موج گرمای تابستانه در هفته آخر خرداد مهمان استان سمنان است

سمنان- ایرنا- شهرهای استان سمنان طبق پیش‌بینی هواشناسی طی این هفته روزهای گرمی در پیش دارند، به طوری که هنوز به تابستان نرسیده‌ایم، در غرب استان دمای هوا به ۴۱ درجه سانتیگراد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برخی پیش‌بینی‌های جهانی هواشناسی طی روزهای گذشته حکایت از موج گرما در برخی نواحی کره زمین داشت که ایران نیز بخشی از آن بود و بر همین اساس، کشورمان یکی از نقاطی بود که سطح بالایی از گرما را طی روزهای آینده در پیش دارد.

اکنون نقشه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان سمنان نیز نشان از همین موضوع دارد و بر همین اساس، شهرهای غربی استان شامل گرمسار، ایوانکی و آرادان گرمایی با شدت ۴۱ درجه سانتیگراد را در پیش دارند.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دمای هوا در بیشتر نقاط استان از امروز تا پایان هفته تا چهار درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد.

ایرج مصطفوی ابراز داشت: شهرهای ایوانکی، گرمسار و آرادان روز چهارشنبه دمای ۴۰ و روز پنجشنبه دمای ۴۱ درجه سانتیگراد را تجربه می‌کنند و دمای شهرهای سمنان، دامغان، سرخه و بیارجمند نیز تا ۳۹ درجه سانتیگراد پیش می‌رود.

وی با اشاره به حضور سامانه بارشی همزمان با افزایش دما در جو استان سمنان، افزود: طبق نقش‌های پیش‌یابی و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای و مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی، امروز و با تداوم فعالیت سامانه بارشی، در نواحی شمالی و ارتفاعات بارش های رگباری، گاهی رعد و برق و در برخی نقاط وزش باد شدید دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان، با پیش بینی احتمال بارش‌های پراکنده در ارتفاعات از امروز تا جمعه، بیان کرد که از روز پنجشنبه تا اواخر هفته آینده نیز در بیشتر نقاط استان وزش باد شدید و گرد و خاک پدیده غالب خواهد بود.

موج گرمای تابستانه در هفته آخر خرداد مهمان استان سمنان است

وی به پدیده آلایندگی هوا تا پایان هفته جاری نیز در استان سمنان اشاره و اضافه کرد: از امروز تا پنجشنبه در نیمه غربی و نواحی صنعتی استان افزایش نسبی غلظت غبار و آلاینده‌های جوی در پیش است.

وی با اشاره به کمینه و بیشینه دمای هوای امروز شهر سمنان به میزان ۲۷ و ۳۹ درجه سانتیگراد، افزود: امروز سمنان به همراه گرمسار، سرخه و ایوانکی با ۳۹ درجه سانتیگراد بالاترین میزان گرما را تجربه می کنند، در حالی که رضوان و شهمیرزاد به ترتیب با ۱۴ و ۱۸ درجه ساتیگراد نقاط خنک استان هستند.

ثبت گرم‌ترین روز سال ۱۴۰۲ در کشور

بر اساس اعلام هواشناسی، در شبانه‌روز گذشته بیشینه دمای «آب پخش» در استان بوشهر به ۴۸.۹ درجه سانتیگراد رسید و گرم‌ترین دمای کشور از ابتدای بهار تا کنون را رقم زد. علاوه بر آب پخش، در شبانه روز گذشته بیشینه دمای هوا در اهواز به ۴۸.۷، برازجان ۴۸.۴، آبادان ۴۷.۵ و لامرد (ایستگاه فرودگاهی) به ۴۷.۴ درجه سانتیگراد رسید.

همچنین بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش بینی هواشناسی در چهار روز آینده در برخی مناطق استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی به ویژه مناطق شمالی این استان‌ها، اردبیل، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی، ارتفاعات گلستان و سمنان افزایش ابر، رگبار پراکنده با احتمال رعدوبرق و در بعضی ساعات وزش باد شدید موقت پیش بینی می‌شود.

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی استان ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم‌شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف دارد.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است؛ علاوه بر این، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شماره ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال شود، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کدهای ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کرد، همچنین می‌توان به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی پیامک کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha