۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۴۰
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85140601
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نمایشگاه صنایع دستی کاخ تاریخی مروارید کرج گشایش یافت

کرج - ایرنا- نمایشگاه دستاوردهای هنرمندان صنایع دستی استان البرز روز چهارشنبه در کاخ تاریخی مروارید کرج گشایش یافت.

به گزارش ایرنا، این نمایشگاه با ۴۵ غرفه از آثار هنرمندان صنایع‌دستی البرز از امروز چهارشنبه تا دهم تیرماه همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۲ میزبان علاقه مندان است.

آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه شامل سفال و سرامیک، زیورآلات چرمی، گلیم‌، زیورآلات سنتی، قلاب‌بافی، آینه‌کاری، مرواریدبافی، چهل‌تکه دوزی، معرق و امثال آن است.

نمایشگاه صنایع دستی کاخ تاریخی مروارید کرج گشایش یافت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در حاشیه گشایش این نمایشگاه گفت: معرفی ظرفیت‌های صنایع دستی و رونق بازار محصولات هنرمندان از اهداف برپایی این نمایشگاه است.

رحیم خاکی افزود: برپایی کارگاه آموزشی صنایع دستی برای علاقه مندان از برنامه‌های مهم و اثر گذار این نمایشگاه برای ترغیب مردم به فراگیری هنرهای صنایع دستی است.

نمایشگاه صنایع دستی کاخ تاریخی مروارید کرج گشایش یافت

وی بیان کرد: هر روز یک رشته هنری برای آموزش و آشنایی افراد در نظر گرفته شده است که علاقه‌مندان می‌توانند به صورت زنده و رایگان در کارگاه یک روزه آموزشی حضور یابند.

خاکی، یادگیری مهارت‌های صنایع‌دستی را یکی از مزیت‌ها برای اشتغال زنان سرپرست خانوار و خود اشتغالی برای افراد مختلف عنوان کرد.

البرز دارای صنایع دستی هفت هزار ساله است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود تپه‌های تاریخی هفت هزار تا ۹ هزار ساله در این استان گفت: البرز دارای صنایع دستی منحصر به فرد تاریخی است که نمونه آن سفال‌ها و صنایع دستی هفت هزار ساله موشه‌لان تپه یا محوطه تاریخی اسماعیل آباد ساوجبلاغ است.

نمایشگاه صنایع دستی کاخ تاریخی مروارید کرج گشایش یافت

خاکی افزود: محوطه تاریخی اسماعیل‌آباد یا موشه‌لان تپه مربوط به دوران مس و سنگ است که حدود هفت هزار سال قدمت دارد؛ تعداد زیادی از سفال‌های این محوطه ارزشمند در موزه ملی نگهداری می‌شود و زینت‌بخش موزه پیش از تاریخ هستند.

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز این سفال‌های یافت شده در واقع صنایع‌دستی روزگار خود بودند و امروز با توجه به گذر زمان در محوطه‌های تاریخی تبدیل به آثار منقول تاریخی‌فرهنگی شده‌اند.

خاکی افزود: مهارت ساخت سفال به عنوان یکی از میراث ناملموس البرز، پیشینه‌ای بیش از ۱۰ هزار سال دارد. امروزه نیز البرز یکی از قطب‌های سفالگری کشور است و استادان صاحب سبکی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

ذکر این نکته ضروری است که در محوطه اسماعیل‌آباد یا همان موشه‌لان تپه، سفال‌های متنوع و فراوانی یافت شده که بعضی مورد استفاده امور روزمره بودند. کاسه‌های ساده، کاسه‌های پایه‌دار، ظروف منقوش و ابریق‌های مقدس؛ همچنین سفال‌های بزرگی که سیلوی ذخیره غلات بودند در این تپه به دست آمده است.

نمایشگاه صنایع دستی کاخ تاریخی مروارید کرج گشایش یافت

با بررسی سفال‌های تاریخی این تپه مشخص شد که ساخت سفال‌ها هم با روش دست‌ساز بوده و هم از چرخ سفالگری استفاده شده است ضمن اینکه ساخت سفال‌های بزرگ یا سیلوی غلات از روش فیتیله بهره گرفته شده است.

نقوش روی ظروف سفالی تپه موشه لان تپه شامل نقوش مواج، مثلثی و مشبک است که بازتاب عناصر طبیعی از جمله رودخانه، کوه، زمین‌های کشاورزی و حیوانات به ویژه بز بوده است.

استان البرز اکنون دارای هشت هزار هنرمند در ۸۳ رشته صنایع دستی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha