عظیمی: پریدر از خط‌قرمزها عبور نکند مشکلی با او ندارم/ خزانه فدراسیون صفر است!

تهران- ایرنا- سرپرست فدراسیون شطرنج با تشریح شرایط موجود شطرنج ایران گفت: اگر بخواهم از مشکلات اقتصادی این فدراسیون بگویم واقعیت این است که موجودی خزانه رقمی نزدیک به صفر است.

به گزارش ایرنا، با پایان دوره چهار ساله مهرداد پهلوان‌زاده در فدراسیون شطرنج، این فدراسیون شرایط بی‌ثباتی به لحاظ مدیریت پیدا کرد و ۱۵ ماه طول کشید تا انتخابات شطرنج برگزار شود. در این انتخابات حسن تامینی لیچانی به پیروزی رسید اما انتخاب نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی پایانی بر حواشی نبود بلکه این حواشی و اختلافات درون خانوادگی شطرنج وارد فاز جدیدی شد.

دیگر از انتقادات از سوی افراد خارج از گود خبری نبود، بلکه جنگ مدیران میانی با رئیس فدراسیون شکل جدیدی گرفت؛ جنگی که برخی آن را سهم‌خواهی و برخی دیگر آن را ناشی از ضعف مدیریت تامینی در فدراسیون قلمداد می‌کردند. اختلافات و حواشی در شطرنج ایران در نهایت به استعفای تامینی منجر شد. وزارت ورزش و جوانان با پذیرش این استعفا، شهرام عظیمی را به‌عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب کرد.

انتخاب عظیمی به‌عنوان سرپرست فدراسیون بهانه‌ای شد تا خبرنگار ایرنا برای آگاهی از وضعیت موجود فدراسیون پای سخنان یکی از مدیران وزارت ورزش و جوانان بنشیند.

متن کامل گفت‌وگوی خبرنگار ایرنا با عظیمی در زیر آمده است:

فدراسیون شطرنج در چند سال گذشته روزهای خوبی را تجربه نکرده، عظیمی چگونه می‌تواند بر اختلافات پرتکرار این فدراسیون غلبه کند؟

برای حل هر مشکلی نیاز به گفتمان داریم و گفتمان نیز از طریق هم‌اندیشی مدیران، خانواده شطرنج و رسانه‌ها ایجاد می‌شود، برون‌داد این گفتمان می‌تواند بر مشکلات مختلف و متعدد شطرنج ایران غلبه کند. من در حوزه مدیریت ورزش بی‌تجربه نیستم. درست است که حوزه کاری من شطرنج نبوده و به اندازه کارشناسان این رشته از ورزش شطرنج نمی‌دانم اما در باشگاه بزرگ استقلال و فدراسیون والیبال مسوولیت داشتم. همچنین مدتی در حوزه استعدادیابی نیز فعالیت کردم. این تجربیات شاید کمک کند تا بتوانم بر مشکلات فعلی فدراسیون غلبه کنم.

عظیمی: پریدر از خط‌قرمزها عبور نکند مشکلی با او ندارم/ خزانه فدراسیون صفر است!

اما حاشیه‌های این فدراسیون بسیار زیاد و جمع کردن آن کار سختی است. چگونه این کار را انجام خواهید داد؟

من نام اتفاقات فدراسیون را حاشیه نمی‌گذارم بلکه از آن به اختلاف سلیقه یاد خواهم کرد. فدراسیون خانه نخبگانی است که می‌توان آنان را فرهیخته و اندیشمند نامید. زمانی که یک نوجوان ۱۳ ساله در بازی سخت شطرنج موفق به کسب عنوان قهرمانی ایران، آسیا و جهان می‌شود باید وی را نخبه و فرهیخته بنامیم. این نوجوان از سطح لازم برای نخبگی برخورددار است. من می‌دانم کجا آمدم. پیش از قبول این سمت با سیدحمید سجادی وزیر ورزش و سیدمحمد پولادگر نیز جلساتی داشتم از این ۲ بزرگوار که به من اعتماد کردند تشکر می‌کنم. به من تکلیف شده که در خدمت خانواده شطرنج باشم. من سرباز ولایت و انقلاب هستم و هر جایی که مسوولان ورزش صلاح بدانند آماده خدمت هستم، من به جایگاه نگاه نمی‌کنم بلکه به دنبال بهترین عملکرد هستم.

راهکار شما برای عبور از این حواشی چیست و چگونه می‌توانید اقتدار گذشته فدراسیون و ورزش شطرنج را بازیابید؟

در جایی به دنیا آمده‌ام که نامش با مقاومت گره خورده است؛ در زندگی چالش‌های زیادی را تجربه کردم و به این چالش‌ها باید تجربه کار در ورزش ایران را نیز اضافه کرد. نخستین اقدام من آن است که از خانواده شطرنج برای حل مشکلات این رشته کمک بگیرم. یقین دارم که نخبگان این رشته که شامل ورزشکاران، مربیان و داوران هستند با خانواده خود غرض‌ورزی ندارند، همه باید به شطرنج تعلق خاطر داشته باشند چون مدیرانی مانند من رهگذر هستند و آنچه که می‌ماند خانواده شطرنج و نخبگان آن است. برای عبور از مشکلات نیاز به تغییر و اصلاح است، من هم مرد تغییر هستم و هم اصلاح. اگر لازم باشد هم اصلاح می‌کنم و هم تغییر خواهم داد. از دلسوزان شطرنج انتظار دارم برای حل مشکلات این فدراسیون قدم بردارند اتاق من همیشه به روی نخبگان باز و آماده شنیدن نظرات آنان هستم.

با این شرایط شما اعتقادی به گسستگی در خانواده شطرنج ندارید؟

اعتقاد ندارم کسی از خانه خودش قهر کند. یک سری دلخوری وجود داشته و من از روز اولی که فدراسیون آمدم تاکنون به حرف تمام خانواده شطرنج گوش دادم. این دلخوری درون‌خانوادگی است و نباید به شطرنج ضربه بزند. واقعیت این است که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از شطرنج انتظار دارند که در بازی‌های آسیایی مدال بگیرد، لذا اکنون زمان اختلاف نیست بلکه باید به سمت و سوی همگرایی برای کسب مدال در بازی‌های آسیایی برویم. هر کسی در راستای نظام و اهتزاز پرچم ایران فعالیت دارد باید بیاید و کمک کند. کسانی که به بهانه‌های مختلف کمک نکنند بی‌تردید هیچ تعلق خاطری به خانواده شطرنج ندارد و تنها شعار می‌دهند.

عظیمی: پریدر از خط‌قرمزها عبور نکند مشکلی با او ندارم/ خزانه فدراسیون صفر است!

سوای تمام اختلافات درون‌خانوادگی، مشکلات مالی هم در این فدراسیون وجود دارد، شرایط کنونی فدراسیون از لحاظ مالی چگونه است؟

فدراسیون مشکلات فراوانی دارد و محدودیت اصلی آن موضوع مالی است. البته همه فدراسیون‌ها از کمبود منابع مالی گلایه دارند اما جنس گلایه ما متفاوت است چون خزانه فدراسیون شطرنج کاملا خالی است. زمانی که از خالی بودن صحبت می‌شود برخی موجودی را یک میلیارد یا صد میلیون تومان می‌دانند اما واقعیت این است موجودی فدراسیون ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. به عبارتی حساب ما صفر است و بدهی خارجی بالایی بالغ بر ۹۰ هزار یورو داریم که مبلغی در حدود ۶ میلیارد تومان خواهد شد. با این موجودی باید در تیرماه ۲ اعزام به هلند و قرقیزستان داشته باشیم که بالای یک میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. همچنین حقوق کارکنان فدراسیون نیز باید پرداخت شود. هر متخصص اقتصادی توانست با مبلغ موجود، فدراسیون را اداره کند بی‌تردید مهارت زیادی دارد.

این مشکل از گذشته وجود داشته است، حسن تامینی با این بودجه چگونه فدراسیون را اداره کرد؟

باید بگویم بودجه فدراسیون همواره به صورت قطره چکانی بوده و حسن تامینی رئیس فدراسیون نیز خیلی زحمت کشیده است. او اسپانسری هم گرفته تا بتواند بخشی از منابع مالی را تامین کند. اعتقاد دارم هر مدیری در جمهوری اسلامی مسوولیت می‌پذیرد با تمام توان تلاش خواهد کرد اما برون‌داد و میزان کار وی باید در فضا و امکانات خاص مورد بررسی قرار گیرد تا میزان تحقق برنامه‌ها مشخص شود.

مالیات فدراسیون هم داستان خود را دارد مالیاتی که به واردات محصولات غیرورزشی مرتبط است.

همه فدراسیون‌ها مبتلا به بدهی مالیاتی هستند و فدراسیون شطرنج نیز از این قاعده مستثنی نیست. فدراسیون بدهی مالیاتی زیادی دارد که باید برای آن راهکاری پیدا کنیم.

عظیمی: پریدر از خط‌قرمزها عبور نکند مشکلی با او ندارم/ خزانه فدراسیون صفر است!

بدهی برق هم دارید؟

بله. بدهی فدراسیون به اداره برق تا این لحظه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است و این برق با هتل ورزش مشترک است. شاید یک دهه طول بکشد تا فدراسیونی چنین بدهی بابت برق داشته باشد اما اشتراک با چند مکان مختلف، موجب شده تا ما با یک بدهی کلان روبرو باشیم.

با این همه بدهی توسعه شطرنج در ابعاد مختلف کار راحتی نیست؟

توسعه شطرنج تک بعدی نیست بلکه باید هم در بخش قهرمانی و هم در بخش همگانی به آن توجه شود. شطرنج از جمله رشته‌هایی است که با کمترین امکانات قابلیت توسعه در سطح جامعه را دارد. ما باید شطرنج را به میان خانواده‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان و اقشار مختلف جامعه ببریم. توسعه همگانی ورزش به قهرمانی منجر خواهد شد. در گذشته به‌خاطر مشکلات متعدد، این بُعد شطرنج کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما من برای آن طرح و ایده دارم و به‌زودی طرح خود را به سینا کلهر معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان ارائه خواهم کرد زیرا باور دارم سرمایه‌گذاری در بخش همگانی منجر به پرورش نخبگان خواهد شد.

با این همه بدهی و خزانه خالی باید میزبانی هم داشته باشید؟

بله میزبانی تورنمنت‌های بزرگ شطرنج اولویت کار ما است زیرا این تورنمنت‌ها چند کارکرد مهم و ویژه دارد. زمانی که نخبگان شطرنج جهان به ایران می‌آیند ما مُعرف کشورمان می‌شویم و درآمدزایی نیز ایجاد خواهد شد. حضور گردشگران ورزشی می‌تواند برای کشور ما ارزآوری داشته باشد. چند تورنمنت در دستور کار داریم و تاییدیه شفاهی این تورنمنت‌ها را نیز گرفته‌ایم.

بازهم این سوال را تکرار می‌کنم که با وجود حاشیه و مشکلات مالی چگونه می‌شود فدراسیون را به ریل موفقیت بازگرداند؟

بسیاری از افراد جامعه شطرنج چشم انتظار تصمیم ما هستند. فدراسیون اگر تصمیم درست بگیرد شور و امیدآفرینی در جامعه تقویت خواهد شد و این وظیفه ذاتی ورزش به‌صورت عام است و شطرنج به‌صورت خاص است. عظیمی اینجا کاره‌ای نیست بلکه آمده تا با کمک خانواده شطرنج و رسانه‌ها مشکلات را حل کند تا بتوانیم در بازی‌های آسیایی افتخارآفرینی کنیم.

من حاضرم برای حل مشکلات شطرنج تمام ظرفیت خود را به‌کار بگیرم. چندین سال است که در مدیریت ورزش ایران عزیز فعالیت دارم و از این رابطه‌ها استفاده خواهم کرد تا مشکلات نخبگان شطرنج حل شود، می‌دانم که زمان افتخار آفرینی حال مردم ایران خوب خواهد شد و کارکرد ورزش تزریق نشاط و شادی به بدنه جامعه است. من به دنبال این مهم هستم و امیداورم سربلند از این تکلیف خارج شوم.

عظیمی: پریدر از خط‌قرمزها عبور نکند مشکلی با او ندارم/ خزانه فدراسیون صفر است!

یکی از مدیران که در چند ماه گذشته در فضای مجازی حاشیه‌سازی کرد، شادی پریدر بود. برای وی چه برنامه‌ای دارید؟

خانم پریدر فرزند ایران است و از نونهالی برای ایران عزیز افتخارآفرینی کرده. در مدیریت من، نخبه‌کشی جایی ندارد. پریدر در حالی حاضر سرپرست نایب رئیسی فدراسیون را بر عهده دارد در ادامه با حفظ شان و احترام خانم پریدر با او گفت‌وگو می‌کنم. دوست دارم که پریدر در کنار فدراسیون باشد و با ما کار کند اما یک سری خط قرمز و اصول دارم که فراتر از منافع شخصی است. اگر این خط قرمز و منافع فدراسیون مورد قبول او باشد مشکلی برای همکاری ندارم. اما اگر وی نتواند در مسیر منافع شطرنج باشد در جای دیگر از او استفاده خواهیم کرد. او بچه ایران و نظام است و باید از توانایی‌های او استفاده کنیم.

اما برخی بزرگان آمدن خود را مشروط به برکناری پریدر می‌دانند؟

شادی پریدر از جمله نخبگان شطرنج است که در بخش مدیریت و فنی نیز تجربه زیادی دارد، فدراسیون خانه امثال پریدر است. بی‌تردید او به این شکوفایی فکری رسیده که منافع شطرنج را به منافع شخصی ترجیح بدهد. اگر منافع ملی ما که همان منافع شطرنج و قهرمانی ایران است با حضور او تامین نشود، خودشان تغییر صندلی می‌دهد. پریدر یکی از زحمت‌کشان و دلسوزان شطرنج ایران است و اهل مقاومت در برابر تغییر نیست.

عظیمی: پریدر از خط‌قرمزها عبور نکند مشکلی با او ندارم/ خزانه فدراسیون صفر است!

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha