۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۲۲
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85143083
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

۷۱ تولیدکننده و تشکل پیشرو کشاورزی در گیلان تجلیل شدند

رشت - ایرنا -۷۱ تولیدکننده و تشکل پیشرو بخش کشاورزی گیلان همزمان با هفته جهاد کشاورزی طی مراسمی با حضور استاندار و مسئولان استان تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار گیلان عصر امروز در این مراسم که در استانداری برگزار شد با اشاره به مزیت‌های کشاورزی استان و تولید محصولات راهبردی در این خطه گفت: برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان سختگیری می‌شود و اجازه نمی‌دهیم زمین‌های زراعی از بین بروند.

اسدالله عباسی اظهار کرد: باید برای حفظ بخش کشاورزی حداکثر تلاش‌ انجام شود و همه در این حوزه به وظایف خود عمل کنند.

وی با قدردانی از تلاش‌های تولیدکنندگان بخش‌ کشاورزی آنان را فرماندهان عرصه تولید خواند و افزود: فعالان این بخش با تلاش‌های خود امنیت غذایی جامعه را تضمین می‌کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر ضرورت شناخت مزیت‌های نسبی استان خاطرنشان کرد: ما با وجود آنکه در برخی محصولات قطب تولید کشور هستیم اما متاسفانه متناسب با ظرفیت ها و توانمندی های استان پیش نرفته و عقب ماندیم در حالیکه می‌توانستیم در این حوزه جهش کنیم.

وی مدیریت کارآمد در حوزه کشاورزی را مهم و ضروری خواند و اضافه کرد: اینکه اکنون توانسته‌اید در بخش‌های مختلف این حوزه زنجیره ارزش افزوده را ایجاد و به همان نسبت تولید و بهره‌وری افزایش یابد خود نشان از مدیریت در این حوزه است.

عباسی با بیان اینکه در کنار تولید هر یک از محصولات کشاورزی، تکمیل زنجیره ارزش افزوده و بسته‌بندی محصول باید مورد توجه قرار گیرد و به جای خام فروشی ارزش افزوده، تولید شود، اظهار کرد: اهتمام به این مهم ضمن کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید، موجب ایجاد نشاط در تولید و تولیدکننده و سایر بخش‌های مرتبط می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌های راهبردی دولت سیزدهم در ارتباط با ارائه تسهیلات به حوزه تولید خاطرنشان کرد: تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان متقاضی در بخش‌هایی اعم از کشاورزی به ویژه دانش‌بنیان‌ها در دستور کار است.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش مقرون به صرفه بودن و سرعت در کار را از مزیت‌های توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: با توجه به کاهش نیروی کار در کشت و کار برنج باید از ماشین آلات مناسب استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه ما نیازمند بهره‌گیری از ابزارهای مدرن و دانش روز در حوزه کشاورزی هستیم، ادامه داد: شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی گیلان اعم از کیوی و برنج از جمله اقدامات ضروری است که باید انجام شود.

عباسی در ادامه با اشاره به کاهش آب سد سپیدرود و بیان اینگه گیلان از سال گذشته شرایط سختی را در حوزه آب کشاورزی دارد، اضافه کرد: با تشکیل قرارگاه جهادی آب و تدوین تقویم زراعی سال گذشته مشکل کم‌آبی را با افزایش تولید برنج پشت سرگذاشتیم امسال نیز تمام تلاش‌ها در حال انجام است تا کشاورزان دچار آسیب نشوند.

وی الگوی کشت را برای مدیریت آب و کشت دوم بعد از برداشت برنج مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: ترویج و توسعه کشت دوم در استان گیلان باید بیش از پیش انجام شود و بدین منظور فرهنگ سازی لازم در بین کشاورزان صورت گیرد.

استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت توجه به زراعت چوب و اقدامات موثر در این بخش در استان خاطر نشان کرد: قطع درختان و قاچاق چوب موجب نابودی جنگل‌ها می‌شود، چنانکه در گذشته این اتفاق افتاد و امروز این موضوع مدیریت می‌شود.

اصلاح الگوی کشت؛ سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان و تشکل‌های پیشرو بخش کشاورزی استان اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت از سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است که امروز سه محصول اصلی گیلان شامل؛ برنج، چای و بادام زمینی در قالب برنامه الگوی کشت قرار گرفته است.

صالح محمدی با بیان اینکه وظیفه جهاد کشاورزی در حوزه رزق و روزی مردم مدیریت سفره آنهاست، اضافه کرد: توقف در تولیدات غذایی مردم مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد که این نشان از اهمیت کار در حوزه کشاورزی است.

وی با اشاره به جایگاه مهم بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: کار در حوزه کشاورزی به دلیل سر و کار داشتن با موجودات زنده بسیار حساس بوده و به برنامه‌ریزی و راهبرد مدیریتی نیاز دارد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه بیان کرد: به رغم محدودیت‌های اقلیمی و تحریم‌های ظالمانه و جنگ پیرامونی تا امروز اجازه ندادیم تا در تولیدات کشاورزی، کاهش در عملکرد، توقف یا رکود اتفاق افتد.

وی با تشریح اقدامات جهاد کشاورزی گیلان در بخش های مختلف اعم از زراعت چوب، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و رتبه بندی کارخانجات شالیکوبی، تقویت ناوگان مکانیزاسیون و سنددار کردن اراضی کشاورزی اضافه کرد: اعزام کاروان‌های تخصصی برای ارایه آموزش‌های روز حوزه کشاورزی از برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی در استان است.

۲۱ تا ۲۷ خرداد هفته جهاد کشاورزی نام گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha