نبود شبکه پایاب، بهره وری آب سد درونگر درگز  را ۷۰ درصد کاهش داده است

مشهد-ایرنا- سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان درگز گفت: ساخته نشدن شبکه پایاب برای سد درونگر در این شهرستان موجب تبخیر و نفوذپذیری آب کشاورزی و سرقت آب در زمین های پایین دست شده و بهره وری آب در این سد را تا ۷۰ درصد کاهش داده است.

بهروز باقریان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سد درونگر روی رودخانه مرزی درونگر ساخته شده و به دلیل فقدان شبکه پایاب، آب این سد به شکل سنتی دوباره در مسیر رودخانه ریخته شده و کشاورزان به شیوه سنتی حقابه های خود را برداشت می کنند.

وی مجموع بهره برداران کشاورزی در این شهرستان مرزی را ۱۰ هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: حدود سه هزار نفر از این کشاورزان "حقابه بر" سد و رودخانه درونگر در دهستان درونگر بخش نوخندان و بخش مرکزی (روستاهای اطراف شهر درگز) هستند.

سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان درگز گفت: به دلیل پایین بودن راندمان آب در شبکه های سنتی در عمل خرید حقابه برای کشاورزان به صرفه نیست و بسیاری از کشاورزان متضرر می شوند.

باقریان افزود: علاوه بر مشکلات یاد شده اختلافات در برداشت حقابه و فروش آن و همچنین آب دزدی در شبکه های انتقال سنتی موجب بروز تنش های مختلف اجتماعی در منطقه شده است.

سطح آب در انتهای کانال خروجی و در نزدیکی پایین دست سد با عنوان "پایاب" شناخته می‌شود.

براساس اعلام فرمانداری درگز با گذشت ۱۸ سال از ساخته شدن سد درونگر شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی به دلیل نداشتن بودجه از ساخت شبکه پایاب در این سد خودداری کرده است.

سد درونگر با توان ذخیره‌سازی ۲۰ میلیون متر مکعب آب در ۵۰ کیلومتری غرب شهر درگز قرار دارد.

شهرستان ۷۵ هزار نفری درگز علاوه بر چهار شهر درگز، لطف‌آباد، نوخندان و چاپشلو ۱۲۲ روستا دارد که ۱۱۰ روستای آن دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha