۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۲۳
کد خبر: 85139497
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

جشن ثبت ملی «قصه‌گویی» در قم برگزار شد

۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۲۳
کد خبر: 85139497
جشن ثبت ملی «قصه‌گویی» در قم برگزار شد

قم-ایرنا- جشن ثبت ملی قصه‌گویی با حضور اهالی فرهنگ و ادب و مسوولان استانی باهدف پاسداری از میراث ناملموس ملی در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد غفاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخشی از آئین، ابراز داشت: بعد از گذشت ۲۴ دوره از برگزاری جشنواره قصه‌گویی در سطح داخلی و خارجی، ثبت ملی قصه‌گویی در پاسداری از میراث ناملموس ایرانی اسلامی انجام شد.

وی اضافه کرد: جشن ثبت ملی قصه‌گویی در قم باوجود ظرفیت بالایی مفاخر و هنرمندان استان و با مشارکت و همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام‌گرفته است.

غفاری همچنین ابراز کرد: این مراسم همزمان با قم، بر سر مزار مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی «نماد قصه‌های ایثار و مقاومت» در شهر کرمان، در حرم مطهر امام رضا (ع) «نماد قصه‌های دینی‌مذهبی»، درطاق بستان کرمانشاه نماد «قصه‌های ملی و آئینی» و در گیلان به یاد برگزاری اولین جشنواره قصه‌گویی ایران برگزار می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به ریشه دینی و مذهبی بسیاری از قصه‌ها و داستان‌ها، اضافه کرد: یکی از کارکردهای قصه در فرهنگ ایرانی، نهادینه‌سازی و آموزش احکام و اخلاق در قالب داستان‌های جذاب است.

غفاری عنوان کرد: ایران با تمدن ۲۵۰۰ ساله خود بسیاری از آئین‌ها و حماسه‌ها را از طریق قصه و داستان نسل به نسل و سینه‌به‌سینه منتقل کرده و امروز نیز ضمن پاسداشت و حفظ این میراث ناملموس باید در جهت ترویج فرهنگ ناب ایرانی اسلامی قدم برداریم.

در ادامه این آئین، ضمن سخنرانی برخی از مسؤولان استانی، تعدادی از هنرمندان استانی در قالب‌های مختلف هنری مرتبط باهنر قصه‌گویی، به هنرنمایی و اجرای برنامه پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha