این کشور در سیاست خارجی ایران شمرد.

خراسان شمالی براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۰ حدود ۸۶۳ هزار نفر جمعیت و ۲۸ هزار کیلومتر مساحت دارد که ۲۸۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد و استان آخال یکی از پنج استان کشور ترکمنستان و همجوار با خراسان شمالی محسوب می شود که حدود ۹۷ هزار کیلومتر مساحت و افزون بر ۹۰۰ هزار نفر نیز جمعیت دارد.

میزان مبادلات تجاری خراسان شمالی با ترکمنستان چهار درصد از مجموع مبادلات اقتصادی استان خراسان شمالی را تشکیل می دهد.

کشوری که مرز مشترک با استان خراسان شمالی دارد ولی تجار این استان تاکنون بهره ای مطلوب به عنوان استان همجوار از این کشور ۶ میلیون نفری نبرده اند در حالی که می تواند با پیگیری تفاهم نامه آخال و خراسان شمالی نقش خود را به خوبی در تکمیل پازل مراودات تجاری با همسایگان ایفا کند و سهمی از بازار چند میلیون نفری در منطقه پیرامونی‌مان داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha