۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۴۲
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 85143070
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

آگاه باشید؛ نبرد آتش و زمین نزدیک است

۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۴۲
کد خبر: 85143070
آگاه باشید؛ نبرد آتش و زمین نزدیک است

بجنورد- ایرنا- نبرد بین زمین و آتش با شروع فصل گرما شدت می گیرد و یک بی‌احتیاطی عمدی و یا غیرعمد برای خلق لحظه‌ای شاد در طبیعت بر شدت آن می‌دمد و اینجاست که باید آگاه بود و اقدامات ایمنی برای کشاورزان، گردشگران و مردم محلی انجام داد.

بدون شک با گرم شدن هوا و به محض سلام فصل‌ گرم سال، آتش در نقاط مختلف جنگلی و مرتعی این استان زبانه می‌کشد و ایستاده؛ درختان تنومند و درختچه های بی دفاع را می‌کُشد و آن‌ها را به خاک سیاه می‌نشاند تا جایی که خاکسترش را نیز باد با خود به دور دست‌ها و دور از چشم‌ها می‌برد.

این شرایط موجب خسارت به مراتع، زمین‌های کشاورزی، تالاب‌ها و نیزارها می‌شود که منشا آن طبیعی یا دخالت انسان است چون هر گونه اقدام نسنجیده حتی جزیی می‌تواند به وقوع حوادث ناگوار و تحمل خسارت جبران ناپذیری منجر شده و به محیط زیست و منابع ملی و طبیعی آسیب برساند.

سرنوشت زمین و عرصه های منابع طبیعی به رفتارها و تصمیم‌های ما وابسته است، نباید وقت تلف کرد و پیش تر از اینکه در انبوهی از مشکلات مرتبط با بحران محیط زیست، زندگی از جریان بایستد نفس‌های آن را باید بازگرداند.

تجربه بالا رفتن از شاخه درخت و تاب خوردن و نشست در خنکای درخت را به طور حتم تجربه کرده ایم و نوشتن بر روی برگ های سفید و دانشمند شدن و دکتر و مهندس شدن ودیعه دیگر فایده درخت است که امکان تهیه کاغذ از وجودش را به ما می بخشد.

درختان اسطوره های سبز مقاومت اند که ریشه در خاک و سر بر افلاک دارند، نماد سرسبزی و شادابی اند، مایه تلطیف و پاکی هوایند، منشا نشاط و شادای و سر زندگی اند، لذت تجربه احساس خنکای روز در هوای گرم تموزند، نماد تحول و تجربه و نو شدن و خشکیدن و دوباره جوانه زدن اند، زیباترین سفیران سبز خدا برای به ودیعه نهادن زندگی و شادابی و طراوت در بین انسان ها هستند.

اندیشه محیط زیستی و اندیشیدن به محیط زیست باید در دل هر جنبنده ای باشد اما کماکان افرادی هستند که فقط به همین لحظه و خوش گذرانی خود می اندیشند و با حضور در عرصه های منابع طبیعی و استفاده از محیط بکر آن پس از اتمام گشت زنی خود آتشی به دل و جان این عرصه وارد می کنند و برای آنها مرگ را به ارمغان می آورند.

بر این اساس به منظور جلوگیری از وقوع هرگونه آتش سوزی و از بین رفتن منابع طبیعی، محیط زیست و حتی گونه‌های جانوری، ضرورت ایجاب می‌کند همه شهروندان در هر جایگاهی نکات ایمنی را رعایت کرده و آموزش‌های لازم را در این اراتباط فرا گیرند.

و به همین منظور و جلوگیری از آتش سوزی های مکرر باید از هم اکنون که روزهای آغازین فصل گرما هستیم، مسوولان و متولیان امر آمادگی کامل داشته باشند و برنامه‌ریزی لازم برای رفع کمبودهای احتمالی را انجام دهند.

آگاه باشید؛ نبرد آتش و زمین نزدیک است

عامل انسانی، منشا اصلی حریق

کارشناسان بر این باورند که بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های جنگلی و مرتعی ناشی از عوامل انسانی عمدی یا سهوی است.

آتش‌سوزی‌های سهوی نیز بیشتر به دلیل بی‌احتیاطی گردشگران، چوپانان و یا کشاورزان در هنگام برداشت محصول و آتش‌زدن کاه و کلش و سرایت آن به مراتع و اراضی رخ می‌دهد.

عوامل غیرعمدی نیز شامل آتش‌زدن بقایای محصول در مزارع مجاور جنگل ها و مراتع و سرایت آن به بیرون از مزارع، گسترش جاده‌های دسترسی به اعماق جنگل و در نتیجه ورود گردشگران، شکارچیان و چوب‌برها و بی احتیاطی و سهل انگاری در افروختن و خاموش کردن آتش و پریدن جرقه از وسایل نقلیه موتوری و پرتاب ته سیگار روشن توسط سرنشینان خودرو از عمده دلایل غیر عمدی محسوب می شود.

برای کنترل و مهار آتش سوزی ابتدا باید بسرعت افراد محلی و منابع مسوول مطلع شوند و هر کدام مطابق آگاهی خود اقدام برای مهار آتش را شروع کنند چرا که مهار آتش سوزی در لحظات اولیه بسیار ساده تر از زمان گسترش و تقویت آن است.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: هوشیاری ساکنان عرصه‌های مجاور جنگل ها، مراتع و زمین های کشاورزی یکی از عوامل آگاهی از وقوع آتش سوزی است و با توجه به اینکه شرایط دمایی در این فصل بسیار گرم، حتی وجود یک تکه شیشه می‌تواند باعث وقوع حریق شود.

مسعود حلیمی با بیان اینکه برخی از کشاورزان و باغداران، بقایای اراضی کشاورزی و علوفه‌ها را برای پاکسازی، تمیزسازی و آماده کردن زمین آتش می‌زنند که کار اصولی نیست، تصریح می‌کند: این اقدامات ممکن است به سرایت آتش به مراتع و جنگل‌های اطراف منجر شده و خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

وی در ادامه بیان می کند: یک جرقه در عرصه‌های مرتعی و جنگلی ممکن است آتش و حریق مهیبی را ایجاد کند که مهار آن از دست عوامل خارج شود و این امر موجب نادیده گرفتن حق افراد حاضر و نسل های آینده است.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در ادامه می افزاید: از ابتدای سال تاکنون سه فقره حریق به مساحت ۳.۸ هکتار در عرصه های منابع طبیعی انجام شده است که یک فقره در شهرستان شیروان به مساحت ۲ هکتارو هشت هزارو ۸۰۰ متر مربع و شهرستان جاجرم یک فقره به مساحت هشت هزارو ۴۵۰ متر مربع و در شهرستان اسفراین یک فقره به مساحت ۹۹۵ متر مربع است و این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته هیچ حریقی در سطح عرصه های منابع طبیعی رخ نداده است.

آگاه باشید؛ نبرد آتش و زمین نزدیک است

مشارکت مردم؛ ظرفیتی برای پیشگیری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در ادامه می گوید: مشارکت مردم یک پتانسیل و ظرفیت بسیار بالا برای مقابله با آتش سوزی است که این مهم با آموزش و آگاه سازی مردم به ویژه جوامع محلی و روستاییان پیگیری می‌شود.

علی اسدی با تاکید بر اینکه مردم نقش اصلی را در صیانت از جنگل‌ها و مراتع دارند، افزود: با توجه به رشد مناسب گیاهان و افزایش پوشش گیاهی و گرم شدن هوا، احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی امسال افزایش یافته که مراقبت و نظارت بیشتری را می‌طلبد.

وی از برگزاری دوره‌ آموزشی اطفای حریق برای دهیاران خبر داد و یادآور می شود: در این دوره، آموزش لازم به دهیاران و شوراهای برای آمادگی در فصل تابستان و همچنین آگاه سازی روستاییان و توجه به خطرات آتش سوزی و از بین بردن پوشش گیاهی، محصولات و محیط زیست ارایه می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه می گوید: آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان پارسال ۱۰ هکتار بود که از لحاظ وسعت نسبت به مدت مشابه سال ما قبل آن ۳۸ درصد کاهش یافته است.

وی می افزاید: پارسال ۱۵ مورد آتش سوزی در گستره ۱۰ هکتار از منابع طبیعی خراسان شمالی رخ داد که این رقم در سال ماقبل ۲۰ مورد در گستره ۲۶ هکتار بوده است و از این تعداد ۶ مورد در بجنورد با مساحت سه هکتار و سه هزار مترمربع، سه مورد در شهرستان مانه و سملقان با ۱۷ هزار مترمربع، ۲ مورد در فاروج با مساحت سه هکتار و سه هزار متر مربع و سایر شهرستان ها نیز یک مورد آتش سوزی اتفاق افتاد.

اسدی، سهل انگاری دامداران، گردشگران و طبیعت گران را دلیل اصلی بروز آتش سوزی دانسته و بیان می کند: بر اساس نقشه پهنه بندی حریق در سطح استان؛ ۱۹ درصد حریق در طبقه بحرانی، ۵۰ درصد در طبقه نیمه بحرانی و ۳۱ درصد در طبقه خفیف اتفاق می افتد و مردم و دامداران باید بیشتر مراقب مراتع و منابع طبیعی استان باشند.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از حادثه آتش سوزی، خاطرنشان می کند: برگزاری عملیات مانور اطفای حریق در برخی شهرستان ها، برگزاری کشیک های شبانه روزی در شهرستان ها، تهیه نقشه پهنه بندی مناطق بحرانی حریق، آموزش و تیم بندی و سامان دهی جوامع محلی و تحویل تجهیزات اطفای حریق به افراد محلی، تیغ زنی جاده های پرخطر با همکاری اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان از اقدامات پیشگیرانه سال گذشته برای جلوگیری از آتش سوزی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی می افزاید: صدور اطلاعیه پیشگیری حریق و نصب تابلوهای هشدار دهنده و دیوار نویسی و تبلیغات را از دیگر اقدامات سال گذشته عنوان کرد.

وی تاکید می کند: با توجه به فصل گرما، نیاز است نیروها آمادگی لازم را برای مقابله با هرگونه بحران و آتش سوزی در عرصه ها داشته باشند و مردم نیز در هنگام بروز آتش سوزی با شماره تلفن ۱۵۰۴ تماس بگیرند.

گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۴۱۲ هزار هکتار است که از این مساحت ۴۴۳ هزار هکتار اراضی جنگلی، ۱۸۳ هزار هکتار اراضی بیابانی و مابقی اراضی مرتعی را شامل می شود.

شهرستان مانه و سملقان، به عنوان گسترده ترین شهرستان خراسان شمالی، با توجه به همسایگی با پارک ملی گلستان، بیشترین گستره جنگل های استان را در خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha