حل بُحران جمعیت کشور با فرهنگ‌سازی و اِغنا مردم مُیسر است

اصفهان_ایرنا_ رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حل بُحران جمعیت کشور با فرهنگ‌سازی و اِغنا مردم، کاهش سقط‌های موردی و عمدی، توجه به درمان ناباروی و ترویج فرهنگ ازدواج آسان و پرهیز از تاخیر در ازدواج و فرزندآوری، مُیسر است.

دکتر شاهین شیرانی، روز پنجشنبه در همایش جوانی جمعیت در تالار لُقمان مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: تنها پنج سال فرصت داریم تا کشورمان وارد سیاه‌چاله جمعیتی نشود و نباید این فرصت کوتاه را از دست بدهیم و باید در این زمینه کار جهادی انجام دهیم.

وی ادامه داد: جمعیت از مقوله‌های قدرت و امنیت است و سربازان جبهه سلامت باید شهرستان به شهرستان با تدوین یک مُدل بومی، راهکارهای عملیاتی برای حل بحران جمعیت ارائه دهند.

وی ادامه داد: زمانی ژاپن الگوی بسیاری از کشورها در زمینه توسعه و پیشرفت بود ولی این کشور نتوانست از "پنجره جمعیتی" خود استفاده کند و اکنون به کشور کهنسالی تبدیل شده است که دیگر نمی‌تواند از بسیاری ظرفیت‌های خود استفاده کند.

پنجره جمعیتی فرصتی است که یک کشور برای پیشگیری از کاهش و پیر شدن جمعیت خود دارد، گفته می‌شود این پنجره در ایران از سال ۱۳۸۵ شروع شده است و در سال ۱۴۳۵ بسته می‌شود.

شیرانی اظهار داشت: برای حل بحران جمعیت، چهار راهبرد را باید دنبال کنیم که شامل فرهنگ‌سازی و اِغنا مردم، کاهش سقط‌های موردی و عمدی، توجه به درمان ناباروی و ترویج فرهنگ ازدواج آسان و جلوگیری از تاخیر در ازدواج و فرزندآوری است.

وی تاکید کرد: نخستین راهبرد مقابله با بحران جمعیت و نخستین فعالیت در این زمینه، فرهنگ‌سازی و اِغنا مردم است زیرا تا خطر کاهش نرخ جمعیت تببین نشود و مردم از خطرات پیری جمعیت آگاه نشوند، نمی‌توان از آنها توقع داشت همگام با برنامه‌های جمعیتی دولت حرکت کنند.

شیرانی خاطرنشان کرد: بحران جمعیت می‌تواند پدیده سالمندی را تحت تاثیر قرار دهد و تنها موتور جوانی می‌تواند بار جمعیت کشور را به تعادل برساند.

وی خاطرنشان کرد: اول انقلاب سن اُمید به زندگی ۵۲ تا ۵۳ سال بود و امروز این شاخص به بالای ۷۵ سال برای مردان و بیشتر از آن برای زنان رسیده است و بطور متوسط، سن امید به زندگی هر ایرانی ۲۵ سال اضافه شده است.

وی گفت: تمام پرسنل نظام سلامت از بهورز شاغل در مراکز و خانه‌های سلامت تا مراکز فوق تخصصی در موفقیت افزایش امید به زندگی نقش داشته اند ولی باید مراقب باشیم که جایگزین نکردن جمعیت می‌تواند کشورمان را با بُحران جدی مواجه سازد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ضرورت دارد جلوی سقط‌های موردی و عمدی گرفته شود و البته برخی از این سقط‌ها ممکن است در خانواده‌های مذهبی نیز انجام شود و باید این تفکر را جا بیندازیم که جنین موجودی زنده است و نباید به این سادگی یک نفر را از نعمت حیاتش محروم کنیم.

وی با اشاره به آنکه ۲۰ درصد از زوج‌ها از مشکلات ناباروری رنج می‌برند، گفت: مشاوره بهنگام و ارجاع مناسب و به موقع به مراکز درمان ناباروری می‌تواند نقش موثری در کاهش ناباروری در کشور داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی گفت: ترویج فرهنگ ازدواج آسان و جلوگیری از تاخیر در ازدواج و فرزندآوری ضروریست و با وجود مشکلات اقتصادی نباید این موضوع را بهانه کرد.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان اکنون با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از لحاظ شاخص جمعیتی روند کاهشی دارد. حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تُندتر از میانگین کشور است.

حل بُحران جمعیت کشور با فرهنگ‌سازی و اِغنا مردم مُیسر است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha