۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۳۹
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85046637
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۱۶ میلیارد تومان اعتبار به حوزه آب‌وخاک خراسان‌شمالی اختصاص یافت

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۳۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین، بتنی کردن کانال‌های خاکی و ایجاد استخرهای ذخیره آب در این استان اختصاص یافت.

محمد محمد زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:‌ بتنی کردن ۱۱ هزار کیلومتر از کانال های بخش کشاورزی این استان در دستور کار قرار دارد و تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر از کانال های کشاورزی استان بتنی شده است و بخشی از این طرح با اعتبار تخصیص یافته اجرا می شود.

وی افزود: تاکنون ۳۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان مجهز به سامانه های آبیاری نوین شده و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در دست اقدام است که امیدواریم تا پایان سال به ۴۱ هزار هکتار برسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: ۴۶ درصد سطح اراضی استان با آب های سطحی و ۵۴ درصد نیز با آب‌های زیر زمینی مشروب می شود که بخشی از این اعتبار برای مدیریت مصرف بهینه آب کشاورزی هزینه می شود.

وی خاطرنشان کرد: اینک مطالعه بر روی ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان انجام شده و این زمین‌ها آماده اجرای سامانه آبیاری نوین است.

محمدزاده یادآور شد: اجرای شبکه فرعی آبیاری و زهکشی در ۲ هزار هکتار و احیا و مرمت ۶۳۲ رشته قنات انجام شده است و پیگیری دیگر طرح های این حوزه ها تا پایان اتمام ادامه دارد.

وی اضافه کرد: از محل سفر رییس جمهور به استان ۲ هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی اختصاص یافت که از مجموع این میزان ۸۰۰ میلیارد تومان ویژه برای طرح های آب و خاک است.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی در سال‌های اخیر با خشکسالی مواجه است و اجرای طرح های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی این خطه در اولویت قرار گرفت و به همین منظور در چند سال گذشته حدود ۴۰ هزار هکتار اراضی استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده و راندمان آبیاری را از ۳۷ درصد به ۴۵ درصد افزایش داده که با اجرای طرح های آبیاری نوین راندمان آبیاری متوسط تا ۷۵ درصد افزایش یافته است. ‌

براساس آمارها حجم آب مصرفی بخش کشاورزی خراسان شمالی سالانه یک میلیارد و ۵۴ میلیون متر مکعب است که این میزان برابر ۸۸ درصد مصرف آب قابل استحصال از منابع آبی استان است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha