فرماندار: ۱۹میلیون مترمکعب روان آب از شهرستان مرزی درگز خراسان رضوی خارج شده است

مشهد- ایرنا- فرماندار مرزی درگز در شمال خراسان رضوی گفت: طی شش ماهه نخست سال جاری، دستکم ۱۹ میلیون مترمکعب روان آب و سیلاب از این شهرستان مرزی خارج شده و در کشور ترکمنستان به شکل ۲ دریاچه مصنوعی ذخیره سازی شده است.

محمد کرمی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان آب که به همراه خاک در قالب روان آبها وارد ترکمنستان شده از این سوی مرز قابل رویت است و برآوردها حکایت از ذخیره سازی ۱۹ میلیون مترمکعب آب معادل مخزن سد درونگر این شهرستان دارد.

وی گفت: متاسفانه طی این سالها در مهار آبهای سطحی، سیلابها و روان آبها به دلیل عدم اجرای طرح های آبخیزداری و منابع طبیعی مانند احداث بندهای سیمانی و آب بند ناکام بوده ایم و این مقدار حجم آب را فقط طی شش ماه از دست داده ایم.

فرماندار درگز همچنین خاطر نشان کرد: هم اینک سدهای "ابیورد" با حدود سه میلیون مترمکعب و "درونگر" با ۱۲ میلیون مترمکعب ذخیره آب در شهرستان وجود دارند.

کرمی اضافه کرد: مشکل نشت آب در سد ابیورد برطرف شده اما متاسفانه هنوز بهره بردار این سد تعیین نشده و تقریبا شاهد تبخیر و فرونشست روزانه آب در این سازه آبی هستیم.

وی افزود: سد درونگر نیز از شبکه پایاب و کانالهای سیمانی انتقال آب بی بهره است و نظارتی بر آب انتقال یافته به روستاهای مصرف کننده در فاصله ۱۵ کیلومتری سد نیست، در نهایت تنها ۲۰ درصد از آب رها شده، به زمین کشاورزی مقصد می رسد.

فرماندار درگز گفت: در حالی که کشاورزی شهرستان به شدت از کم آبی رنج می برد شاهد کم کاری در حوزه آبخیزداری، مهار روان آبها و همچنین احداث شبکه پایاب سدها هستیم.

شهرستان ۷۵ هزار نفری درگز علاوه بر چهار شهر درگز، لطف‌آباد، نوخندان و چاپشلو ۱۲۲ روستا دارد که ۱۱۰ روستای آن دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار هستند.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha