۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۳۳
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85142923
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اعتبارات بخش کشاورزی خراسان‌شمالی ۶۳ درصد افزایش یافت

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال اعتبارات بخش کشاورزی استان با ۶۳ درصد افزایش به ۱۳۰ میلیارد تومان رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد محمدزاده روز شنبه در همایش بهره برداران بخش کشاورزی در بجنورد اظهار کرد: کل میزان اعتبارات ابلاغی سال زراعی گذشته بخش کشاورزی استان ۷۲ میلیارد تومان بود که در سال زراعی جاری(اول مهرماه ۱۴۰۱ تاکنون) به ۱۳۰ میلیارد تومان رسید.

وی تصریح کرد: این میزان اعتبار پاسخگوی نیاز چالش‌ها و مشکلات زیاد بخش کشاورزی استان نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همچنین در سال زراعی جاری ۲۱ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی، احیا و مرمت قنوات استان اختصاص یافت که بسیاری از مشکلات این بخش برطرف شد.

۷۰ سال زمان برای بتنی کردن کانال‌های کشاورزی

وی افزود: روند بتنی کردن کانال‌های آبیاری بخش کشاورزی در این استان بسیار کند است و اگر با همین رویه پیش برود ۷۰ سال زمان نیاز دارد.

محمدزاده عنوان کرد: سالانه حدود ۲۵ کیلومتر از کانال‌های آبیاری خاکی این استان بتنی می‌شد که در سال زراعی جاری به ۱۰۷ کیلومتر رسید که با وجود رشد مناسب با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی با بیان اینکه هفت هزار کیلومتر از طول کانال های آبیاری این استان خاکی است گفت: کشاورزان با کمبود منابع‌ آبی مواجه هستند که بخشی از این منابع به هدر خواهد رفت و باید این شرایط اصلاح شود.

ثبت ۶۹۵ رشته قنات

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه عنوان کرد: ۶۹۵ رشته قنات استان در سامانه قنوات ثبت شده که از این تعداد؛ ۶۵۳ رشته دارای حجم تخلیه سالانه ۷۸ میلیون متر مکعب آب است و اراضی و باغات استان را آبیاری می کند.

وی افزود: میزان حجم تخلیه قنات های این استان در چند سال اخیر به طور میانگین سالانه ۸۵ میلیون متر مکعب بوده که خشکسالی و کاهش منابع آبی میزان این منابع را کاهش داده است.

محمدزاده خاطرنشان کرد: منابع‌ آبی قنات‌های خراسان شمالی از آب های سطحی، روان آب‌ها و آب حاصل از برف تامین می شود که در سال های اخیر با کاهش مواجه بوده است.

خرید حمایتی افزون بر ۲۷ هزار راس دام

وی در بخش دیگری از سخنانش بر حمایت از بخش دامپروری در استان تاکید کرد و گفت: با افزایش قیمت نهاده های دامی و پایین بودن قیمت دام زنده این سازمان اقدام به خرید ۲۷ هزار و ۴۲۷ راس دام سبک و سنگین از دامداران کرد که قیمت گوشت قرمز در خرید حمایتی نیز از ۵۵ هزار تومان به ازای هر یک کیلوگرم به ۸۵ هزار تومان افزایش یافت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: با خرید این میزان دام ۷۰۰ تن گوشت قرمز در استان ذخیره شد که به منظور تنظیم بازار در زمان مناسب به ازای هر کیلوگرم ۱۵۰ هزار تومان عرضه شد.

۴۷ میلیارد تومان سهم بجنورد از اعتبارات کشاورزی

فرماندار شهرستان بجنورد در ادامه تصریح کرد: اعتبارات بخش کشاورزی این شهرستان در سال زراعی گذشته ۳۸ میلیارد تومان بود که در سال زراعی جاری به ۴۷ میلیارد تومان رسید.

محمد باقرپور بر ساماندهی رودخانه ها و مسیل ها نیز تاکید کرد و افزود: دستگاه های مسوول در این راستا به طور جدی وارد کار شوند.

وی گفت: در جریان سیل اخیر به زیر ساخت های بخش کشاورزی از جمله جاده بین مزارع و حریم رودخانه ها خسارت وارد شد که با کمک ماشین آلات صنایع و برخی سازمان‌ها مشکلات برطرف شد.

فرماندار بجنورد با بیان اینکه کشاورزی این استان باید از حالت خرده مالکی، سنتی و معیشتی خارج شود گفت: در سال های گذشته این روش کشاورزی پاسخگوی نیاز غذایی کشور و کسب درآمد کشاورزان بود اما اینک با توجه به شرایط آب و هوایی و سایر مشکلات باید به سمت کشاورزی علمی پیش رفت.

این همایش که در تالار حافظ شهرداری بجنورد برگزار شد شماری از کشاورزان و دامپروران مشکلات خود را مطرح کردند.

در خراسان شمالی۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی تولید می شود که از حیث تولید محصولات زراعی از نظر سهم از کشور ۱.۰۸ درصد و از نظر تولید رتبه ۲۶ را دارد.

با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری شامل غلات، چغندرقند و محصولات نیمه گرمسیری شامل برنج و پنبه در کشتزار های این استان به عمل می آید.

خراسان شمالی ۶ دهم درصد در تولید ناخالص داخلی کلیه بخش های اقتصادی کشور نقش دارد اما سهم بخش کشاورزی این استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی ۱/۱ درصد است که مهمترین بخش تولیدی استان محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha