۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۲
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85139023
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه همکاری پکن و ریاض بدون اعتنا به نگرانی های فزاینده غرب

تهران- ایرنا- چین و کشورهای عربی به سرعت در حال گسترش همکاریهای اقتصادی و تجاری در همه زمینه ها هستند و برگزاری دهمین نشست تجاری مشترک چین و اعراب به میزبانی ریاض یکی از مصادیق آن به شمار می آید.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری گلوبال تایمز، بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر از مقامات چینی، کشورهای عربی و نمایندگان تجاری دو کشور در دو روز گذشته (۲۲-۲۱ خرداد ماه) با هدف توسعه همکاری تجاری در کنفرانسی گرد هم آمدند که در آن دهها قرارداد به ارزش میلیاردها دلار به امضا رسید.

بر اساس این گزارش، در این کنفرانس، دو طرف تمایل گسترده ای برای توسعه معاملات نشان دادند.

این نشست تجاری همچنین نشان داد چین و کشورهای عربی تمایل زیادی برای توسعه روابط دیپلماتیک و اقتصادی دارند.

از دیگر سو، روابط تنگاتنگ میان چین و کشورهای عربی توجه گسترده جهانی را به خود جلب کرده است و همچنین سیل شدیدی از انتقادات را از سوی برخی از کشورهای غربی به ویژه آمریکا را به دنبال داشته است که برای دهه ها کوشیده است بر جهان عرب تسلط داشته باشد و بی وقفه چین را به چالش بکشد.

به باور کارشناسان روابط بین الملل چین و عرب، در حالی که واشنگتن تلاش می کند روابط چین و کشورهای عرب را تخریب کند، افزایش همکاری دو طرف به نوعی شکست آشکار بازی باحاصل جمع صفر واشنگتن به شمار می آید.

توسعه همکاری پکن و ریاض بدون اعتنا به نگرانی های فزاینده غرب

همکاری همه جانبه چین و کشورهای عرب

به گزارش رسانه های خبری، در نخستین روز از دهمین کنفرانس تجاری عرب-چین، در مجموع ۳۰ توافقنامه سرمایه گذاری به ارزش ۱۰ میلیارد دلار امضا شد که طیف وسیعی از از بخش ها از جمله فناوری، انرژی های تجدید پذیر، کشاورزی، املاک و مستغلات، مواد معدنی، زنجیره های تأمین، گردشگری و مراقبت های بهداشتی را شامل می شد.

گزارش های خبری حاکی است این معاملات شامل یک توافق ۵.۶ میلیارد دلاری بین وزارت سرمایه گذاری عربستان سعودی و شرکت تولید کننده خودروی چینی موسوم به هیومن هورایزن (Human Horizons) برای انجام یک سرمایه گذاری مشترک و همچنین امضای یک توافقنامه به ارزش ۲۶۶ میلیون دلارمیان عربستان سعودی با یک شرکت توسعه دهنده اندروید موسوم به هیبوبی تکنولوژی مستقر در هنگ کنگ برای صنعت توسعه گردشکری و سایر اپلیکیشن هاست.

همچنین در این گزارش به تعداد نهایی قراردادهایی که در طول کنفرانس دو روزه امضا شده بود، اشاره ای نشده است. زیرا تا پایان دومین روز از این کنفرانس همچنان فعالیت های مختلفی برای توسعه همکاری چین و کشورهای عرب در زمینه مراقبت های بهداشتی و معدن در حال جریان بود.

به گفته لیو ژونگ مین، استاد موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای، در این کفنرانس راههای توسعه روابط همه جانبه مورد بررسی قرار گرفت. همچنین علاوه بر همکاری سنتی در انرژی، دو طرف در زمینه گسترش روابط در زمینه فن آوری های جدید نیز گفتگو کردند.

این کنفرانس بر ۱۶ بخش صنعتی از جمله امور مالی، کشاورزی، معدن، هوش مصنوعی و تجارت الکترونیک متمرکز شده بود.

از دیگر ویژگی های این کنفرانس حضور بیش از ۲۰۰۰ شرکت کننده چینی در آن بود که بزرگترین هیئت تجاری به شمار می آمد که تاکنون در عربستان سعودی حضور داشته اند.

ژو رونگ، محقق ارشد موسسه مطالعات مالی چونگ یانگ در دانشگاه رنمین چین نیز گفت که عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی علاقه زیادی به تقویت همکاری با چین در بخش های مختلف غیر از انرژی دارند، زیرا آنها به دنبال کاهش وابستگی به این بخش هستند. ژو روز دوشنبه به گلوبال تایمز گفت: چشم انداز گسترده ای برای همکاری دوجانبه وجود دارد.

با توجه به علاقه شدید کشورهای عربی برای توسعه همکاری با چین، چندین مقام عرب روز دوشنبه (۲۱ خرداد) از شرکت های چینی دعوت کردند تا در کشورهای خود سرمایه گذاری کنند.

عبدالله بن عادل فخرو، وزیر تجارت و صنعت بحرین، در این مراسم بر اهمیت همکاری با چین تاکید کرد و اشاره کرد که مساله می تواند نقش مهمی را در استراتژی صنعتی آینده بحرن ایفا کند.

اسامه الزمیل، معاون وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی نیز در این کنفرانس گفت: "ما شروع به انجام کار بر توسعه همکاری میان دو طرف در بسیاری از سطوح و بخش های مختلف هستیم.

در حالی که چین و کشورهای عربی به دنبال تقویت بیشتر همکاری های برنده-برنده هستند، بنظر می رسد ایالات متحده نگران همکاری عمیق تر بین ریاض و پکن در بخش های امنیتی و حساس فناوری پیشرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha