۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۳۶
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85140927
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشستی برای بررسی بحران های ریز و درشت کردستان

۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۳۶
کد خبر: 85140927
نشستی برای بررسی  بحران های ریز و درشت کردستان

سنندج- ایرنا- نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کردستان، ریز تا درشت بحرانهای استان را شامگاه چهارشنبه در جلسه ای به ریاست استاندار کردستان بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از عملی نشدن مصوبات گذشته تا لزوم آمادگی در برابر آتش سوزی عرصه‌های طبیعی، ابنیه ناایمن و زلزله، مسائلی بود که در این نشست گفته و شنیده شد، نشستی که شروعش با نمایش فیلمی از مدیریت یکی از بحرانهای زیست محیطی و بهداشتی سال گذشته استان همراه بود، سقوط تانکر حامل سوخت در ۲۳ بهمن پارسال به سد قشلاق سنندج؛ موضوعی که بارها در جاده‌های کردستان رخ داده است.

استاندار کردستان در این نشست گفت: مسئله آتش‌سوزی های عمدی عرصه‌های طبیعی در شورای تامین استان و شهرستان ها مطرح می‌شود و در این زمینه رصد اطلاعاتی و امنیتی خواهیم داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان در این نشست با بیان اینکه این ستاد سال قبل۷۴ مصوبه داشت، اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد این مصوبات اجرایی شد ولی چند مصوبه شاخص همچنان بر زمین مانده است.

سعید کریمی افزود: شهرداریها متولی شناسایی ساختمان‌های ناایمن و پرخطر در برابر حوادث و آتش سوزی بودند که این مصوبه اجرایی نشد.

وی ادامه داد: اخد گواهی بازرسی سالانه از شهربازیهای روباز مصوبه شاخص دیگری بود که کمتر از ۲۰ درصد این مصوبه راهبردی عملیاتی شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان اضافه کرد: در تامین اعتبار تهیه دستورالعمل مقابله با آتش سوزی پارک ها و فضای سبز حاشیه شهره هم موفق نبودیم.

وی به مصوبه احصای نقاط حادثه‌خیز حاشیه سازه‌های آبی نیز اشاره کرد و گفت: ۱۲۳ نقطه توسط آب منطقه‌ای شناسایی و نیاز به اصلاح داشت که انجام نشد.

اختلاف عقیده شهرداری سنندج و آبفا درباره آبیاری فضای سبز شهر سنندج با آب آشامیدنی تصفیه شده، نکته دیگری بود که کریمی به آن اشاره کرد.

نشستی برای بررسی  بحران های ریز و درشت کردستان

وی گفت: به گفته آب منطقه‌ای کردستان ۹۶ هکتار از این فضا با ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آبیاری می‌شود ولی شهرداری خلاف آن را عقیده دارد.

وی ادامه داد: ۲۳۷ انشعاب در آبیاری فضای سبز شهرداری بکار گرفته شده که ۱۵۰ انشعاب غیرمجاز و ۸۷ انشعاب مجاز نیز فاقد کنتور آب است و لازم است تا طی مصوبه‌ای در عرض ۹ ماه ساماندهی شود.

تامین زمین برای احداث زندان جدید خارج از شهر در سنندج، بیجار و مریوان مصوبه دیگری بود که همچنان روی کاغذ مانده است.

تامین تجهیزات اطفای حریق انفرادی با ۵۰ دمنده برای تیمها به منظور مقابله با آتش سوزی عرصه‌های طبیعی، تهیه بانک اطلاعاتی ماشین آلات و تجهیزات هم خبر خوبی بود که مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان داشت.

به گفته کریمی ۸۰ درصد آتش سوزی منابع طبیعی در نوار مرزی مریوان، سروآباد و بانه رخ می‌دهد که ریشه اصلی آن انگیزه تصرف توسط سودجویان سودجویان است.

تامین برق اضطراری، آب شرب و گاز طبیعی برای راهدارخانه‌ها، مشکل سوختگیری آمبولانس‌ها، کمبود بسیار شدید تجهیرت اورژانس، لزوم‌نقطه زنی گوشی همراه برای استفاده در جست و جوی مفقودان، صدور مجوز پهپاد برای عملیات جست و جو، زلزله و حوادث آتش سوزی، ایجاد پنج نقطه اسکان اضطراری در استان موارد دیگری بود که کریمی به آن اشاره کرد.

ته سیگارهای آتش‌زا

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم در این نشست اظهار کرد: بارندگی و نزولات جوی سال زراعی، پوشش گیاهی زیراشکوب و مراتع را در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه کرده که همین دغدغه آتش سوزی را افزایش داده است.

بهزاد شریفی‌پور افزود: در کنار تامین اعتبار تجهیزات، ۲۱ تیم اطفای حریق با ۶۰ نفر برای اقدامات پیشگیرانه و اطفای حریق آمادگی دارند.

وی خواستار مشارکت دستگاههای اجرایی، سازمانهای مردم نهاد و مردم برای پیشگیری و مقابله آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: جنگل ها و مراتع خدمات اکولوژیکی بسیاری دارد و از همه انتطار می رود کمک حال حفاطت از آن باشند.

شریفی‌پور گفت: ۲۰ درصد آتش‌سوزیها بر اثر پرتاب ته سیگار و کبریت نیم سوخته در حاشیه جاده‌ها رخ می‌دهد که از راهداری انتظار است برای ساماندهی حاشیه جاده‌ها اقدام کند.

پتانسیل زلزله بالای ۷ ریشتر در کردستان

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان هم با بیان اینکه کردستان جزو مناطق لرزه خیز از شدت کم تا بالاست، اظهار کرد: مناطقی مثل بانه و مریوان از مناطق با خطر بالای زلزله به شمار می رود.

جهانگیر الیاسی افزود: پتانسیل زلزله با بزرگی ۷.۳ ریشتر در کردستان محتمل است.

وی با اشاره به نصب ۲۶ دستگاه لرزه‌نگار در استان گفت: امسال هشت دستگاه از مرکز تحقیقات مسکن دریافت کردیم که کردستان در حال حاضر، کاملترین استان غرب کشور در فعال‌کردن هشدار لحظه‌ای زلزله است.

وی خواستار تخصیص بودجه برای انجام مطالعات ریزپهنه بندی برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار و سنندج شد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه راههای کردستان دارای تونل‌های سطحی، ترانشه‌های مرتفع و پلهای دره‌ای آسیب پذیر است، گفت: در صورت وقوع زلزله راه های ما از مدار امداد خارج می‌شود.

الیاسی، نیاز سنندج برای تقویت سازه‌ها را ۱۵ میلیارد تومان اعلام کرد تا در وقوع بحران مدیریت راحت شود.

موفق در مدیریت انرژی صنعت، ضعیف در مدیریت ادارات

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هم که قرار بود درباره طرح جامع آسیب‌پذیری شبکه‌های توزیع برق صحبت کند، گلایه‌ای از ادارت داشت.

هیوا لهونیان اظهار کرد: کمتر از ۱۵ درصد ادارات رابط انرژی معرفی کردند در حالیکه همین رابطان کمک حالی برای مدیریت بار به شمار می روند.

وی با بیان اینکه عملکرد مدیریت مصرف برق در همه بخش ها خوب است، افزود: در بخش کشاورزی تنها استان دارای مجوز کشت گندم آبی هستیم که خاموشی این بخش از پنج به سه ساعت کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق کردستان گفت: سه صنعت حساس کاشی کسرا، لاستیک بارز و معدن و کارخانه طلای زرکوه از خاموشی مستثنی شده و با مدیریت بار، مصرف این صنایع جبران شده است.

لهونیان گفت: با وجود توفیق در بخش‌های یاد شده، در بخش اداری و مولدهای اضطراری برق از ضعیف ترین استان‌ها هستیم.

وی ادامه داد: ۱۵۶ مولد اضطراری برق در استان دارای کنتور هوشمند است که از این تعداد فقط ۱۷ مورد فعال است و از این تعداد هم هفت در بخش اداری و بقیه صنعتی است.

وی تاکید کرد: تمام دستگاههای اجرایی که مولد اضطراری دارند از آن استفاده کنتد.

لهونیان به لیست بلند بالا از ادارات پرمصرف اشاره کرد و افزود: بعد از یک بار اخطار می توانیم برق این ادارات را قطع کنیم و از روزهای آینده در صورت فشار به بار مصرف، حتما این امر عملی خواهد شد.

کاهش تصادفات در کردستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان هم اظهار کرد: کردستان در سال ۱۴۰۰ از استان های دارای وضعیت نامناسب در تصادفات جاده ای است که سال گذشته با حدود ۳۸۰ تلفات جاده ‌ای، شاخص آن به ۴درصد کاهش یافت در حالی که متوسط کشوری ۱۶ درصد بود.

کیومرث حبیبی افزود: از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۲۰ فروردین امسال این تلفات از ۲۲ نفر تعطیلات نوروزی ۱۴۰۰ به ۱۶ نفر رسید و استان چهارم کشور شدیم.

وی در ادامه به افزایش ۶ درصدی بارندگی‌های کردستان که در ۵۰ سال اخیر کم نظیر بود اشاره کرد و گفت: این بارش در کنار برکات، آسیبهایی هم داشت که از جمله ریزش محورهای کوهستانی و آسیب به زیرساختهای جاده‌ای بود ولی کمترین بحران جاده‌ای و درون شهری را داشتیم.

نشستی برای بررسی  بحران های ریز و درشت کردستان

غرس سه هزار نهال در آبیدر

شهردار سنندج هم گفت: بسته‌های سرمایه‌گذاری بزرگی در سنندج تهیه شده که در فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معرض نمایش قرار می‌گیرد که در زیباسازی شهر و جذب گردشگر بسیار موثر خواهد بود.

سیدانور رشیدی به بحث حفاظت از منابع طبیعی اشاره داشت و گفت: در همین رابطه چهار مقوله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی در دستور کار شهرداری است.

وی به آغاز طرح کاشت نهال در کشور از اسفند پارسال اشاره کرد و ادامه داد: در قالب همین طرح سه هزار اصله نهال در کوه آبیدر سنندج غرس شد و برای پیشگیری از حریق، ۱۵۰ هکتار علف زنی انجام شد.

شهردار سنندج با بیان اینکه از روش آتش بر در ضلع غربی آبیدر به سمت روستاهای حسن آباد و نوره استفاده شد، اضافه کرد: تجهیزات مقابله با حرق عرصه‌ها از جمله دمنده و آتش‌بر خریداری شده و ۲ اکیپ آتش نشانی در میدان حافظ و پارک کودک آبیدر مستقر است.

رشیدی به غرس ۲ هزار اصله نهال در سال گذشته برای بازسازی مناطق دچار حریق در آبیدر اشاره کرد و افزود: تاکنون طی یکسال اخیر برای زیباسازی و کارهای عمرانی در آبیدر، پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان طرح در سه فاز اجرا شده است.

وی از برنامه ریزی برای ایجاد فضای سبز در ۲۰ هکتار از اراضی جنوبی آبیدر در قالب احاله مدیریت خبر داد و اظهار کرد: این کار باعث می‌شود بار ترافیکی و فشار بر پارک آبیدر کمتر شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha